Lakossági digitális bankolás Magyarországon

Pribelszky Zsolt (2021) Lakossági digitális bankolás Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_SZ_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf] PDF
BA_SZ_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (2MB)
[thumbnail of BA_T_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf] PDF
BA_T_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (35kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a magyar banki digitális felületek kereslete és kínálata. A két szegmensről megfelelő mennyiségű információt összegyűjtöttem. 3,5 éve dolgozom aktívan a banki szektorban, a Budapest Bank-ban. Így az elméleti tudás mellett a gyakorlati tapasztalataimat is megoszthattam a dolgozatban. Primer kutatásom során készítettem egy kérdőívet. Ezzel a kvantitatív módszerrel több hasznos információt tudhattam meg a lakosság digitális hozzáállásáról. Kvalitatív módszerként két, szakmailag kiemelkedő munkatársammal készítettem mélyinterjút. A digitalizáció az egyik leggyorsabban fejlődő iparág. A bankoknak nincs egyszerű helyzetük. Különböző hazai és európai szintű jogszabályokat kell betartaniuk a pénzügyi intézeteknek, ami az innovációt képvisel. A jogszabályok ugyanakkor kedveztek a banki engedéllyel nem rendelkező cégeknek. Ez azt jelenti, hogy a bankoknak elérhetővé kellett tenniük az ügyféladatokat a fintech cégek számára. Ebből is látjuk, hogy a digitális banki piacon egyre több szereplő jelenik meg. A fontosabb piaci szereplők a hagyományos bankok mellett a fintechek, neobanok és bigtechek. A hagyományos bankok hátránya a technológiai lemaradás az összes többi konkurenshez képest. A fintechek leginkább egy-két funkcióra specializálódnak, a neonbankoknak nincsen közvetlen értékesítési csatornájuk, amire erőforrást kellene allokálniuk, a bigtechek a digitalizáció úttörői és hatalmas adat és felhasználói bázissal rendelkeznek. Azonban a bankok az új konkurensekhez viszonyulhatnak partnerként is. A hagyományon intézeteknek nem egyszerűen digitális banki felületet kell nyújtaniuk, hanem ügyfélélményben felül kell múlniuk a konkurenseket. Emiatt nagyon fontos például egy banki alkalmazásnál, hogy az ügyfelek szeressék használni. Ehhez a bankok a legújabb módszertanokkal fejlesztik az alkalmazásaikat, aminek a lényege az agilitás és ügyfélszemlélet (design thinking). A felületek kialakításnál a UX és UI szemlélet nagy befolyással bír. Egy szolgáltatás fejlesztésének több ok is állhat a hátterében; jogszabály megfelelés, konkurencianyomás, és felhasználói visszajelzések kielégítése. Az utolsó szempont fontos az ügyfélélmény megteremtésében. Manapság a banki alkalmazások ügyfélélményét könnyedén lehet mérni az alkalmazás áruházakban. A felhasználók értékelésének egyaránt lehet pozitív és negatív hatása. Ha a bankok jól kezelik ezeket a felületeket, akkor rengeteg információt és pozitív marketinget vonhatnak maguk után. A lakosság fogyasztói szokásai az elmúlt években jelentősen megváltoztak ezen a piacon. A legtöbb embernek a telefonjában van az egész élete a technológiának köszönhetően. Így mára már elvárt az ügyfeleknek, hogy a pénzügyi intézményük digitális felülettel is rendelkezzen. Ugyanakkor a felhasználóknak a legfontosabb egy elektronikus csatornával szemben, hogy stabil és intuitív legyen, nem pedig a design és a funkcionalitás. A banki felhasználók jellemzői nagyon sokrétűek lehetnek. A felületet a digitálisan rátermettek és a kevésbé hozzáértők számára is alkalmassá kell tenni. A 2020-as év a lakosságnak és a bankoknak is egyértelműen egy nagy megpróbáltatás volt. A bankoknak a normál helyzethez képest leírhatatlanul gyorsabban kellett reagálniuk a vírushelyzetre. A lakosságnak pedig nagyon gyorsan meg kellett tanulniuk a digitális felületek használatát. Elmondhatjuk, hogy a bankok felvették a versenyt a konkurensekkel szemben. A MNB megteremti a lehetőséget a kedvező piaci versenyhez. A banki innováció évről évre egyre erősebb. Szerintem a banki szolgáltatás nyújtás a jövőben a neobankolás felé fog eltolódni és a bankok egyre több fintech szolgáltatással fognak partnerséget kötni. A nagy kérdés, hogy a bigtechek milyen részt fognak kihasítani a piacból. A kutatást nagyon élveztem, mivel ez a téma egyben a munkám és a hobbim is. Biztos vagyok benne, hogy a munkám során fel fogom tudni használni a kutatásban megszerzett tudást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Keresztes Bálint
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Tasi Péter
Belső
Mestertanár, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, Banki alkalmazás, Budapest Bank, digitalizáció, fintech, innováció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:14
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet