Vasútépítési folyamatok tervezése és szervezése műszaki valamint pénzügyi szempontok alapján

Németh Nikolett (2020) Vasútépítési folyamatok tervezése és szervezése műszaki valamint pénzügyi szempontok alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Szakdolgozat_Nemeth_Nikolett_IYHC86.pdf] PDF
Szakdolgozat_Nemeth_Nikolett_IYHC86.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of SZTK_TO_Nemeth_Nikolett_IYHC86.pdf] PDF
SZTK_TO_Nemeth_Nikolett_IYHC86.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁSA MÁV FKG Kft. a MÁV Zrt. leányvállalata, és a MÁV tulajdonában lévővágányhálózat karbantartási, felújítási munkáit végzi. Bevételeinek közel 90 százalékát MÁVZrt. pálya felújítási és karbantartási munkáiból származik. A MÁV legfőbb célja, hogy abiztosított forrásokat hatékonyan tudja felhasználni. Egy folyamatosan fejlődő szolgáltatásiszínvonalat kínáló, ügyfélorientált, fenntartható, biztonságos, a hazai közlekedési célokhoz ésaz európai hálózatokhoz is illeszkedő magyar vasúti hálózatot működtessen.A folyamatos karbantartás elengedhetetlen feltétele a vasúti pályák üzemképességének. A fővonalakon a karbantartási munkák elvégzése egy időben a forgalom folyamatos fenntartásávalegyre nehezebb feladat. Ez csak a vasúti pálya elemeinek és teljes pályaszerkezetének olyankialakításával megvalósítható, amely révén a megnövekedett forgalomból adódó műszakiigények mellett a fenntartás gazdaságosan elvégezhető. A pálya fenntarthatósága apályaminőség javításának feltétele, melyet az időszakos pályamérési adatok tanulmányozásais igazolnak. A karbantartási munkák elvégzése a vasúti pályák rendelkezésre állásánakkövetelményei.Az outsourcing szó kiszervezést jelent. A vállalat bizonyos tevékenységeket leválaszt a főtevékenységi köréről és kiszervezeti azokat. Külön erre a munkákra szakosodott céget bízmeg. A MÁV Zrt vonalhálózatán a pálya karbantartási munkákat MÁV FKG Kft.-nekszervezte ki.A sikeres együttműködéséhez azonban több feltétel együttes érvényesülésére van szükség:- A külső cégek között alakuljon ki piaci versenyhelyzet (jelen dolgozatbanleányvállalatról beszélünk, így a cég elsőbbséget élvez),- a pénz forrás rendelkezésre állása, és a műszakilag indokolt munkák kivitelezése,- a vállalkozó cég magas színvonalú szakértelme, tárgyi és technikai felkészültsége,- az elvégzendő munkák időben történő tervezhetősége a pályát működtető és akülsővállalkozó oldaláról egyaránt,- az elvégzett munkák kiváló, első osztályú minősége.A fent említett pontok közül már egynek a hiánya is a műszaki színvonal és a kívántélettartam kárára megy.Jelen dolgozatomban a Szombathely Területi Igazgatóságot érintő munkákat mutatom be.Ezen belül is az outsourcing felújítás munkákat.A költségek alakulását 2016-2020 évre tekintem végig, az éves létesítményjegyzékekből.Vasútépítésnél nincs két egyforma munka, így a közel azonos munkákat vetem össze atáblázatban. A munkák bekerülnek az éves költségkeretbe, és felkerül az SAP rendszerbe,melyet a Társaság 2018 évtől alkalmaz.Az SAP megjelenése után a MÁV Zrt. munkatársai a munkákat berendezésekre rendelik meg,komplexen nézek, így nincs szükség költségek lebontására. A rendszerben látjuk a munkáhoztartozó megrendelt mennyiségeket, anyag árat, hegesztés árat és a szolgáltatás árát.Az elemzett munkák során látható, hogy míg a kivitelezési költségek nőttek ezt egy – egymunka tekintetében a forrás oldal sajnos nem követte le. A pálya fenntartási tevékenységsorán, körültekintőbbnek és jóval átgondoltabb tervezésre van szükség.Minél inkább elmaradnak a felújítási karbantartási munkák a pálya romlása annál nagyobbütemben fog jelen lenni.A vasúti infrastruktúra sikeres működésének feltételei:- Magas fokú műszaki teljesítmény- Stabil finanszírozásAz állam célja, hogy minnél kevesebb ráfordítás legyen a működtetés forrásigénye. Egyrenagyobb az ellentmondás a helyhez kötött vasúti infrastruktúra állapotából fakadó forrásigényés tényleges finanszírozás között.Ez a fajta „tűzoltásszerű” szemlélet mód növeli a élettartamköltségeket, amelyek rövid távúmegtakarítások mellett a minőség romlását okozzák.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Almási Bálint
Belső
Mestertanár, Számvitel Tanszék, PSZK
Váczi István
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: Felújítás, karbantartás, költségvetés, MÁV, tervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:18
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet