A Szerencsejáték Felügyelet gazdálkodásának pénzügyi elemzése

Szeidl Erika (2020) A Szerencsejáték Felügyelet gazdálkodásának pénzügyi elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A Szerencsejáték Felügyelet gazdálkodásának pénzügyi elemzése.pdf] PDF
A Szerencsejáték Felügyelet gazdálkodásának pénzügyi elemzése.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (2MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (29kB)
[thumbnail of Témavázlat.pdf] PDF
Témavázlat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (340kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomat a Szerencsejáték Felügyelet pénzügyi helyzetének elemzését végeztem el a 2017., 2018. és 2019. időszakra vonatkozóan. Ehhez a pénzügyi tanulmányozáshoz és adatelemzéshez felhasználtam az SZF 2017.,2018.,2019. éves beszámolóit. Az elemzés során főként az Szerencsejáték Felügyelet beszámolójára, eredmény kimutatására valamint a felhasznált szakirodalomra és az egyetemen eltöltött évek alatt szerzett tapasztalataimra támaszkodtam. Dolgozatom megírása során egyértelművé vált számomra, hogy a beszámoló elkészítése lényeges, és az abban leírtak elemzése szükséges. Ez által megismerhetjük a múltbéli események okait, valamint ezek hatását a jelenre, és az elemzés során feldolgozott információk alapján hatékonyabbá tehetjük a jövőbeli működést. A diplomamunkámat két fő egységre osztottam. Az első fejezetben a szakirodalmat dolgoztam fel, mely betekintést ad az államháztartás működésére, illetve bemutattam az államháztartás alrendszereit.  Ezt követően a Szerencsejáték Felügyelet jogállását, tevékenységét mutattam be részletesen, hogy átfogó képet kapjunk a végzett feladatokról. Végül a második fejezetben elkészítettem az SZF pénzügyi elemzését, megvizsgáltam a három év mérlegét, valamint bevételeit és kiadásait.    Az SZF megalakulása évében a módosított előirányzat 42 %-át használta fel. Az SZF 2017. év során a teljes tervezett létszámot nem tudta feltölteni, így személyi juttatások és járulékok rovaton kötelezettségvállalással nem terhelt maradványa keletkezett. Dologi kiadások és beruházások kiadási jogcímen kötelezettségvállalással terhelt maradvány keletkezett, mely az áthúzódó pénzügyi teljesítésből adódik. 2018. évben a módosított előirányzat 86 %-át, 2019. évben a 98 %-át használta fel. A bevételek vizsgálatából látható, hogy az alakulás évében csupán 128 179 forint működési bevétele keletkezett, mely az időszak átlagát vizsgálva is csekély összegnek tűnik a következő évekhez képest. A Szerencsejáték Felügyelet díj– és bírság számla, a Magyar Államkincstárnál vezetett központi kezelésű előirányzati számla. A számlára befolyt teljes évi összeg minden év végén elvonásra kerül a központi költségvetés javára. Hipotézisem mely szerint a rendszeres vizsgálatoknak köszönhetően évről évre csökken a bírság bevétele, megállja a helyét. Minden vizsgált évben (2018., 2019) ez az összeg csökkenést mutat. Az ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a következetes és rendszeres ellenőrzések hatására a cégek jogkövető magatartása javul. Jogkövető az emberi magatartás, ha a jogszabály előírásainak megfelel, az adott magatartás nem sért egyetlen érvényes jogi normát sem. A saját bevételek összege minden év végén elvonásra kerül teljes összegben. Megvizsgáltam, hogy amennyiben megvonnák az állami támogatást az SZF-től, a működése biztosított lenne-e csak saját bevételből? A kimutatásból jól látható, hogy a saját bevétel csak a megalakulás évében (2017) fedezte volna a teljes kiadás összegét, a további években ez az arány csak 53% illetve 51%. A fentiek alapján megállapítható, hogy állami támogatás a működéshez elengedhetetlen.     Megnevezés 2017 2018 2019 Saját bevétel összesen 884,1 948,3 915,9 Költségvetési kiadások összesen 388,3 1784,3 1809,3 Arány ( bevétel / kiadás ) 228% 53% 51%   A fenti táblázat  is jól szemlélteti, hogy a vizsgált három év során 2018. és 2019. évben a saját bevétel nem fedezte a kiadásoknak csak közel a felét, ez az arány 2019. évre 2 %-os további csökkenést mutat. Ahhoz, hogy saját bevételből tudja fedezni a gazdálkodását, a díjtételek drasztikus növelésére lenne szükség. Azt láttuk, hogy a bírság bevételek évről évre csökkenek a hatékony ellenőrzésnek köszönhetően, ezért csak az ellenőrzési díjak emelése tudná fedezni a kiadások teljes összegét. Amennyiben az elemzésben jelzett díjakat a duplájára emeljük, akkor a bevételek és a kiadások az alábbiak szerint alakultak volna. Megnevezés 2017 2018 2019 Saját bevétel 1644,6 1790,8 1767,2 Költségvetési kiadás összesen 388,3 1784,3 1809,3 Arány=  bevétel / kiadás 424% 100% 98%   2017. évben emelés nélkül is fedezte a saját bevétel az összes kiadást, 2018. évben ez az emelt összeg a bevételek 100 %-os felhasználását jelentette volna. 2019. évben azonban az összes kiadás 98 %-os fedezetére lett volna elegendő. Az utóbbi időben az elektronikusan benyújtandó űrlapok szerepe nőtt, amihez elengedhetetlen a megfelelően működő elektronikus feldolgozási rendszer működése. Az ügyfélszolgálatok működése nagyobb mértékű digitalizációt követel, valamint az online felületek információbiztosítása elengedhetetlen. A fenti feladatok megfelelő szintű szolgáltatása véleményem szerint a következő években informatikai beruházást igényel, melyre a saját bevétel összege nem nyújtana fedezetet. Arra a következtetésre jutottam, hogy támogatás nélkül nem tudna hosszabb távon megfelelő színvonalon működni, illetve a számítástechnikai rendszer nem tudná a kiszolgálni az SZF napi feladatait. A kiadásokról elmondható, hogy a megoszlásuk hasonló a vizsgált három évben. A személyi juttatások között a törvény szerinti illetmények jelentik a teljesített személyi juttatások 70 - 80 %-át. A dologi kiadások megoszlása is mindhárom évben azonosnak mondható, az informatikai szolgáltatások igénybevétele a leg jelentősebb kiadási tétel. Ez annak tudható be, hogy az SZF NISZ ellátotti körbe tartozik, aki felel az egységes informatikai infrastruktúra biztosításáért. A felhalmozási kiadások jelentős növekedést mutatnak 2019. évben, ez magában foglal szoftver licenceket, tűzfal kiépítését, iroda felújítást, hűtő-fűtő rendszer felújítást és a Fortuna szakrendszer fejlesztésének első ütemét. 2018-ban a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök 6,8 %-os csökkenést mutatnak az előző évhez képest. Az összes eszköz pedig 2018-ban 23,7 %-os, 11,8%-os csökkenést mutat az előző évhez viszonyítva. A kötelezettségek aránya a vizsgált három évben jelentős eltérést mutat, 2017. évben ez az összeg 188,7 millió forintot tett ki év végén. A jelentős összeg a 2017. év július hónapjában történt megalakulás év végi forrásbiztosításából adódik, mivel a kifizetések áthúzódtak 2018. évre.  2018. évben ez az összeg 29,1 millió forint, 2019. évben pedig 0,1 millió forint.    

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
German Nóra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kozma Gábor
Belső
Adj.dr-i fok, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: állam, állami költségvetés, eredmény adatok, költségvetés készítés, mérleg, számviteli beszámolási kötelezettség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet