Az érzelmi intelligencia szerepe az egyén teljesítményében reziliencia vonatkozásában

Tóth Zsuzsanna (2020) Az érzelmi intelligencia szerepe az egyén teljesítményében reziliencia vonatkozásában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Tóth Zsuzsanna_szakdolgozat.pdf] PDF
Tóth Zsuzsanna_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglaló_Tóth Zsuzsanna.pdf] PDF
Összefoglaló_Tóth Zsuzsanna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (378kB)
[thumbnail of Témavázlat_Tóth Zsuzsanna.pdf] PDF
Témavázlat_Tóth Zsuzsanna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (133kB)

Absztrakt (kivonat)

Az ember személyisége befolyásolja azt, hogy mennyire sikeres a teljesítményben. A személyiséget sok esetben alakítják, fejlesztik a környezeti ingerek, körülmények, melyre befolyással van az is, hogy az érzelmi intelligencia szint milyen minőségben fejlett. A kérdéskör egy speciális helyzetben kerül vizsgálatra, pandémiás időszakban. A dolgozatomban arra keresem a választ, hogy egy ilyen helyzetben az érzelmi intelligencia szint milyen szereppel bír munkahelyi környezetben az egyén rezilienciája vonatkozásában, tekintve, hogy a környezeti ingerek formájában előre beláthatatlanul jelentkező akadályokat könyebben vagy nehezebben veszik-e. A vizsgálatomban budapesti agglomerációban élő és dolgozó 20-40 éves korosztályú személyek vettek részt. A kutatás módszertanaként az érzelmi intelligencia szint méréséhez TEIQue kérdőívet használtam, a reziliencia mérésére Connor–Davidson Reziliencia Skálájának magyar nyelvre adaptált 10 itemes kérdőívét alkalmaztam. A szakirodalmi hátterem bővülésével a hipotéziseimet is megfogalmaztam. Alapfeltevésem az lett, hogy a magas érzelmi intelligencia szinttel rendelkező egyének reziliencia szintje is egyenesen arányosan magas, majd további másik három hipotézist is meghatároztam. Miután kaptam egy általános képet a kitöltőkről, a TEIQue hivatalos weboldalán keresztül hozzájutottam TEIQue személyiségjegyek átlagához, mellyel tudtam további számításokat végezni. Meghatároztam az ÉI szintek értékeinek besorolását, illetve gyakorisági eloszlást is figyeltem. A számolások eredményként a globális EQ közepes érzelmi intelligencia szintet hozott, 4,84 értékkel. A TEIQue négy fő tényezője, illetve az ezeket alkotó alkategóriák együttállása szerint diagramok szemléltetésével bemutattam a produált eredményeket. A reziliencia teszt esetében is meghatározásra kerültek a határértékek és a gyakorisági eloszlás. Ezt követően összevetettem a két kérdőív eredményeit. A korrelációs vizsgálatom eredménye 0,706745 értéket adott, ami a közepesen erős lineáris kapcsolat felső értékhatára felé mutatott. Számoltam gyakorisági eloszlást az ÉI és reziliencia szint vonatkozásában, mely eredményeként kijelenthető lett, hogy a magas ÉI szintű személyek nem egyenesen arányosan rendelkeznek magas reziliencia szinttel. Bár egyenes arány nincs, de a két változó között korreláció van. Elvégeztem a korreláció vizsgálatát a reziliencia és ÉI személyiségvonások elemei között. A Globális ÉI és reziliencia korrelációs eredményeit is meghaladóan a rezilienciával való legerősebb lineáris kapcsolatot a belső motiváció személyiségvonás eredményezett. A belső motiváció az a kapocs, ami hat az egyén magasabb szintű lelki ellenállóképességére és érzelmi intelligencia egyik részelemeként annak összességére is. Munkavégzés tekintetében az egyén teljesítményének javítására, kiválóságra ez a vonás az, ami összetetten hat. Mindezek tudatában a fent taglaltakra hangsúlyt fektetve érdemes ilyen irányban önfejlesztő, önismereti jellegű tevékenységekkel fejlesztenie magát az egyénnek. Szervezetek esetében a fent részletezetteknek teret engedve célra vezető lehet a szervezeti kultúrát úgy alakítani, hogy tudjanak lehetőséget biztosítani az alkalmazottaik ilyen irányú fejlesztésére, ami a munkavégzés tekintetében a teljesítményükre is jelentős hatással van. Fontos szerepe van ennek a vezetők esetében is az önismereten alapuló személységfejlesztésnek, továbbá az általuk vezetettek felé való hozzáállásban is kiemelkedő jelentősége van, hogy olyan közeget teremtsenek, amiben a dolgozóik belső motivációja hosszabb távon is életképes tud maradni. Végül a további három hipotézisem állításait vizsgáltam. Két hipotézisem a Z, Y generáció érzelmi intelligencia és reziliencia szint összefüggéseire fókuszált. Megállapítható lett, hogy a Z generáció (20-25 év) tagjainak a reziliencia szintje magasabb, mint az Y generációba (26-40 év) tartozókénak. Igaz lett az az állítás, hogy az Y generáció (26-40 év) tagjainak az ÉI szintje magasabb, mint a Z generációé (20-25 év). Ez egyfajta támpontot adhat a munkavégzés közegében a generációk egymáshoz való viszonyulásában és a szervezetek számára a munkaszervezés tekintetében. A harmadik hipotézisem az egyén reziliencia szintjének alakulására irányult a munkahelyi körülmények esetleges változása tekintetében. Eredményeim azt mutatták, hogy nem azok produkálták a legalacsonyabb reziliencia szint értékeket, akik a munkahelyüket teljesen vagy részleges elvesztették, hanem azok az személyek, akiknek a munkahelyén ez év végéig teljes home office került elrendelésre. Az eredményeim konklúziójaként felvetettem, hogy azok a szervezetek számára, akik későbbiekben a pandémia okozta veszélyhelyzet megszűntével is fenntartani kívánják a tartós és teljes home office munkavégzést, erősen mérlegelendő, hogy az valóban célra vezető-e. Az ilyen életkörülmény megváltozás az egyén esetében alacsony reziliencia szintet produkál, ami a teljesítményre is kihatással van.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Göndör András
Belső
óraadó tanár, Vállalkozás és Emberi Erőforrások Intézeti Tanszék
Vandróczki Viktor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: érzelmi intelligencia, munkavégzés, pandémia, reziliencia, szervezet, teljesítmény, vezetés, Y generáció, Z gereráció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:07
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet