Employer branding a startup szektorban

Szendrei Barbara (2020) Employer branding a startup szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Employer branding a Startup szektorban.pdf] PDF
Employer branding a Startup szektorban.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (863kB)
[thumbnail of Titkositasi-kerelem.pdf] PDF
Titkositasi-kerelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (91kB)
[thumbnail of BA_TO_SZENDREI_BARBARA_XLTRZE.pdf] PDF
BA_TO_SZENDREI_BARBARA_XLTRZE.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (262kB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt Szendrei Barbara Employer branding a Startup szektorban című szakdolgozata A startup vállalkozási forma megjelenésével friss szél fúj a munkaerőpiac vitorláiba. Ez egy újabb lehetőséget jelent a munkavállalók számára, akik nem hagyományos munkahelyet keresnek, míg vállalati oldalról nézve különleges cégkultúra és értékrend jelenik meg. Egyre több nemzetközi, illetve magyar szakirodalom lát napvilágot a témával kapcsolatban. Dolgozatom egyik célja bemutatni a startupok jellemzőit, kialakulásuknak történetét és a jellemző munkaerő generációs tendenciákat. Kiemelten foglalkozik a dolgozat a szektorra jellemző generációk ismertetésével, illetve a generációk közötti különbségek feltárásával. A téma személyes érdeklődésem központjában is áll, mivel szakmai gyakorlatomat egy startup vállalkozásnál töltöttem. A vállalatok számára folyamatos kihívást jelent a megfelelő munkaerő bevonzása és megtartása, akik hozzájárulhatnak a vállalat hatékony működéséhez és elkötelezettek a cég céljai mellett. Az employer branding, vagy másnéven a munkáltatói márkaépítés egy olyan közös marketing kommunikációs és HR feladat, mely a munkaerő vonzását és megtartását célozza meg hatékonyabbá tenni. A dolgozat kitér a folyamat HR, illetve marketing aspektusára is, így vizsgálva meg komplexen meg a témát. Ezeket a témaköröket a megismerve a kutatásom célja megvizsgálni a kérdéskört, hogy az employer branding milyen elköteleződést tud előidézni jellemzően az Y és Z generációs munkavállalókban a startupoknál. A kutatásban kvantitatív módszertant fogok alkalmazni, melynek adatgyűjtő eszköze kérdőív lesz, és alanya a Talentuno Technologies Zrt., ahol a gyakornoki időmet töltöttem. A kutatásom során két feltevést szeretnék bizonyítani vagy megcáfolni. Feltevés1: A Talentuno, mint munkahely az innovációs ötletén alapuló hírneve miatt vonzó a munkavállalók számára. Feltevés2: A munkavállalók megtartását a startup-okra jellemző fiatalos munkatársak összetartása és csapatmunka, mint szervezeti sajátosság támogatja.  Az első feltevés felállítása azon a gondolaton alapszik, hogy a Talentuno innovációja egyedüli és úttörő a Recruitment iparágban, ezzel megkülönböztetve magát másoktól. Ez az egyediség pedig véleményem szerint vonzó lehet a potenciális munkavállalók számára. A második feltevés a megtartás kérdéskörét célozza meg, ezen belül pedig a fiatalos munkatársakkal való csapatmunka értékét hangsúlyozza. A munkahely választási preferenciákat a munkavállalók a saját alap elvárásaik határozzák meg, melyeket az ideális munkahellyel kapcsolatban támasztanak. Ilyen alapvető elvárásnak gondolom a csapatmunkát, illetve a fiatalos munkatársak iránti igényt. Elfogadottnak fogok ítélni bármely olyan feltevést, amelyet a megkérdezettek 60%-a megerősít. A szakirodalmi áttekintésben említett, USA Népszámlálási Irodájának adatainak felhasználásával készült tanulmány foglalkozott a kezdő vállalkozások munkaerejének összetételével. Azzal kapcsolatban vizsgálódott, hogy a startup cégek milyen korú munkavállalókat alkalmaznak jellemzően. Az eredmény az Y és Z generáció tagjait emelte ki, mint jellemző korú munkavállalókat. Ez az eredmény egybecseng a gyakornoki helyemen tapasztalt átlagos életkorral. Ennek okán logikus megismerni a generációkat és a köztük meghúzódó különbségeket. A generációs sajátosságok szakirodalom szerinti vizsgálatából kiderült, hogy mire vágynak a különböző korosztályok tagjai a munkahellyel kapcsolatban, illetve milyen elvárásokat támasztanak ezekkel kapcsolatban. Egyrészt fontos megállapítása volt a vizsgálódásnak, hogy a legfiatalabb generációk tagjai nem igénylik magas szinten a munkahelyüket életük stabil pontjának, az átlagosan eltöltött munkaéveik száma alacsonyabb (Szlávitz Á. - Szretykó GY., 2013). A generáció ezen jellemzője, véleményem szerint egyik oka lehet annak, hogy a startupoknál jellemzően ez a korosztály dolgozik. A másik ok, ami miatt valószínűleg szívesen választják ezt a vállalkozás formát munkahelynek, az a startupokra jellemző employer branding, amely a vállalat külső és belső értékeire épít. Emiatt vizsgáltam meg, illetve tekintettem át a munkáltatói márkaépítés stratégiáját és jellemzőit. A munkáltatói márkaépítés lényege a következőképpen foglalható össze: a jelenlegi és leendő munkavállalókban kialakuló kép, érzésvilág a vállalatról, mint munkahelyről és szervezetről külső és belső jellegzetességek alapján. A helyes stratégia kialakításának köszönhetően a jelenlegi vagy potenciális munkaerő nem csak szeret, de akar is a szervezetnél dolgozni. Fontosnak tartottam az employer branding kialakulását megvizsgálni, illetve annak elődjét, a személyzeti marketinget, hogy tiszta és körültekintő képet alakuljon ki a témáról. Ezután a téma HR aspektusát vizsgáltam meg, melyben a téma HR elemei lettek ismertetve. Az employer branding folyamatainak és eszközeinek ismertetése pedig az elméleti ismeret gyakorlati státusza lett megvizsgálva. Kutatásomban megvizsgáltam, hogy az employer branding milyen elköteleződést tud előidézni a munkavállalókban a startupoknál. A kutatás alapját a Talentuno Technologies Zrt. összes alkalmazottja bevonásával végeztem el. Azért választottam ezt a céget, mert a vállalat tökéletesen beleillik és megfelel a Nemzeti Innovációs Hivatal által startup vállalkozások felé támasztott követelményeknek. A kutatásban azért kvantitatív módszertant alkalmaztam, mert a kérdőív kötött kérdései segítségével jobban lehetett a kutatás tárgyára fókuszálni. Kutatásomban választ kaptam a kutatásom fő kérdésére, hogy az employer branding milyen elköteleződést tud előidézni jellemzően az Y és Z generációs munkavállalókban a startupoknál. Két feltevésemre kaptam választ a kutatás alapján. A kutatásból kiderült, hogy hiteles toborzási csatornának számít egy ismerős munkahely ajánlása, mivel a generáció tagjai fontosnak tartják mások véleményét, gyakran ebből tudakozódnak az általuk kiválasztott termék vagy szolgáltatás, esetleg munkahely iránt. Továbbá az is kiderült, hogy a cégről kialakult benyomás, melyet az első interjú elött szerezhet a jelölt, 96%-ban viszonylag pozitív volt az alkalmazottak szerint. Tehát az employer branding jól működik, hiszen a leendő munkavállalókban kialakuló kép, érzésvilág a vállalatról, mint munkahelyről és szervezetről külső és belső jellegzetességek alapján sikeresen pozitív irányba terelődött. Ezzel, az employer branding az első célkitűzését, a bevonzást teljesítette. Az első feltevés ehhez kapcsolódóan pedig elfogadottnak tekintettem, hiszen ezt az állítást az alkalmazottak több, mint a válaszadók 70%-a megerősítette, illetve kiemelte, joggal tekinthető az innovatív ötleten alapuló üzleti modell valóban vonzónak. Második feltevésemet, miszerint a munkavállalók megtartását a startup-okra jellemző fiatalos munkatársak összetartása és csapatmunka, mint szervezeti sajátosság támogatja, szintén elfogadottnak ítélem meg. Mivel a jó kollegiális viszonyt összességében az alkalmazottak 88,9%-a találja vonzónak és maradásra serkentőnek a kutatásomban, így ez mondható a legmotiválóbbnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Sánta Renáta
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: employer branding, HR, munkaerő, munkáltatói márkaépítés, startup
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:20
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:20

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet