Oroszi Eszter Edit (2021) Miként játszik szerepet a vállalatok felelősségvállalása a fogyasztói döntésekben – mit tesz egy felelős vállalat, hogy felkeltse fogyasztói érdeklődését. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Oroszi Eszter Edit Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem Oroszi Eszter Edit.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (90kB) |
|
PDF
BA_TO_Oroszi_Eszter_Edit_JIRX2A.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (222kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dudás tanulmánya alapján (2011) meghatároztam a felelős fogyasztó fogalmát, akiket kérdőívemben vizsgáltam. A kutatási eredményem alapján az általam megkérdezettek döntő többségének a közérdek szolgál alapot a fogyasztói döntésük meghozatalakor, azon belül is a legtöbben a környezettudatos fogyasztás területére sorolhatók be. A környezettudatos fogyasztás bele tartozik a fenntartható fogyasztás csoportjába, melyet a kérdőívemben szerzett példák is tanúsítanak. A fenntartható fogyasztás fogalmának meghatározásakor megjelent a környezetkímélés fogalma, amit a saját kutatásom alapján a következő válaszokkal erősítenék meg: a kérdőívemben megjelent a vegyszermentesség, az öko tisztítószerek használata, tudatos energiafelhasználás, műanyag alapanyagú termékek tudatos mellőzése, környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés és a felesleges vásárlási szokások kerülése. Ezek a válaszok mind a fenntartható fogyasztás területébe sorolhatók be, ami a felelős fogyasztás egyik csoportja. Tóth megfogalmazása szerint a vállalati felelősségvállalás során mi emberek az emberekért vagyunk felelősek. (Tóth, 2007) Ezt a saját kutatásomban megjelent eredményekkel támasztanám alá. A vizsgált vállalat számára az emberekért való felelősségvállalás egy öko tanterem építésében, a segítségnyújtásban, a folyamatos képzésekben és a partnerekkel való etikus viselkedésben jelenik meg. Meghatároztam korábban a vállalatok érintettjeit, akik számára felelősséggel tartoznak (dolgozók és családtagjaik, partnereik, beszállítóik, állam és a teljes társadalom). A vállalati interjú eredményei alapján arra a következtetésre jutottam, hogy az általam vizsgált vállalat dolgozói (belső képzések, fejlődési lehetőségek), partnerei (partnerek auditálása), beszállítói és a teljes társadalom (öko tanterem) számára felelősségteljes magatartást tanúsít. Mivel nagyon kevesen ismerték a környezeti termékjelzéseket, ezért erre a problémára próbáltam egy megoldást fejleszteni, melynek segítségével a fogyasztók tudatossága növelhető. A különböző termékcímkéket QR-kódokkal egészíteném ki. A vásárlónak csak annyi a dolga, hogy a telefonjával beolvassa az ábrán látható kódok valamelyikét, ami tovább vezeti a tanúsítvány weboldalára. A weboldalon egyéb hasznos információkat, videókat találhatnak majd a vásárlók. A terméken található kód segítségével otthon is felkereshetik a weboldalt, így, ha részletes információk után kutatnának, biztonságos forrásból tehetik meg azt. Jelenleg a termékeken egyre többször tűntetik fel a weboldalakat, de ezeknek begépelése sok időt vehet igénybe. Ez a fogyasztó szemszögéből vizsgálva hátránynak minősülhet. Így nagy előnye a QR-kódnak a gyorsasága és az, hogy csak a készülék kamerájára van szükség a beolvasáshoz. Összességében, a vállalatok további kutatása elengedhetetlen a témában, de a jelenlegi kutatási eredményeim alapján jó úton járnak ahhoz, hogy felelős magatartásukat a dolgozóik és fogyasztóik részére is átadják. A fiatal generáció inspirálásával a következő nemzedékek már egy új szemléletmóddal gazdagodhatnak viszonylag fiatal korban. Ez a meglátás életmódbeli sajátosságokat vonhat maga után. Az olyan gyermekek számára, ahol a szülők is nyitottak a tudatos fogyasztásra, könnyebben sajátíthatják el a felelősségteljes magatartás egyes elemeit.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | CSR, fogyasztói szokások, környezetbarát termékminősítés, környezettudatosság, társadalmi felelősségvállalás, vállalati felelősség |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 13:13 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 16. 13:13 |
Actions (login required)
Tétel nézet |