„Új normális” - A Covid-19 okozta fogyasztói preferenciaváltozások vizsgálata és lehetőségek az e-kereskedelemben

Polgár Regina (2020) „Új normális” - A Covid-19 okozta fogyasztói preferenciaváltozások vizsgálata és lehetőségek az e-kereskedelemben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_ReginaPolgár_2020_TYf6Q1.pdf] PDF
Szakdolgozat_ReginaPolgár_2020_TYf6Q1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Polgár_Regina_TYF6Q1.pdf] PDF
BA_TO_Polgár_Regina_TYF6Q1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (197kB)

Absztrakt (kivonat)

  2019 novemberében indult útnak Kínából a COVID-19 járvány, amely nem várt méreteket öltve globális problémákat okozott. Magyarországon március elején vált a járványhelyzet annyira súlyossá, hogy a kormány korlátozásokat léptetett érvénybe: bezártak az iskolák, rövidült a nem alapvető élelmiszereket forgalmazó boltok nyitvatartási ideje, majd külön boltlátogatási idősávot kapott a veszélyeztetett korosztály. A megváltozott élethelyzet megváltozott megoldásokat indukált fogyasztói és vállalati oldalról is: a személyes vásárlás lehetőségének korlátozása olyan demográfiai, társadalmi csoportokat is involvált az online piactérbe, amelyek korábban hajlandóságot sem mutattak a vásárlás ezen módjára. Kutatásom során igyekeztem feltárni a koronavírus okozta változásokat az online fogyasztói preferenciákat illetően, valamint az e-kereskedelem lehetőségeit a változások tükrében. A szekunder kutatás ismertette és értékelte azon elméleteket, amelyeket a fogyasztói magatartás, vásárlói magatartás és az e-kereskedelem meghatározására, leírására használnak. A primer kutatásban kvantitatív és kvalitatív módszertani megközelítést is alkalmazva próbáltam meg körüljárni a témát. A kvalitatív, félig strukturált interjúk keretében marketing és/vagy e-commerce szakembereket kérdeztem a koronavírus és e-kereskedelem észlelt összefüggéseiről, valamint az érzékelt változásokról a fogyasztói magatartásban. A kérdőíves, azaz kvantitatív módszertan a vásárlók szokásait, preferenciáit mérte fel a COVID-19 előtt és alatt, valamint a jelenlegi online vásárlási preferenciáikat tárták fel. A kutatás eredményei azt sugallják, hogy a COVID-19 valóban okozhatott tartós változásokat a fogyasztói preferenciákban, azonban ezen hatás mérsékeltebb a feltételezettnél. A vírus felgyorsíthatta a digitalizációt, a korábban sok passzív, vagy e-kereskedelemben nem szereplő vállalat megjelent a piacon, az interjú válaszadói szerint azon ügyfeleik, akik csak tervezgették egy webshop megvalósítását, a járvány hatására aktívabb lettek, voltak, akik rövid idő alatt ki is fejlesztették. Továbbá a vásárlói bizonytalanságra okot adó felületek felépítésének, működésének és átláthatóságának felülvizsgálását is elősegítette. Vásárlói oldalról is fontos szempontnak bizonyulhatnak a fent említettek, valamint a vevői elégedettség egyik komponenseként szolgáló szállítás és ahhoz kötődő kapacitásproblémák megoldása is pozitív hatást gyakorolhat. A kitöltött kérdőívek alapján feltételezhető, hogy elindult egy mérsékelt, ám növekedést mutató digitalizáció a vásárlók körében is, azonban a bizalom hiánya, és a személyes vásárlás mögött húzódó emocionális indíttatás, mint visszatartó tényező jelen van. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy habár a magyar vásárlókat árérzékeny fogyasztókként jellemzik, a kedvezmények hatására napjainkban már úgy tűnik, nem mozdulnak olyan gyorsan, így hosszú távú versenyelőny nem valószínű, hogy kovácsolható pusztán árazásból. A legjobb ajánlat véleményem szerint átlátható, informatív értékesítési felületből és jó árajánlatokból tevődhetne össze. A COVID-19 a gazdaság szinte minden területére hatást gyakorolt, emiatt számtalan olyan terület áll rendelkezésre, amely emiatt további kutatásokat igényelne a témában. A fogyasztók preferenciaváltozásai, habár nem mutatnak radikális változásokat összességében, egy jelenleg is zajló folyamatban érdemes figyelemmel kísérni az apró változásokat is.                            

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, fogyasztói magatartás, fogyasztói preferenciák, vásárlói magatartás, vásárlói magatartás modellek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:09
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:09

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet