A hazai ingatlanpiac helyzete, tendenciái és az ingatlanközvetítő szakma szerepe, valamint a piac fogyasztói magatartása

Mann Klaudia (2021) A hazai ingatlanpiac helyzete, tendenciái és az ingatlanközvetítő szakma szerepe, valamint a piac fogyasztói magatartása. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Mann Klaudia szakdolgozat.pdf] PDF
Mann Klaudia szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a magyar ingatlanpiac helyzete és tendenciái, valamint, hogy az elmúlt évek kormányzati rendelkezései hatására ezek hogyan változtak és változnak. Továbbá foglalkozok az ingatlanközvetítő irodák szerepével, szereplőivel, versenyhelyzetükkel és hirdetési szokásaikkal. Mindemellett pedig a hazai fogyasztók igényeit is részletesebben szemügyre veszem, hogy milyen befolyásoló tényezők alapján dönt és vásárol ingatlant, vagy választ albérletet egy átlagos magyar. Választásom azért esett erre a témára, hiszen fiatal felnőttként, a családi fészek elhagyása és az önálló élet megkezdése egyre aktuálisabb a számomra. Ezért fontosnak tartom, hogy ebben a témában körültekintőbb legyek, alaposabban belemélyedjek és megismerjem a jelenlegi tendenciákat. Így egy átfogó képet kapjak a mostani ingatlanpiacról, amelynek segítségével a későbbiekben a lehető legjobb döntést tudom majd meghozni, ha ingatlan vásárlásra vagy albérlet keresésre kerülne sor. Ezenfelül eddig is nagy érdeklődéssel követtem az ingatlanpiaccal kapcsolatos és az albérletárak növekedéséről szóló híreket, ezáltal pedig úgy érzem nem idegen számomra ez a téma. Kutatásaim során megtudtam, hogy a 2013 óta tartó nagymértékű áremelkedés és befektetési hullám, a koronavírus gazdasági és egyéb hatásai miatt biztosan csökkeni fog az elkövetkezendő év(ek)ben. Ennek eredménye a megnövekedett kínálat, amely miatt az ingatlanbuborék bármikor kipukkanhat (biztosan 3 éven belül), azaz árcsökkenés fog beállni az ingatlanpiacon. A (budapesti) piac nem tekinthető túltelítettnek, ugyanis az árnövekedés mellett ugyanakkora maradt a fővárosi vásárlóerő. Nem keletkezett túlkínálat, sőt a folyamatos áremelkedés azt bizonyítja, hogy inkább túlkereslet volt jellemző a piacra. Az ingatlanközvetítő szakma jelen állásait is jobban megvizsgáltam, amely során mélyinterjút készítettem kettő, a szakmában jártas ingatlanközvetítővel. Ezen interjúk, valamint a szekunder kutatásaim alapján kiderült számomra, hogy ahogy az ingatlanpiac, úgy a közvetítői szakma is folyamatosan változik. Az internet és a közösségi médiák teljesen átrendezték mára az ingatlanirodák viszonyait. Sokkal több ember használja az online teret arra, hogy önmaga keressen vagy hirdessen ingatlant, ez miatt pedig megnőtt a magánszemélyek közötti tranzakciók száma. Az ingatlanközvetítő szakma mára már az adásvételek mintegy egyharmadát bonyolítja csak le, ami az elkövetkezendő évek során tovább fog csökeni. Ezért sokan azt prognosztizálják, hogy ezen szakma a közeljövőben meg fog szűnni, én azonban nem látom ennyire borúsnak az ingatlanügynökségek jövőjét. Primer kutatásomat kvantitavív, kérdőíves formában végeztem el. Célom ezzel az volt, hogy megismerjem az ingatlant vásárló vagy vásárolni szándékozó emberek igényeit és azt, hogy az ingatlanközvetítő irodákról mi a közvélekedés manapság.  Az előzetesen felállított hipotézisemet ezen témában („Ingatlanvásárlás során a környezet és az ingatlan korszerűsége elsődleges tényezők a vevők számára.”) megcáfolták a kitöltők. A válaszadók többsége a megvásárolni kívánt ingatlan árát és alapterületét tartják a legfontosabbnak, s csak azután a környezetet és az ingatlan állapotát. A kérdőív alapján mindezek mellett az is kiderült számomra, hogy hogyan vélekednek az emberek az állami támogatásokról, befektetési lehetőségekről és az ingatlanirodákról. Megtudtam, hogy milyen korcsoportok hol laknak, mik az ingatlanvásárlással kapcsolatos terveik és milyen formában keresnének új otthont. Végezetül javaslatokat tettem ezen adatok alapján egy fiktív ingatlanközvetítő cég vezetőjeként, ami során a kitalált vállalkozásom marketingkommunikációjában kerestem megoldásokat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kovács Ildikó
Külső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Belső
egyetemi adjunktus; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói igények, ingatlanbefektetés, ingatlanértékesítés, ingatlankezelő szervezet, ingatlanpiac, szolgáltatásmarketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 14:53
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:32

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet