Pénzügyi tudatosság, személyes költségvetés-tervezés - Fókuszban a megtakarítási és befektetési szokások

Papp Erik (2020) Pénzügyi tudatosság, személyes költségvetés-tervezés - Fókuszban a megtakarítási és befektetési szokások. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Papp Erik_EUZI74_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
Papp Erik_EUZI74_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_TO_PAPP_ERIK_EUZI74.pdf] PDF
BA_TO_PAPP_ERIK_EUZI74.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (360kB)

Absztrakt (kivonat)

Összefoglalás: A dolgozatomban ismertetésre került a pénzügyi kultúra fogalma és kialakulása. Az időbeliségen keresztül megmutattam annak jellegzetességeit, fejlődését. A jelen helyzetre is kitérve – koronavírus időszaka- is vizsgáltam a pénzügyi tudatosságot. Ezen kívül kutattam a jelenlegi kormány pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiáját és elemeztem azt. Az alacsony szintű pénzügyi ismeretek, pénzügyi tudatosság megállapításához kiemeltem néhány ezen témában lezajlott kutatást is. Ahogyan a cím is árulkodik róla, dolgozatom középpontjában a megtakarítási és befektetési szokások állnak, így azokat részletesebben vizsgáltam A megtakarításokkal kapcsolatban csoportosítást végeztem, megkülönböztettem eltérő megtakarítási formákat, szó volt a nyugdíj-felkészülés fontosságáról. Vizsgáltam a megtakarítások és a pénzügyi tudatosság kapcsolatát, valamint a megtakarítási döntéseket befolyásoló tényezőket is. Összehasonlítást végeztem nemzetközi viszonylatban a megtakarítások tekintetében, és röviden kitértem a magyar háztartások megtakarításaira is. A megtakarításokat a bevételeken kívül a kiadások is befolyásolják, így a kiadások vizsgálatára is szántam fejezeteket a dolgozatban. Megnéztem a szerkezetét, felépítését. Valamint a fogyasztások amelyek a legnagyobb részt teszik ki a kiadásokon belül- tanulmányozását is véghez vittem. A háztartási költségvetés feltérképezésével zárult a szakirodalmi források elemzése az irományomban. A kérdőívem feldolgozása során sok kérdést érintettem. Az általános kérdések vizsgálata után(nem, kor, foglalkozás, saját végzettség, szülők legmagasabb végzettsége, rendszeres havi bevétel) végeztem el a hipotézisekhez kapcsolódó kutatásokat. A bevételek növekedésével növekednek a megtakarítások, amelyet több módon is sikerült igazolni a kutatásomban. A költségvetés tervezés módja mellett a költségvetés tervezés és a megtakarítás kapcsolatát is megfigyeltem. A megtakarítások mellett jelentős szerepet kaptak még a befektetések, amelyen belül említésre kerültek a befektetési lehetőségek, a pénzintézetek által kínált befektetések. A pénzügyi tudatosság és a végzettség kapcsolatának vizsgálatával zártam a dolgozatom kutatás részét. A hipotézisvizsgálatok eredményeinek összefoglalása után az összegzésben részleteztem a megállapításaimat. A hipotézisek által tett megállapítások szerint a jövedelem és a megtakarítás mértéke között jelentős kapcsolat van. A megkérdezettek szerint nem a pénzügyi tájékozottság befolyásolja leginkább a megtakarítások mértékét. Akik megtervezik a költségvetésüket, átlagosan több megtakarítással rendelkeznek. A válaszadók legnagyobb része nem az alacsony hozamszint miatt nem veszi igénybe a pénzintézetek által kínált befektetési lehetőségeket. A szülők végzettsége és a befektetési hajlandóság között nincsen erős kapcsolat. A végzettség és a pénzügyi tudatosság mértéke között jelentős kapcsolat van. Úgy állapítottam meg, hogy Magyarországon alacsony a pénzügyi ismeretek, ezáltal a pénzügyi tudatosság szintje is. Gyakori a bizalom hiánya a bankrendszerrel szemben. A pénzügyi ismeretek és a bizalom hiányának következtében nem elég széles körben elterjedtek a megtakarítási, befektetési termékek. Egyre inkább megnövekszik az igény a pénzintézetek etikus működésére, transzparenciájára. Felértékelődött a megtakarítások megléte, a pénzügyi tervezés, egyre fontosabb az öngondoskodás. A magasabb szintű oktatásban részesülők pénzügyi tudatossága is magasabb szinten van, tapasztalataim alapján a felsőoktatásban mondható csupán jelentősnek a pénzügyi ismeretek oktatása. Középiskolában és általános iskolában nagyon kevesen találkoznak ezzel. Úgy látom, hogy kevésbé kellene függeni a pénzügyi tudatosság mértékének az iskolázottság mértékétől. A pénzügyi ismeretek tekintetében törekedni kell a felzárkózásra. A költségvetés tervezésre egyre több lehetőség van, ezzel szemben nagyon sokan a papír alapú háztartási mérleg készítésénél maradtak. Véleményem szerint fel kell hívni a figyelmet, meg kell ismertetni ezekkel az új termékekkel is a lakosságot. A legtöbben a biztonságot tartják a legfontosabb szempontnak befektetésükkel kapcsolatban. Ezen a területen bíztatni kéne az embereket a kockázatvállalásra. Dolgozatom tehát felhívja a figyelmet a pénzügyi célok megalkotására, a céltudatosságra, illetve a folyamatos tudásfejlesztés fontosságára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mile Rita
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Tasi Péter
Belső
Mestertanár, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befektetés, költségvetési tervezés, megtakarítások, OECD, pénzügyi tudatosság
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:11
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet