Szervezeti kultúraváltás egy nemzetközi gyógyszeripari vállalatnál

Polecskó Fanni (2020) Szervezeti kultúraváltás egy nemzetközi gyógyszeripari vállalatnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Polecskó Fanni_Szakdolgozat.pdf] PDF
Polecskó Fanni_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (74kB)
[thumbnail of BA_TO_Polecskó_Fanni_FEDQP9.pdf] PDF
BA_TO_Polecskó_Fanni_FEDQP9.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10..

Download (221kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a szervezeti változás egy speciális területére koncentrálok, a szervezeti kultúra változásra. A szervezeti kultúra jelentőséggé a vállalat eredményességét tekintve egyre nagyobb figyelmet kap napjainkban és a szervezet eredményességét tekintve is meghatározó tényező lehet. A szervezeti kultúraváltáshoz való hozzáállást vizsgálom egy nemzetközi gyógyszeripari vállalat, a Sanofi-Aventis Zrt. esetében, melyhez több mint 2000 munkavállaló tartozik és több mint 100 országban van jelen világszerte. Olyan kérdésekre keresem a választ, hogy hogyan ítélik meg a magyarországi Sanofis munkavállalók a Sanofi szervezeti kultúráját és az új szervezeti kultúra által hozott változásokat. A megítélés alatt azt értem, hogy hatékonynak tartják-e vagy inkább negatív véleménnyel vannak a változások kapcsán? Egy új kultúra gyakran nézeteltéréseket szül a dolgozók között, szinte minden esetben megjelenik a változással szembeni ellenállás. Ennek következtében azt is megvizsgálom, hogy a létrejött változáshoz és az új viselkedési formákhoz hogyan tudnak alkalmazkodni a munkavállalók, be tudják-e építeni a mindennapi munkájukba, valamint, hogy milyen további változtatásokra van szükség. Ennek kapcsán pedig felmerül az a kérdés is, hogy szükséges-e egyáltalán a változás? A szervezeti kultúra tanulmányozásához szükséges szakirodalmak területén főként Heindrich Balázs, Bakacsi Gyula, Kai Hammerich és Richard Lewis, valamint Kim Cameron és Robert Quinn publikációit emelem ki. A témákat kapcsolódó néhány kutatási előzmény kiemelése után primer kutatást készítettem, amelyben a kérdőíves és interjús elemzési formát vegyesen használtam. A kérdőív összeállítása és értékelése során a Cameron-Quinn féle OCAI kérdőívet használtam fel. Az interjúk esetében mélyinterjúk mentén kívántam megismerni a munkavállalók véleményét a kultúra váltással kapcsolatban.  A kutatás eredményei által választ kapok arra, hogy jelenleg milyen kultúra típusba sorolható a Sanofi szervezeti kultúrája a Cameron-Quinn féle 4 kultúra típus, azaz a klán, piac, hierarchia és adhokrácia kultúra típusok közül melyik jellemző rá. Továbbá, választ kapok arra is, hogy a jövőben hogyan képzelik el a munkavállalók a Sanofi kultúráját. Mit gondolnak, melyik kultúra típus irányába fog elmozdulni. A kultúraváltással kapcsolatos munkavállalói véleményeken belül kitérek a vezető fontos szerepére, a változáshoz és a jó szervezeti kultúrához való hozzáállásra és az új kultúra által elvárt viselkedési formákhoz való alkalmazkodásra és beépíthetőségre is. A kultúraváltási folyamatban jelen lévő akciók és az eddig érkezett munkavállalói visszajelzések is szerepet kapnak az eredmények között. Az eredmények fényében a javaslatok a célkitűzésre, a működés és a változások összehangolására és a helyi csapat széleskörűbb bevonására fókuszálnak. Emellett még említésre kerül a változással kapcsolatos kommunikáció és a vezetők további bevonásának fontos szerepe. A gyorsan változó világban a szervezetek számára elengedhetetlen, hogy foglalkozzanak a szervezeti kultúrával és a vele kapcsolatos stratégiai és strukturális változásokkal. A kutatásomban szereplő vállalat célkitűzésében és kultúrájában a változási folyamatok jelentősek. A jövő felé tekintés és a külső környezet felé való nyitottság szerepel a vállalat kultúra váltásának fő célkitűzéseként. A kultúra váltással nyitott párbeszéd a szervezet céljainak és kultúrájának irányába mutatott tudatosságra utal, amely a jövőben elősegítheti azt, hogy a Sanofi továbbra is Magyarország vezető gyógyszeripari vállalatai között szerepeljen.    

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), gyógyszeripar, kultúraváltás, nemzeti kultúra, szervezeti kultúra, változásmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:04
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet