Személyszállítási közszolgáltatók pénzügyi elemzése

Rappaport Márk (2020) Személyszállítási közszolgáltatók pénzügyi elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rappaport_Mark_ZSCBDY.pdf] PDF
Rappaport_Mark_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
Titkosítási kérelem_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)
[thumbnail of SZT_TO_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
SZT_TO_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (171kB)
[thumbnail of Nyilatkozat_Rappaport Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
Nyilatkozat_Rappaport Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (95kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a budapesti közösségi közlekedés autóbuszállományának fejlesztéséről és az autóbuszos szolgáltatás megújításásásról szól. A szolgáltatás megújítás keretein belül elvégzett járműbeszerzés pontos nagyságának meghatározásához részletesen bemutatásra kerül a fővárosi autóbuszflotta, megosztva a BKV és a VT-Arriva Kft. járműadatira és a korszerű jármű fogalma. A szolgáltatás megújítás hosszabb átfutási ideje miatt az üzemeltetés 2022-ben kezdődik, és nyolc évig tart, 2029 végéig. Az egyes beszerzési forgatókönyvek költségstruktúrájának a BKV kilométer alapú fajlagos indokoltköltsége adja az alapot. A szcenáriók kalkulációja során a fajlagos költségek kerülnek évről évre módosításra 2029-ig, melyek egységesen kerülnek elvégzésre az előre lefektetett premisszák alapján. A négy forgatókönyv, mely alkalmas új járművek közlekedtetésére Budapesten:F1: saját, meglévő forrásból fedezett járműbeszerzés;F2: banki hitellel fedezett beszerzés;F3: rendelkezésre tartási konstrukcióban bérelt autóbuszok közlekedtetése;F4: külső szolgáltató bevonása versenyeztetett odaítéléssel. Valamennyi forgatókönyvhöz meghatározásra kerül az egyes években várható pénzkiáramlás összege és jelenértéke. Az első két verzióban kerülhet az üzemeltető tulajdonába a jármű, mert a bérlés esetén a futamidő alatt és után egyaránt a bérbeadó tulajdonát képezik az autóbuszok, a külső szolgáltató esetében egyértelműen más közlekedési társaság végzi a szolgáltatást A nyolc év összes pénzkiáramlásának jelenértéke alapján megállapítható, hogy a járművek üzemeltetési költsége az F4 szcenárió esetében a legalacsonyabb, ebben az esetben azonban figyelembe kell venni a BKV működési hatékonyságával összefüggő bennragadó költségeket is. Ahhoz, hogy az autóbuszágazatban kialakult versenyhelyzet kiegyensúlyozottabb legyen növelnie kell a BKV-nak a hatékonyságát, jobban hozzá kell igazítania az infrastruktúra méretét az üzemnagyságához, mellyel elérhető a bennragadó költségek csökkentése. Az érzékenységi vizsgálattal megállapítható, hogy 75%-os csökkentés mellett az F4 szcenárió megvalósítása javasolt. Az új, korszerű autóbuszok esetleges belső szolgáltató általi beszerzésekor figyelembe kell venni a Főváros pénzügyi helyzetét. A hitelfelvételnél pedig számításba kell venni, hogy a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében a Kormánynak jóvá kell hagyni az önkormányzati hitelfelvételt. Amennyiben az F4, operátori modell alkalmazására kerülne a sor, az arra is lehetőséget ad a közlekedésszervezőnek és a Fővárosnak, valamint a belső szolgáltatónak, hogy a felhasználható forrás olyan fejlesztésekben kerül lekötésre, ahol nem lehetséges a privatizáció.  A 1370/2007/EK EU-s rendelet elődjeként nyilvántartott Lisszaboni szerződés létrejötte után a közlekedési szakszervezetek szerint az állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési cégek hatékonyabban működnek és jobban szolgálják az utasok érdekeit, mint a piaci alapon működő, privatizáció útján piacot szerző magánvállalkozók. Ezzel szemben a forgatókönyvekben leképezett fajlagos költségek alapján a piaci alapon működő szolgáltató a hatékonyabb, illetve a belső szolgáltató magas bennragadó költségszintje az alacsonyabb működési hatékonyságával hozható összefüggésbe. A BKV abban esetben bizonyulna gazdaságossági szempontból kedvezőbb választásnak, ha alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett valósítja meg a megrendelt szolgáltatást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Abonyi Katalin
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Szennay Áron
Belső
egyetemi tanársegéd, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hitel, jelenérték, költségalakulás, közlekedés, közösségi közlekedés, közszolgáltatás(ok), operátorok, személyszállítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet