Miként játszik szerepet a vállalatok felelősségvállalása a fogyasztói döntésekben – mit tesz egy felelős vállalat, hogy felkeltse fogyasztói érdeklődését

Oroszi Eszter Edit (2021) Miként játszik szerepet a vállalatok felelősségvállalása a fogyasztói döntésekben – mit tesz egy felelős vállalat, hogy felkeltse fogyasztói érdeklődését. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Oroszi Eszter Edit Szakdolgozat.pdf] PDF
Oroszi Eszter Edit Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem Oroszi Eszter Edit.pdf] PDF
Titkosítási kérelem Oroszi Eszter Edit.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (90kB)
[thumbnail of BA_TO_Oroszi_Eszter_Edit_JIRX2A.pdf] PDF
BA_TO_Oroszi_Eszter_Edit_JIRX2A.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)

Absztrakt (kivonat)

Dudás tanulmánya alapján (2011) meghatároztam a felelős fogyasztó fogalmát, akiket kérdőívemben vizsgáltam. A kutatási eredményem alapján az általam megkérdezettek döntő többségének a közérdek szolgál alapot a fogyasztói döntésük meghozatalakor, azon belül is a legtöbben a környezettudatos fogyasztás területére sorolhatók be. A környezettudatos fogyasztás bele tartozik a fenntartható fogyasztás csoportjába, melyet a kérdőívemben szerzett példák is tanúsítanak. A fenntartható fogyasztás fogalmának meghatározásakor megjelent a környezetkímélés fogalma, amit a saját kutatásom alapján a következő válaszokkal erősítenék meg: a kérdőívemben megjelent a vegyszermentesség, az öko tisztítószerek használata, tudatos energiafelhasználás, műanyag alapanyagú termékek tudatos mellőzése, környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés és a felesleges vásárlási szokások kerülése. Ezek a válaszok mind a fenntartható fogyasztás területébe sorolhatók be, ami a felelős fogyasztás egyik csoportja. Tóth megfogalmazása szerint a vállalati felelősségvállalás során mi emberek az emberekért vagyunk felelősek. (Tóth, 2007) Ezt a saját kutatásomban megjelent eredményekkel támasztanám alá. A vizsgált vállalat számára az emberekért való felelősségvállalás egy öko tanterem építésében, a segítségnyújtásban, a folyamatos képzésekben és a partnerekkel való etikus viselkedésben jelenik meg. Meghatároztam korábban a vállalatok érintettjeit, akik számára felelősséggel tartoznak (dolgozók és családtagjaik, partnereik, beszállítóik, állam és a teljes társadalom). A vállalati interjú eredményei alapján arra a következtetésre jutottam, hogy az általam vizsgált vállalat dolgozói (belső képzések, fejlődési lehetőségek), partnerei (partnerek auditálása), beszállítói és a teljes társadalom (öko tanterem) számára felelősségteljes magatartást tanúsít. Mivel nagyon kevesen ismerték a környezeti termékjelzéseket, ezért erre a problémára próbáltam egy megoldást fejleszteni, melynek segítségével a fogyasztók tudatossága növelhető. A különböző termékcímkéket QR-kódokkal egészíteném ki. A vásárlónak csak annyi a dolga, hogy a telefonjával beolvassa az ábrán látható kódok valamelyikét, ami tovább vezeti a tanúsítvány weboldalára. A weboldalon egyéb hasznos információkat, videókat találhatnak majd a vásárlók. A terméken található kód segítségével otthon is felkereshetik a weboldalt, így, ha részletes információk után kutatnának, biztonságos forrásból tehetik meg azt. Jelenleg a termékeken egyre többször tűntetik fel a weboldalakat, de ezeknek begépelése sok időt vehet igénybe. Ez a fogyasztó szemszögéből vizsgálva hátránynak minősülhet. Így nagy előnye a QR-kódnak a gyorsasága és az, hogy csak a készülék kamerájára van szükség a beolvasáshoz. Összességében, a vállalatok további kutatása elengedhetetlen a témában, de a jelenlegi kutatási eredményeim alapján jó úton járnak ahhoz, hogy felelős magatartásukat a dolgozóik és fogyasztóik részére is átadják. A fiatal generáció inspirálásával a következő nemzedékek már egy új szemléletmóddal gazdagodhatnak viszonylag fiatal korban. Ez a meglátás életmódbeli sajátosságokat vonhat maga után. Az olyan gyermekek számára, ahol a szülők is nyitottak a tudatos fogyasztásra, könnyebben sajátíthatják el a felelősségteljes magatartás egyes elemeit.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Győri Zsuzsanna
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Kurucz Ildikó
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fogyasztói szokások, környezetbarát termékminősítés, környezettudatosság, társadalmi felelősségvállalás, vállalati felelősség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:13
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet