UX és UI design szerepe, alkalmazása a modernkori digitális gazdaságban és kereskedelemben

Madarász Gergő (2020) UX és UI design szerepe, alkalmazása a modernkori digitális gazdaságban és kereskedelemben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Madarasz_Gergo_E5FLBY.pdf] PDF
Szakdolgozat_Madarasz_Gergo_E5FLBY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_TO_Madarasz_Gergo_E5FLBY.pdf] PDF
BA_TO_Madarasz_Gergo_E5FLBY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (332kB)

Absztrakt (kivonat)

Disszertációmban bemutattam a UX illetve UI design szerepét, alkalmazását illetve jelentőségét a mai modernkori digitális gazdaságban és kereskedelemben. Szakdolgozatomban arra a kérdésre kerestem a választ, hogy milyen pozitív vagy negatív hatásai és következményei lehetnek egy vállalat számára amennyiben kellő odafigyeléssel és preferenciával kezeli ezt a  területet, illetve az volt a kutatásom célja, hogy kiderítsem, hogy okozhat -e akár gazdasági előnyöket egy jól megtervezett online interface és átlátható felhasználóbarát weboldal. A mai modernkori társadalomban elengedhetetlen a digitális szerepvállalás melyre a vállalatok is rájöttek és erre a területre is jóval nagyobb figyelmet fordítanak mint azt korábban tették. Szakdolgozatomban a UX és UI design különböző területeken való pozitív hatását és térnyerését is ismertettem. A választott témám kidolgozása során fény derült arra is, hogy egy jól megtervezett weboldal vagy mobilalkalmazás esetében számos más ágazat, tudomány stratégiáit is szükséges beépíteni a UX és UI tervezési folyamatokba, ilyen ágazat például a marketing, illetve a pszichológia.  Szakdolgozatom első részében ismertettem és bemutattam a választott témámat elterjedésétől kezdve egészen napjainkig, illetve a technika fejlődése, internet elterjedése mint kulcsfontosságú tényezők befolyását a UX és UI design-ra. Az előbb említett két tényező teljesen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat, valamint preferenciákat és ez szoros kapcsolatban áll a választott témámmal. A robbanásszerű technológiai fejlődés és a globalizáció hatásait is vizsgáltam melyek szintén előtérbe helyezték a felhasználói élményt, és megjelenést. Ezeken felül a tanulmányom részét képezte egy weboldal vagy mobilalkalmazás elkészítésének folyamatai illetve az ezt megelőző hosszas UX kutatás mely segít pontosan felmérni a felhasználók valamint a célközönség pontos igényeit, szokásait valamint vásárlási tendenciáit melyek ismeretében lehetővé válik egy sikeres felület megtervezése.  A továbbiakban vizsgáltam még a pszichológia és marketing kapcsolatát valamint azt, hogy említett ágazatok segítségével és különböző stratégiákkal, hogyan képes egy UX UI designer irányítani a fogyasztót, illetve hogyan tudhatja serkenteni a vásárlási vágyát. Véleményem szerint ez egy rendkívül érdekes terület ugyanis napjainkban mindenhol az figyelhető meg, hogy reklámok veszik körül az embert és ezek gyakran tudat alatt képesek befolyásolni, vásárlásra motiválni az embert. Mivel egyre nagyobb a verseny ezek a reklámok egyre inkább tudatosabbak, illetve jóval megtervezettebbek mint korábban és ehhez szorosan hozzájárul a választott témám.  Disszertációm második felében a UX és UI design gazdasági hatásait elemeztem, illetve vizsgáltam, hogy milyen hatással volt a FinTech cégek és bankok közti versenyre a kutatott terület. Dolgozatomban fény derült arra, hogy a pénzügyi technológiai cégek, köztük a Revolut leginkább a felhasználóbarát, és kiemelkedő design segítségével szorongatták meg a nagybankokat, akik korábban jóval kevesebb figyelmet fordítottak az említettekre. Egy letisztult, felhasználói élményben gazdag interface segítségével robbanásszerű növekedést érhettek el ezek a vállalatok, melyekkel elnyerték a fogyasztók bizalmát. Ez a hatalmas térhódítás leginkább a pénzügyi szektort érintette és a bankok nagy része veszélyeztetve érzi pozícióját a folyamatosan megjelenő és növekvő FinTech vállalatok miatt.  Ezeken felül elemeztem a design hatásait egy vállalat gazdasági sikereire, melyben egy kérdőív segítette munkámat. A kérdőívemet 199 fő töltötte ki, és válaszolta meg célzott kérdéseimet. Hipotézisem az volt, hogy egy jól megtervezett weboldal, és vizuális odafigyelés milyen hatással van egy cég vagy vállalkozás helyzetére, illetve juttathatja -e gazdasági előnyökhöz. Kutatásom alapján hipotézisem beigazolódott és a résztvevők nagyrésze képes lenne akár 10% többlet megfizetésére is amennyiben egy jól megtervezett weboldal nyújtja a szolgáltatást, vagy terméket. Ezen felül a kitöltők szignifikáns része magasabb minőségűnek gondolja azt a terméket, szolgáltatást amely egy igényes jól megtervezett weboldalon keresztül kerül értékesítésre. A kérdőívben résztvevők jelentős többsége első ránézésre a vállalat ismeretének hiányában a szebb, jobb megjelenéssel megjelenő weboldalt választaná egy termék szolgáltatás vásárlására, illetve biztonságosabbnak is érezné azt.  A szakdolgozatom végén a koronavírus néhány hatását mutattam be melyek kapcsolatban állnak a UX és UI designról szóló témámmal. A pandémia okozta karantén illetve érintésmentes szokások megjelenése miatt az emberek még inkább az online térbe szorulnak, és ennek következménye, a még nagyobb digitális versengés melyben a választott témám segítséget tud nyújtani. Véleményem szerint a társadalom egy korábban nem tapasztalt problémával áll szemben mely a jövőben teljes mértékben megváltoztatja a fogyasztói, és vásárlási szokásainkat.  Szakdolgozatom egy napjainkban egyre fontosabb és népszerűbb terület bemutatását és hatásainak elemzését vizsgálta. Ez egy folyamatosan változó terület és a trendek úgy mutatják, hogy a jövőben is egy szignifikáns ágazat lesz, és jóval több, és fontosabb mint azt sokan gondolják első hallomás után, melyet a dolgozatomban bemutatott gazdasági hatásai és kutatásom is jól reprezentál. 

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szabó Zsolt Antal
Belső
Mestertanár, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK
Szigyártó Botond
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: interface, marketing, online, pszichológia, tervezés, UI design, UX design, Vizualizáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:02
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet