Szervezeti kultúraváltás egy nemzetközi gyógyszeripari vállalatnál

Polecskó Fanni (2020) Szervezeti kultúraváltás egy nemzetközi gyógyszeripari vállalatnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Polecskó Fanni_Szakdolgozat.pdf] PDF
Polecskó Fanni_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (74kB)
[thumbnail of BA_TO_Polecskó_Fanni_FEDQP9.pdf] PDF
BA_TO_Polecskó_Fanni_FEDQP9.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (221kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a szervezeti változás egy speciális területére koncentrálok, a szervezeti kultúra változásra. A szervezeti kultúra jelentőséggé a vállalat eredményességét tekintve egyre nagyobb figyelmet kap napjainkban és a szervezet eredményességét tekintve is meghatározó tényező lehet. A szervezeti kultúraváltáshoz való hozzáállást vizsgálom egy nemzetközi gyógyszeripari vállalat, a Sanofi-Aventis Zrt. esetében, melyhez több mint 2000 munkavállaló tartozik és több mint 100 országban van jelen világszerte. Olyan kérdésekre keresem a választ, hogy hogyan ítélik meg a magyarországi Sanofis munkavállalók a Sanofi szervezeti kultúráját és az új szervezeti kultúra által hozott változásokat. A megítélés alatt azt értem, hogy hatékonynak tartják-e vagy inkább negatív véleménnyel vannak a változások kapcsán? Egy új kultúra gyakran nézeteltéréseket szül a dolgozók között, szinte minden esetben megjelenik a változással szembeni ellenállás. Ennek következtében azt is megvizsgálom, hogy a létrejött változáshoz és az új viselkedési formákhoz hogyan tudnak alkalmazkodni a munkavállalók, be tudják-e építeni a mindennapi munkájukba, valamint, hogy milyen további változtatásokra van szükség. Ennek kapcsán pedig felmerül az a kérdés is, hogy szükséges-e egyáltalán a változás? A szervezeti kultúra tanulmányozásához szükséges szakirodalmak területén főként Heindrich Balázs, Bakacsi Gyula, Kai Hammerich és Richard Lewis, valamint Kim Cameron és Robert Quinn publikációit emelem ki. A témákat kapcsolódó néhány kutatási előzmény kiemelése után primer kutatást készítettem, amelyben a kérdőíves és interjús elemzési formát vegyesen használtam. A kérdőív összeállítása és értékelése során a Cameron-Quinn féle OCAI kérdőívet használtam fel. Az interjúk esetében mélyinterjúk mentén kívántam megismerni a munkavállalók véleményét a kultúra váltással kapcsolatban.  A kutatás eredményei által választ kapok arra, hogy jelenleg milyen kultúra típusba sorolható a Sanofi szervezeti kultúrája a Cameron-Quinn féle 4 kultúra típus, azaz a klán, piac, hierarchia és adhokrácia kultúra típusok közül melyik jellemző rá. Továbbá, választ kapok arra is, hogy a jövőben hogyan képzelik el a munkavállalók a Sanofi kultúráját. Mit gondolnak, melyik kultúra típus irányába fog elmozdulni. A kultúraváltással kapcsolatos munkavállalói véleményeken belül kitérek a vezető fontos szerepére, a változáshoz és a jó szervezeti kultúrához való hozzáállásra és az új kultúra által elvárt viselkedési formákhoz való alkalmazkodásra és beépíthetőségre is. A kultúraváltási folyamatban jelen lévő akciók és az eddig érkezett munkavállalói visszajelzések is szerepet kapnak az eredmények között. Az eredmények fényében a javaslatok a célkitűzésre, a működés és a változások összehangolására és a helyi csapat széleskörűbb bevonására fókuszálnak. Emellett még említésre kerül a változással kapcsolatos kommunikáció és a vezetők további bevonásának fontos szerepe. A gyorsan változó világban a szervezetek számára elengedhetetlen, hogy foglalkozzanak a szervezeti kultúrával és a vele kapcsolatos stratégiai és strukturális változásokkal. A kutatásomban szereplő vállalat célkitűzésében és kultúrájában a változási folyamatok jelentősek. A jövő felé tekintés és a külső környezet felé való nyitottság szerepel a vállalat kultúra váltásának fő célkitűzéseként. A kultúra váltással nyitott párbeszéd a szervezet céljainak és kultúrájának irányába mutatott tudatosságra utal, amely a jövőben elősegítheti azt, hogy a Sanofi továbbra is Magyarország vezető gyógyszeripari vállalatai között szerepeljen.    

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kéri Eszter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Réthi Gábor
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), gyógyszeripar, kultúraváltás, nemzeti kultúra, szervezeti kultúra, változásmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:04
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet