Pénzügyi tudatosság, személyes költségvetés-tervezés - Fókuszban a megtakarítási és befektetési szokások

Papp Erik (2020) Pénzügyi tudatosság, személyes költségvetés-tervezés - Fókuszban a megtakarítási és befektetési szokások. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Papp Erik_EUZI74_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
Papp Erik_EUZI74_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_TO_PAPP_ERIK_EUZI74.pdf] PDF
BA_TO_PAPP_ERIK_EUZI74.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (360kB)

Absztrakt (kivonat)

Összefoglalás: A dolgozatomban ismertetésre került a pénzügyi kultúra fogalma és kialakulása. Az időbeliségen keresztül megmutattam annak jellegzetességeit, fejlődését. A jelen helyzetre is kitérve – koronavírus időszaka- is vizsgáltam a pénzügyi tudatosságot. Ezen kívül kutattam a jelenlegi kormány pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiáját és elemeztem azt. Az alacsony szintű pénzügyi ismeretek, pénzügyi tudatosság megállapításához kiemeltem néhány ezen témában lezajlott kutatást is. Ahogyan a cím is árulkodik róla, dolgozatom középpontjában a megtakarítási és befektetési szokások állnak, így azokat részletesebben vizsgáltam A megtakarításokkal kapcsolatban csoportosítást végeztem, megkülönböztettem eltérő megtakarítási formákat, szó volt a nyugdíj-felkészülés fontosságáról. Vizsgáltam a megtakarítások és a pénzügyi tudatosság kapcsolatát, valamint a megtakarítási döntéseket befolyásoló tényezőket is. Összehasonlítást végeztem nemzetközi viszonylatban a megtakarítások tekintetében, és röviden kitértem a magyar háztartások megtakarításaira is. A megtakarításokat a bevételeken kívül a kiadások is befolyásolják, így a kiadások vizsgálatára is szántam fejezeteket a dolgozatban. Megnéztem a szerkezetét, felépítését. Valamint a fogyasztások amelyek a legnagyobb részt teszik ki a kiadásokon belül- tanulmányozását is véghez vittem. A háztartási költségvetés feltérképezésével zárult a szakirodalmi források elemzése az irományomban. A kérdőívem feldolgozása során sok kérdést érintettem. Az általános kérdések vizsgálata után(nem, kor, foglalkozás, saját végzettség, szülők legmagasabb végzettsége, rendszeres havi bevétel) végeztem el a hipotézisekhez kapcsolódó kutatásokat. A bevételek növekedésével növekednek a megtakarítások, amelyet több módon is sikerült igazolni a kutatásomban. A költségvetés tervezés módja mellett a költségvetés tervezés és a megtakarítás kapcsolatát is megfigyeltem. A megtakarítások mellett jelentős szerepet kaptak még a befektetések, amelyen belül említésre kerültek a befektetési lehetőségek, a pénzintézetek által kínált befektetések. A pénzügyi tudatosság és a végzettség kapcsolatának vizsgálatával zártam a dolgozatom kutatás részét. A hipotézisvizsgálatok eredményeinek összefoglalása után az összegzésben részleteztem a megállapításaimat. A hipotézisek által tett megállapítások szerint a jövedelem és a megtakarítás mértéke között jelentős kapcsolat van. A megkérdezettek szerint nem a pénzügyi tájékozottság befolyásolja leginkább a megtakarítások mértékét. Akik megtervezik a költségvetésüket, átlagosan több megtakarítással rendelkeznek. A válaszadók legnagyobb része nem az alacsony hozamszint miatt nem veszi igénybe a pénzintézetek által kínált befektetési lehetőségeket. A szülők végzettsége és a befektetési hajlandóság között nincsen erős kapcsolat. A végzettség és a pénzügyi tudatosság mértéke között jelentős kapcsolat van. Úgy állapítottam meg, hogy Magyarországon alacsony a pénzügyi ismeretek, ezáltal a pénzügyi tudatosság szintje is. Gyakori a bizalom hiánya a bankrendszerrel szemben. A pénzügyi ismeretek és a bizalom hiányának következtében nem elég széles körben elterjedtek a megtakarítási, befektetési termékek. Egyre inkább megnövekszik az igény a pénzintézetek etikus működésére, transzparenciájára. Felértékelődött a megtakarítások megléte, a pénzügyi tervezés, egyre fontosabb az öngondoskodás. A magasabb szintű oktatásban részesülők pénzügyi tudatossága is magasabb szinten van, tapasztalataim alapján a felsőoktatásban mondható csupán jelentősnek a pénzügyi ismeretek oktatása. Középiskolában és általános iskolában nagyon kevesen találkoznak ezzel. Úgy látom, hogy kevésbé kellene függeni a pénzügyi tudatosság mértékének az iskolázottság mértékétől. A pénzügyi ismeretek tekintetében törekedni kell a felzárkózásra. A költségvetés tervezésre egyre több lehetőség van, ezzel szemben nagyon sokan a papír alapú háztartási mérleg készítésénél maradtak. Véleményem szerint fel kell hívni a figyelmet, meg kell ismertetni ezekkel az új termékekkel is a lakosságot. A legtöbben a biztonságot tartják a legfontosabb szempontnak befektetésükkel kapcsolatban. Ezen a területen bíztatni kéne az embereket a kockázatvállalásra. Dolgozatom tehát felhívja a figyelmet a pénzügyi célok megalkotására, a céltudatosságra, illetve a folyamatos tudásfejlesztés fontosságára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befektetés, költségvetési tervezés, megtakarítások, OECD, pénzügyi tudatosság
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:11
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet