Szabó Eszter (2020) A digitális banki rendszerek és online szolgáltatások helyzete Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szabó_Eszter_EIIDHD.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (967kB) |
|
PDF
BA_TO_Szabó_Eszter_EIIDHD.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (274kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom legfőbb célja az volt, hogy széleskörű áttekintést nyújtson a digitális banki rendszerek és online szolgáltatások helyzetéről Magyarországon. A banki rendszereket vizsgáltam ügyfél és banki oldalról is. A számítógépek kialakulása és az internet létrejöttének eredményeképpen kialakultak a banki szolgáltatások és ezáltal a pénzügyi intézmények elindulhattak a digitalizáció útján, ami következtében fejlődésnek indultak az elektronikus banki szolgáltatások. A technológia és a digitalizáció fejlődésnek köszönhetően a bankfiókok terhelése is csökkent és elektronikus formában a bankok és pénzintézetek a nap 24 órájában elérhetővé váltak ügyfeleik részére. A bankok és a pénzintézetek számára fontos szempont az, hogy az ügyfelek a személyes ügyintézések helyett az elektronikus szolgáltatásokat veszik igénybe, ennek oka az, hogy sokkal költséghatékonyabb egy rendszer üzemeltetése, mint több bankfiók kiépítése. Továbbá fontos az, hogy az e-banking elterjedésével nem csak, hogy bővül az ügyfélkör, hanem nem csak azokon a földrajzi területeken lesznek ügyfeleik, ahol rendelkeznek bankfiókkal, de a bankfiók is kevésbé lesz leterhelt és ha az ügyintézések nagy része nem adat, információ lekérdezéssel vagy esetleg átutalássokkal zajlik, akkor nagyobb figyelmet kapnak azok az intézkedések, amelyekhez szükséges az ügyfél személyes jelenléte. Bár a digitalizáció sok tevékenységben megkönnyíti az emberek munkáját, de sajnos az utóbbi években megfigyelhető, hogy napról- napra újabb veszélyforrásokat rejt, megnövekedett a bűnözés és a visszaélés az elektronikus rendszerekkel szemben, mind anyagi haszonszerzés szempontjából és az adatlopás, adathalászat céljából is. Sajnos a védekezést nem tudja teljes mértékben egyedül csak a bank kiküszöbölni, az ügyfeleknek is szerepük van a védekezésben. Napjainkban, ahol már a legtöbb szektorban elkezdődött a digitalizáció és folyamatos fejlődést mutat, megkérdőjelezhetetlen a bankszektor számára is a digitalizáció szükségessége és ez a folyamat az, amely meghatározza a szektor sikerességét és hatékonyságát. A fejlődések okáért a következő időszakban a banki szolgáltatások terén valószínűleg a digitális átállás kiterjesztéséről fog szólni, ennek oka, hogy egy megfelelően működő bankrendszer az egész ország makrogazdasági stabilitását nyújtja. A digitalizáció tekintetében fontos a készpénzhasználat visszaszorítása. Ahhoz, hogy a digitalizációval kapcsolatos kezdeményezések hatékonyak legyenek, szükséges a digitalizációt támogató működési környezet is. Magyarországon az elmúlt időben és napjainkban is egyaránt a közszolgáltatások és a gazdasági folyamatok digitalizációja az uniós átlagtól is elmaradt. Az adminisztrációval töltött idő a vállalkozások életében is nagyon fontos rész, ezért sokat számít, hogy ennek csökkentése által a felszabaduló erőforrások mind a versenyképesség javítására fordíthatók. Magyarországon az állam versenyképességi programjában kitűzte azt célként, hogy az elektronikus fizetési módok korszerűsítése és technológiai hátterének megteremtése kivitelezésre kerüljön. Az EU legszámottevőbb digitalizációs trendje a PSD2 irányelv, célja, hogy a digitális pénzügyi szolgáltatások megfelelően fejlődhessenek és az új pénzügyi szolgáltatók is be tudjanak csatlakozni a számukra megfelelő környezetbe. A digitális transzformáció kockázatos minden pénzintézet számára, mivel a FinTech cégek megjelenése és a más típusú üzleti modell elterjedése háttérbe szorította a hagyományos banki szolgáltatások érvényességét. A bankok a digitalizáció növelésében leginkább költségcsökkentő eszközt látnak. A bankok számára a FinTech cégekkel való együttműködés olyan szempontból lehet előnyös, mint például a bevételek növelése, új ügyfelek szerzése, valamint itt is jelentős a költségcsökkenési lehetőség. Az EBA felmérésben részt vett bankok egy része jelenleg is együttműködésben áll bizonyos FinTech céggel, aminek célja vagy a költségek csökkentése, vagy a bevételnövelés. Az, hogy a banki szolgáltatások digitalizálódnak, azzal az ügyfelek is részeseivé válnak azoknak a folyamatoknak, amelyet előtte még a munkatársak végeztek. A digitalizáció elterjedése előtt a lakosság számára a banki szolgáltatásokat a banki munkatársak végezték, de ma már az elektronikus banki szolgáltatásoknak köszönhetően nagyon sok szolgáltatást már az ügyfelek maguk végzik és ezzel tulajdonképpen átvették az alkalmazottak feladatait. Egy különbség van az alkalmazott és ügyfél között, hogy még az utóbbi saját célra, igényeinek kielégítésére fókuszál, addig az előbbi célja a szolgáltatás nyújtása. Elégedettségi szempontból fontos megfigyelni, hogy az ügyfélkörben milyen hatással van az, hogy az eddigi ügyfél- szolgáltató interakciót az ügyfél- technológia interakció váltja fel. A digitalizáció erős hatással bír a pénzügyi szolgáltatások piacára, ennek okáért a pénzügyi termékek fő összetevőjévé egyre inkább az információ válik a fizikai komponenseket a háttérbe szorítva. Ezt az IT által előidézett átalakulást tükrözi a FinTech -ek megjelenése. A XXI. században jelentős értékkel bír az adat és információ. Napjainkban az adatoknak már nagyon jelentős szerepük van és ennek okán az értékük is kimagasló, ez abban is megmutatkozik, hogy a világ legértékesebb vállalatai is adatokra épülnek. Az adatok védelme érdekében kidolgoztak egy szabályzatot, amely a GDPR. A GDPR értelmében a szervezeteknek világosan és tömören tájékoztatást kell nyújtaniuk az adatgyűjtésük céljáról, az adatok felhasználási módjáról, valamint arról, hogy az adatokat felhasználják-e profilozásra az emberek tevékenységeinek és szokásainak segítségével. A banki adatbiztonság érdekében, fontos, hogy a bankok a CIA modellben meghatározott követelményeket betartsák és ennek érdekében biztosítsák az ügyfeleket adataik védelméről.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | adatbiztonság, bankbiztonság, bankszektor, digitalizáció, kérdőíves felmérés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 13:09 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 16. 13:09 |
Actions (login required)
Tétel nézet |