Polgár Regina (2020) „Új normális” - A Covid-19 okozta fogyasztói preferenciaváltozások vizsgálata és lehetőségek az e-kereskedelemben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_ReginaPolgár_2020_TYf6Q1.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_TO_Polgár_Regina_TYF6Q1.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (197kB) |
Absztrakt (kivonat)
2019 novemberében indult útnak Kínából a COVID-19 járvány, amely nem várt méreteket öltve globális problémákat okozott. Magyarországon március elején vált a járványhelyzet annyira súlyossá, hogy a kormány korlátozásokat léptetett érvénybe: bezártak az iskolák, rövidült a nem alapvető élelmiszereket forgalmazó boltok nyitvatartási ideje, majd külön boltlátogatási idősávot kapott a veszélyeztetett korosztály. A megváltozott élethelyzet megváltozott megoldásokat indukált fogyasztói és vállalati oldalról is: a személyes vásárlás lehetőségének korlátozása olyan demográfiai, társadalmi csoportokat is involvált az online piactérbe, amelyek korábban hajlandóságot sem mutattak a vásárlás ezen módjára. Kutatásom során igyekeztem feltárni a koronavírus okozta változásokat az online fogyasztói preferenciákat illetően, valamint az e-kereskedelem lehetőségeit a változások tükrében. A szekunder kutatás ismertette és értékelte azon elméleteket, amelyeket a fogyasztói magatartás, vásárlói magatartás és az e-kereskedelem meghatározására, leírására használnak. A primer kutatásban kvantitatív és kvalitatív módszertani megközelítést is alkalmazva próbáltam meg körüljárni a témát. A kvalitatív, félig strukturált interjúk keretében marketing és/vagy e-commerce szakembereket kérdeztem a koronavírus és e-kereskedelem észlelt összefüggéseiről, valamint az érzékelt változásokról a fogyasztói magatartásban. A kérdőíves, azaz kvantitatív módszertan a vásárlók szokásait, preferenciáit mérte fel a COVID-19 előtt és alatt, valamint a jelenlegi online vásárlási preferenciáikat tárták fel. A kutatás eredményei azt sugallják, hogy a COVID-19 valóban okozhatott tartós változásokat a fogyasztói preferenciákban, azonban ezen hatás mérsékeltebb a feltételezettnél. A vírus felgyorsíthatta a digitalizációt, a korábban sok passzív, vagy e-kereskedelemben nem szereplő vállalat megjelent a piacon, az interjú válaszadói szerint azon ügyfeleik, akik csak tervezgették egy webshop megvalósítását, a járvány hatására aktívabb lettek, voltak, akik rövid idő alatt ki is fejlesztették. Továbbá a vásárlói bizonytalanságra okot adó felületek felépítésének, működésének és átláthatóságának felülvizsgálását is elősegítette. Vásárlói oldalról is fontos szempontnak bizonyulhatnak a fent említettek, valamint a vevői elégedettség egyik komponenseként szolgáló szállítás és ahhoz kötődő kapacitásproblémák megoldása is pozitív hatást gyakorolhat. A kitöltött kérdőívek alapján feltételezhető, hogy elindult egy mérsékelt, ám növekedést mutató digitalizáció a vásárlók körében is, azonban a bizalom hiánya, és a személyes vásárlás mögött húzódó emocionális indíttatás, mint visszatartó tényező jelen van. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy habár a magyar vásárlókat árérzékeny fogyasztókként jellemzik, a kedvezmények hatására napjainkban már úgy tűnik, nem mozdulnak olyan gyorsan, így hosszú távú versenyelőny nem valószínű, hogy kovácsolható pusztán árazásból. A legjobb ajánlat véleményem szerint átlátható, informatív értékesítési felületből és jó árajánlatokból tevődhetne össze. A COVID-19 a gazdaság szinte minden területére hatást gyakorolt, emiatt számtalan olyan terület áll rendelkezésre, amely emiatt további kutatásokat igényelne a témában. A fogyasztók preferenciaváltozásai, habár nem mutatnak radikális változásokat összességében, egy jelenleg is zajló folyamatban érdemes figyelemmel kísérni az apró változásokat is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, fogyasztói magatartás, fogyasztói preferenciák, vásárlói magatartás, vásárlói magatartás modellek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 13:09 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 16. 13:09 |
Actions (login required)
Tétel nézet |