Szocializáció és beillesztés a KKV szektorban

Tánczos Tímea (2020) Szocializáció és beillesztés a KKV szektorban. Faculty of Finance and Accountancy.

[thumbnail of Szakdolgozat_Tánczos_Tímea_S6XFY0.pdf] PDF
Szakdolgozat_Tánczos_Tímea_S6XFY0.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (753kB)
[thumbnail of BA_TO_Tánczos_Tímea_S6XFY0.pdf] PDF
BA_TO_Tánczos_Tímea_S6XFY0.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (274kB)

Abstract

Szakdolgozatom alapötlét az a szervezet adta, ahol jelenleg is dolgozom HR gyakornokként. A Hiventures több mint egy 100 fős cég, ami egy  Kockázati Tőkealap - kezelő Zrt. KKV szektor ellenére, nagyon megtetszett az az onboarding folyamat, amiben én is részt vehettem, ezért megfogalmazódott bennem az a gondolat, hogy megvizsgálom milyen a kis és középvállalkozások szocializációs folyamata, hogyan járul hozzá a vállalat az egyén szocializációjához, illetve milyen összetevőkön múlik a beilleszkedés sikeressége. Kutatásom során azokra a kérdésekre szerettem választ kapni, hogy Milyen a jó onboarding/szocializációs folyamat? Milyennek kell lennie az onboarding/szocializációs folyamatnak ahhoz, hogy hatékonyan támogathassa a hosszútávú foglalkoztatást? Milyennek látják a folyamatot, akik átesnek rajta? Kvalitatív kutatásom alkalmazásával, mély interjúkat készítettem az alanyokkal (7 személy) és ezáltal következtettem az eredményeimre. Az interjúkat Teams segítségével folytattam le, ugyanis sajnos a vírushelyzet bekorlátozta a lehetőségeimet, ezért csak online módon sikerült beszélgetnünk. A kamerákat bekapcsoltuk, ezáltal személyesebbé vált az egész folyamat. Az elemzéshez a kérdésköröket felbontottam hat csoportra, így számomra átláthatóbbá vált.  A hat csoport a következő: Belépés előtti időszak, első nap és a szervezeti kultúra megítélése, mentor szerepe a beillesztésben, a beilleszkedés kritikus eseményei, összehasonlítás, koronavírus befolyása.  Az eredményeim a következőképpen alakultak: Mielőtt bekerülnek a céghez, valamilyen módon „le ellenőrzik” az előzetesen elképzelt szervezeti kultúrát. A szervezeti kultúrára voltaképpen már az interjú közben kialakítanak egy képet. Az első napon szinte mindenkinek szüksége van a mentorálásra.  A mentori program szerepe is nagyon fontos a munkavállalók életében, szükségük van arra, hogy a vezetőjük rendszeresen koordinálja és beszélgessen velük A legtöbben azt érezték mélypontnak, mikor nem tudták, hogy szólítsák meg a mentorukat, vagy kitől kérjenek segítséget egy adott feladathoz. A legjobb élmény pedig összességében a személyes kontextusok voltak. Az összehasonlítás fejezetben tulajdonképpen arra világítottak rá, hogy jelenleg nincs még a Hiventures-nek kidolgozott programja, amitől egységes lenne a beillesztési folyamat. A pandémia hatása több munkavállalónak megnehezítette a szocializációját (stressz, hosszabb időtartam a beilleszkedés). A kutatási kérdéseimre a következőket tudtam levonni: Megállapítottam, hogy akkor jó a szocializációs folyamat, amikor van egy vezető vagy egy mentor az új belépő mellett, egy szenior kolléga, aki segíteni tudja a beillesztés során. Ahhoz, hogy hatékonyan támogathassa a hosszútávú megtartást, valójában a mentorhoz köthető folyamat. Ha van olyan ember aki koordinálja és beszélget vagy akár csak kávézik vele, akkor már közelebb érzi magát a céghez, a magáénak érzi és elköteleződik mellette. Továbbá azt is megállapítottam, hogy az új belépőknek pozitívum az, hogy a szocializációjuk során rögtön kihívó szakmai feladatokat kapnak és ezt a gyakorlatban tudják alkalmazni. Ezáltal a munka nem lesz unalmas és monoton, hanem mindig tudják színesebbé tenni. Fontos továbbá, hogy strukturált legyen a szocializáció. A koronavírus meghosszabbította a beillesztési folyamatot, ezáltal az egyének lassabban ismerik meg a szervezeti kultúrát és hosszabb idő alatt tudnak azonosulni a céggel. A munkahelyi szocializáció mindig aktuális kérdés marad, hiszen az évek előrehaladásával azt láthatjuk és tapasztalhatjuk, hogy bizony egyre több időt töltünk a munkahelyünkön és fontos, hogy ehhez megfelelően illeszkedjünk be. De ha az onboarding folyamata jó és alapos, akkor valószínűsíthető, hogy az egyén továbbra is itt szeretne maradni, akár hosszútávon is.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of Finance and Accountancy

Department

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Emberi Erőforrások

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Borbás Andrea
Külső
UNSPECIFIED
Dr. Csillag Sára
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: beilleszkedés, kis- és középvállalkozás - KKV, mentorálás, szervezeti kultúra, szocializáció
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2021. Mar. 16. 13:14
Last Modified: 2021. Mar. 16. 13:14

Actions (login required)

View Item View Item