Személyszállítási közszolgáltatók pénzügyi elemzése

Rappaport Márk (2020) Személyszállítási közszolgáltatók pénzügyi elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rappaport_Mark_ZSCBDY.pdf] PDF
Rappaport_Mark_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
Titkosítási kérelem_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)
[thumbnail of SZT_TO_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
SZT_TO_Rappaport_Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (171kB)
[thumbnail of Nyilatkozat_Rappaport Márk_ZSCBDY.pdf] PDF
Nyilatkozat_Rappaport Márk_ZSCBDY.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 15..

Download (95kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a budapesti közösségi közlekedés autóbuszállományának fejlesztéséről és az autóbuszos szolgáltatás megújításásásról szól. A szolgáltatás megújítás keretein belül elvégzett járműbeszerzés pontos nagyságának meghatározásához részletesen bemutatásra kerül a fővárosi autóbuszflotta, megosztva a BKV és a VT-Arriva Kft. járműadatira és a korszerű jármű fogalma. A szolgáltatás megújítás hosszabb átfutási ideje miatt az üzemeltetés 2022-ben kezdődik, és nyolc évig tart, 2029 végéig. Az egyes beszerzési forgatókönyvek költségstruktúrájának a BKV kilométer alapú fajlagos indokoltköltsége adja az alapot. A szcenáriók kalkulációja során a fajlagos költségek kerülnek évről évre módosításra 2029-ig, melyek egységesen kerülnek elvégzésre az előre lefektetett premisszák alapján. A négy forgatókönyv, mely alkalmas új járművek közlekedtetésére Budapesten:F1: saját, meglévő forrásból fedezett járműbeszerzés;F2: banki hitellel fedezett beszerzés;F3: rendelkezésre tartási konstrukcióban bérelt autóbuszok közlekedtetése;F4: külső szolgáltató bevonása versenyeztetett odaítéléssel. Valamennyi forgatókönyvhöz meghatározásra kerül az egyes években várható pénzkiáramlás összege és jelenértéke. Az első két verzióban kerülhet az üzemeltető tulajdonába a jármű, mert a bérlés esetén a futamidő alatt és után egyaránt a bérbeadó tulajdonát képezik az autóbuszok, a külső szolgáltató esetében egyértelműen más közlekedési társaság végzi a szolgáltatást A nyolc év összes pénzkiáramlásának jelenértéke alapján megállapítható, hogy a járművek üzemeltetési költsége az F4 szcenárió esetében a legalacsonyabb, ebben az esetben azonban figyelembe kell venni a BKV működési hatékonyságával összefüggő bennragadó költségeket is. Ahhoz, hogy az autóbuszágazatban kialakult versenyhelyzet kiegyensúlyozottabb legyen növelnie kell a BKV-nak a hatékonyságát, jobban hozzá kell igazítania az infrastruktúra méretét az üzemnagyságához, mellyel elérhető a bennragadó költségek csökkentése. Az érzékenységi vizsgálattal megállapítható, hogy 75%-os csökkentés mellett az F4 szcenárió megvalósítása javasolt. Az új, korszerű autóbuszok esetleges belső szolgáltató általi beszerzésekor figyelembe kell venni a Főváros pénzügyi helyzetét. A hitelfelvételnél pedig számításba kell venni, hogy a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében a Kormánynak jóvá kell hagyni az önkormányzati hitelfelvételt. Amennyiben az F4, operátori modell alkalmazására kerülne a sor, az arra is lehetőséget ad a közlekedésszervezőnek és a Fővárosnak, valamint a belső szolgáltatónak, hogy a felhasználható forrás olyan fejlesztésekben kerül lekötésre, ahol nem lehetséges a privatizáció.  A 1370/2007/EK EU-s rendelet elődjeként nyilvántartott Lisszaboni szerződés létrejötte után a közlekedési szakszervezetek szerint az állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési cégek hatékonyabban működnek és jobban szolgálják az utasok érdekeit, mint a piaci alapon működő, privatizáció útján piacot szerző magánvállalkozók. Ezzel szemben a forgatókönyvekben leképezett fajlagos költségek alapján a piaci alapon működő szolgáltató a hatékonyabb, illetve a belső szolgáltató magas bennragadó költségszintje az alacsonyabb működési hatékonyságával hozható összefüggésbe. A BKV abban esetben bizonyulna gazdaságossági szempontból kedvezőbb választásnak, ha alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett valósítja meg a megrendelt szolgáltatást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hitel, jelenérték, költségalakulás, közlekedés, közösségi közlekedés, közszolgáltatás(ok), operátorok, személyszállítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet