Lakossági digitális bankolás Magyarországon

Pribelszky Zsolt (2021) Lakossági digitális bankolás Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_SZ_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf] PDF
BA_SZ_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (2MB)
[thumbnail of BA_T_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf] PDF
BA_T_Pribelszky_Zsolt_GPADYI.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (35kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a magyar banki digitális felületek kereslete és kínálata. A két szegmensről megfelelő mennyiségű információt összegyűjtöttem. 3,5 éve dolgozom aktívan a banki szektorban, a Budapest Bank-ban. Így az elméleti tudás mellett a gyakorlati tapasztalataimat is megoszthattam a dolgozatban. Primer kutatásom során készítettem egy kérdőívet. Ezzel a kvantitatív módszerrel több hasznos információt tudhattam meg a lakosság digitális hozzáállásáról. Kvalitatív módszerként két, szakmailag kiemelkedő munkatársammal készítettem mélyinterjút. A digitalizáció az egyik leggyorsabban fejlődő iparág. A bankoknak nincs egyszerű helyzetük. Különböző hazai és európai szintű jogszabályokat kell betartaniuk a pénzügyi intézeteknek, ami az innovációt képvisel. A jogszabályok ugyanakkor kedveztek a banki engedéllyel nem rendelkező cégeknek. Ez azt jelenti, hogy a bankoknak elérhetővé kellett tenniük az ügyféladatokat a fintech cégek számára. Ebből is látjuk, hogy a digitális banki piacon egyre több szereplő jelenik meg. A fontosabb piaci szereplők a hagyományos bankok mellett a fintechek, neobanok és bigtechek. A hagyományos bankok hátránya a technológiai lemaradás az összes többi konkurenshez képest. A fintechek leginkább egy-két funkcióra specializálódnak, a neonbankoknak nincsen közvetlen értékesítési csatornájuk, amire erőforrást kellene allokálniuk, a bigtechek a digitalizáció úttörői és hatalmas adat és felhasználói bázissal rendelkeznek. Azonban a bankok az új konkurensekhez viszonyulhatnak partnerként is. A hagyományon intézeteknek nem egyszerűen digitális banki felületet kell nyújtaniuk, hanem ügyfélélményben felül kell múlniuk a konkurenseket. Emiatt nagyon fontos például egy banki alkalmazásnál, hogy az ügyfelek szeressék használni. Ehhez a bankok a legújabb módszertanokkal fejlesztik az alkalmazásaikat, aminek a lényege az agilitás és ügyfélszemlélet (design thinking). A felületek kialakításnál a UX és UI szemlélet nagy befolyással bír. Egy szolgáltatás fejlesztésének több ok is állhat a hátterében; jogszabály megfelelés, konkurencianyomás, és felhasználói visszajelzések kielégítése. Az utolsó szempont fontos az ügyfélélmény megteremtésében. Manapság a banki alkalmazások ügyfélélményét könnyedén lehet mérni az alkalmazás áruházakban. A felhasználók értékelésének egyaránt lehet pozitív és negatív hatása. Ha a bankok jól kezelik ezeket a felületeket, akkor rengeteg információt és pozitív marketinget vonhatnak maguk után. A lakosság fogyasztói szokásai az elmúlt években jelentősen megváltoztak ezen a piacon. A legtöbb embernek a telefonjában van az egész élete a technológiának köszönhetően. Így mára már elvárt az ügyfeleknek, hogy a pénzügyi intézményük digitális felülettel is rendelkezzen. Ugyanakkor a felhasználóknak a legfontosabb egy elektronikus csatornával szemben, hogy stabil és intuitív legyen, nem pedig a design és a funkcionalitás. A banki felhasználók jellemzői nagyon sokrétűek lehetnek. A felületet a digitálisan rátermettek és a kevésbé hozzáértők számára is alkalmassá kell tenni. A 2020-as év a lakosságnak és a bankoknak is egyértelműen egy nagy megpróbáltatás volt. A bankoknak a normál helyzethez képest leírhatatlanul gyorsabban kellett reagálniuk a vírushelyzetre. A lakosságnak pedig nagyon gyorsan meg kellett tanulniuk a digitális felületek használatát. Elmondhatjuk, hogy a bankok felvették a versenyt a konkurensekkel szemben. A MNB megteremti a lehetőséget a kedvező piaci versenyhez. A banki innováció évről évre egyre erősebb. Szerintem a banki szolgáltatás nyújtás a jövőben a neobankolás felé fog eltolódni és a bankok egyre több fintech szolgáltatással fognak partnerséget kötni. A nagy kérdés, hogy a bigtechek milyen részt fognak kihasítani a piacból. A kutatást nagyon élveztem, mivel ez a téma egyben a munkám és a hobbim is. Biztos vagyok benne, hogy a munkám során fel fogom tudni használni a kutatásban megszerzett tudást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, Banki alkalmazás, Budapest Bank, digitalizáció, fintech, innováció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:14
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet