Bankolás és fizetés a 21. században

Nagy Gábor László (2020) Bankolás és fizetés a 21. században. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Nagy_Gábor_László_B9WIWV.pdf] PDF
Szakdolgozat_Nagy_Gábor_László_B9WIWV.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Nagy_Gábor_László_B9WIWV.pdf] PDF
BA_TO_Nagy_Gábor_László_B9WIWV.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (228kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája az elmúlt években bekövetkezett, a jelenleg is tartó, és a jövőben létrejövő, fizetési és bankolási innovációk. Bár a magyar társadalom erősen készpénz kedvelő, nagy lépéseket tettek a piaci szereplők és a szabályozók ennek a visszaszorítása. Ez azért is fontos, hogy tisztább és átláthatóbb legyen a gazdaság. Az utóbbi időben rengeteg újítást és fejlesztést tapasztalhattak meg a felhasználók. Manapság szinte mindenkinek egy komplett számítógép lapul a zsebében, mobiltelefon formájában, ami hatalmas potenciálokat jelent az élet minden területén. Ezáltal az ügyfelek nagy elvárásokat támasztanak az ügyfélélménnyel kapcsolatban, hogy például egy tranzakció a lehető leggyorsabban, és legkönnyebben az általa megválasztott módon történhessen. Ehhez a piaci szereplőknek meg kell felelniük, rendelkezésre kell, hogy álljanak. A jelen COVID-19 vírus miatt ez az állítás hatványozottan is igaz, talán fel is értékelődött az érintkezésmentes, távolról történő fizetés. Részletesen bemutatásra kerül a PSD2-es irányelv, ami lehetővé teszi, hogy a FinTech vállalatok újabbnál újabb innovációkat vezessenek be, és így teljes mértékben kibontakozhatnak. Szót ejtettem a nagyon aktuális új ügyfélhitelesítésről (SCA), ami 2021 január 1-én kerül bevezetésre. A változás nemcsak a bankokkal szemben támaszt elvárásokat, hanem az elektronikus fizetések, valamint az online vásárlások felhasználói élményét is nagyban befolyásolhatja. Megállapítottam, hogy a Screen Scraping egy elavult, magas kockázatokat tartalmazó technológia. Ennek alternatívája az API, ami a bankunk saját dedikált felülete, amely lehetővé teszi az adataink megosztását, anélkül, hogy megkelljen adnunk a banki hozzáférési adatainkat. A mai világban az egyik legértékesebb vagyonunk az adataink. Ezáltal azok védelme felértékelődött az elmúlt években, és erre a szabályozóknak is lépniük kellett. A 2018 május 25-én hatályba lépett GDPR rendelet ezeknek az elvárásoknak tesz eleget. A 4. fejezetben megvizsgáltam a GDPR-t megelőző az adataink védelme érdekében tett lépéseket, majd kielemeztem ebben a rendeletben előforduló definíciókat. Felsoroltam és röviden ismertettem a rendelet alapját képző hét darab adatvédelmi irányelvet, és ebből kiemeltem az általam vélt legfontosabbat és azt részletesen megvizsgáltam. Szó került a vállalati adatbiztonsági elvárásokról, valamint az emberek adatvédelmi jogairól. Ezek közül kiemeltem a feledéshez való jogot, mint az egyik legfontosabbat, és megvizsgáltam, hogy mely esetekben van az embereknek lehetőségük az adataik törlésére. A következő fejezetben a FinTech jelenséget boncolgattam. Meghatároztam a fogalom jelentését, ami dióhéjban a pénzügyi technológiákra, valamint az ebben a szektorban létrejövő új innovációkra utal. Az 5.2-es alpontban bemutatom a FinTech evolúcióját, ami három fő szakaszra bontható. Továbbiakban a RegTech-el foglalkoztam, ami a FinTech egy alkategóriája, ami a szabályozás fejlődésére vonatkozik. A fejezet utolsó alfejezetében, bemutatásra kerül a legtöbbet használt FinTech szolgáltatások, a költségkövetés, bankolás, pénzküldés, fizetés, robottanácsadás, valamint a biztosítási szolgáltatások, amiket InsurTech-nek is nevezhetünk. A hatodik fejezetben az idén széleskörben bevezetett azonnali fizetési rendszerrel foglalkoztam. Bemutattam a működését, a lényegét, különböző felhasználási eseteket, valamint példát arra, hogy mely piacokra lehet nagyobb mértékű pozitív hatással. Az utolsó fejezetben primer kutatási módszerrel, kérdőív formájában nyert eredményeimet prezentálom. A válaszokból kiderül, hogy a FinTech szolgáltatások még nem terjedtek el annyira Magyarországon, hiszen a megkérdezettek kicsivel több mint a fele, 52,3 százalékuk vesz igénybe valamilyen FinTech szolgáltatást. Többnyire a fiatalabb korosztály használja őket. Azok, akik ilyen szolgáltatásokat használnak fontosnak tartják az egyszerű kezelhetőséget, a költséghatékonyságot, a megbízhatóságot, a gyors tranzakciókat, és az innovatív megoldásokat. Másfelől kevésbé tartják jelentősnek, ha egy alkalmazás esetében könnyű a regisztráció és/vagy regisztrációs bónuszokat nyújt, prémium csomagokat kínál, valamint kevésbé jelentős a design és a devizaváltási lehetőség. Továbbá kiderült, hogy azok, akik igénybe vesznek ilyen szolgáltatásokat, leginkább alkalmanként teszik, azoknak a száma, akik minden nap használják elhanyagolható. A legtöbben a fizetési szolgáltatást veszik igénybe, ezt követi a pénzküldési lehetőség, páran használnak költségkövetési, bankolási, megtakarítási, biztosítási és kriptovaluta váltási szolgáltatásokat. Kiderült, hogy a legtöbben valamilyen készpénzmentes módon egyenlítik ki közüzemi számláikat, amik közül a banki átutalás/csoportos díjbeszedési megbízás volt a legnépszerűbb opció a kitöltők között. A megkérdezettek 53%-a változtatott a fizetési szokásain a COVID-19 járvány hatására. 65,6 százalékuk mellőzi a boltokban a készpénz használatát. Jellemzően inkább online rendelik meg a termékeket, és általánosságban is ritkábban használnak készpénzt. Az elmúlt pár évben számos innovációnak lehettünk a szemtanúi, rohamosan fejlődött a pénzügyi szektor. Kíváncsian várom, hogy mi mindent tartogatnak még az előttünk álló évek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár Péter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Udvaros József
Belső
egyetemi adjunktus, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, elektronikus fizetés, fizetési módok, GDPR (General Data Protection Regulation), innováció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:11
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet