Az amerikai cégkultúra hatása magyar nemzetiségű munkavállalók magánéletére.

Vitéz-Sveiczer Genovéva (2020) Az amerikai cégkultúra hatása magyar nemzetiségű munkavállalók magánéletére. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Vitez-Sveiczer_Genoveva_G8RCEM_Szakdolgozat.pdf] PDF
Vitez-Sveiczer_Genoveva_G8RCEM_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Vitez-Sveiczer_Genoveva_G8RCEM.pdf] PDF
BA_TO_Vitez-Sveiczer_Genoveva_G8RCEM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (261kB)

Absztrakt (kivonat)

A szekunder kutatás során feltártam az amerikai cégkultúra főbb jellemzőit, illetve összehasonlítottam őket a magyar cégkultúra jellemzőivel a GLOBE kutatások segítségével (Bakacsi, 2010), (HEIDRICH, 2011), (House & mtsai., 2004). Ezenfelül megvizsgáltam a Cég szerkezeti kultúrájának besorolását a különböző modellek alapján, ezzel kontextust adva a primer kutatáshoz (Handy, 1986), (Quinn, 1988), (Quinn & Rohrbaugh, 1983). A primer kutatások során mélyinterjúkkal követtem végig a három interjúalany tapasztalatait a magyar és az amerikai cégkultúrával, majd ezeket a tapasztalatokat a szekunder kutatás során megismert jellemzők mentén értelmeztem, illetve a felmerülő GLOBE dimenziók közötti korrelációkat is megvizsgáltam Bakacsi faktoranalízisének segítségével. (Bakacsi, 2012) Úgy találtam, hogy a Handy-féle modell alapján a Cég szervezeti kultúrája a feladatkultúraként sorolható be, míg a Quinn-féle modell alapján a támogató kultúraként. Azonosítottam azt a hét legjellemzőbb tulajdonságát a Cégnek, melyet egyöntetűen alátámasztottak a mélyinterjúk. Megvizsgáltam, hogy az amerikai céges kultúra mely tulajdonságai lehetnek a felelősek az előbb említett jellemzőkért a Cégnél. Ahol több lehetséges dimenzió is felmerült, ott megvizsgáltam, megfigyelhető-e korreláció közöttük, így a puszta véletlennek köszönhető, hogy azok megjelentek a céges kultúrában, mint független tulajdonságok, vagy valójában várható volt-e azok együttes megjelenése. Kiderült, hogy a magas jövőorientáció, teljesítményorientáció, és bizonytalanság kerülése kölcsönösen statisztikailag erősen korrelált a nemzetközi GLOBE kutatások alapján, mely három tulajdonság számos előnyős jellemzőjének a Cégnek mozgatórugója. A jellemző tulajdonságok egyetlen kivétellel konzisztensek voltak az amerikai céges kultúra jellegzetességeivel. Úgy találtam, hogy a nemi egyenlőség sokkal jellemzőbb a Cég kultúrájában, mint azt a GLOBE kutatások alapján az amerikai céges kultúra indokolná. Ennek valószínű okaként a Cég multinacionális mivoltát neveztem meg. Az interjúk alapján megállapítható, hogy mindhárom alany pozitívan nyilatkozott a korábbi tapasztalataikhoz képest a Cég kultúrájáról. Sok tekintetben a magánéletükre is jelentős hatással lett a Cég több törekvése. A legnagyobb hatásként a Cég hatalmas erőfeszítése jelent meg a testi és lelki biztonság területén. Mindhárom interjúalany számos példát felhozott arra, hogy hogyan változtatta meg a biztonsághoz való hozzáállását mind a munkahelyük, mind a magánéletük területén, mióta a Cégnél dolgoznak. Konklúzióként azt találtam, hogy a magyar munkavállalók életére pozitív hatással van az amerikai céges kultúra, és könnyen bele is tudnak illeszkedni, így érdemes lenne a magyar cégeknek átvenniük bizonyos aspektusait az előbbi céges kultúrából a hatékonyabb és stabilabb működésért.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alkalmazottak magatartása, Amerikai Egyesült Államok, cégkultúra, GLOBE-program, interjú, magánszemélyek, Magyarország, változók
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:14
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet