Tifán-Tomka Tibor (2020) Gyál város sportfejlesztési koncepciójának marketing szemléletű elemzése és hatékonyságának felmérése a lakosság Z generációhoz tartozó tagjai körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_DLUMPR_GM_VSZ.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (987kB) |
|
PDF
BA_TO_Tifán-Tomka_Tibor_DLUMPR.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (403kB) |
Absztrakt (kivonat)
Diplomamunkám során Gyál sportfejlesztési koncepciójának marketing szemléletű elemzését végeztem el. Az elemzést követően felmértem, hogy mi jellemző a lakosság Z generációhoz tartozó tagjainak sportolási szokásaira. Majd mindezt figyelembe véve arra a kérdésre kerestem a választ, hogy a kidolgozott sportfejlesztési koncepció mennyire lehet hatékony a gyáli sportélet fellendítése érdekében.A település elsődleges célja, hogy a városi sportcsarnok a lehető leghatékonyabban segítse elő Gyál sportéletének fejlődését. A sporttevékenység támogatásának középpontjába a gyermek és ifjúsági sportot kívánják helyezni. A város ki kívánja továbbá aknázni a sportrendezvényekben rejlő turisztikai, direkt és indirekt előnyöket. A fejlesztéseket úgy igyekeznek végrehajtani, hogy az a város imázsára és a turizmus volumenére is pozitív hatással legyen, ezáltal hosszú távon a bevételi források növekedését, valamint fenntarthatóságát eredményezze. A város sportolási lehetőségei széles körűek, regionális és országos viszonylatban is kiterjedtnek tekinthetőek. Probléma az ingyenesen igénybe vehető lehetőségek relatíve szűkebb volta, itt az önkormányzatnak még vannak teendői. Cél lehet ezek kiszélesítése, több ingyenesen elérhető lehetőség biztosítása.A diplomadolgozat kutatását kvantitatív módszerrel végeztem. Keresztmetszeti, kérdőíves adatfelvétel segítségével mértem fel a város lakosainak véleményét a helyi sportról, annak létesítményeiről, ezáltal bemutatva a sportkoncepció hatékonyságát, a gyenge és erős pontokat, a gyenge pontok javítási lehetőségeit. A mintába összesen 164 fő került be (n=164). Az adatelemzéshez a GeoGebra programot alkalmaztam, a változók eloszlását leíró statisztikák segítségével, összefüggéseit kereszttábla-elemzéssel és khi-négyzet próbával vizsgáltam.A kutatás során öt hipotézist vizsgáltam:1) Hipotézisem szerint a különböző szociodemográfiai hátterű (nemű, korú, társadalmi helyzetű) személyek körében különböznek a sportolási szokások, mintázatok. A hipotézis a kutatás során igazolódott.2) Feltételeztem, hogy a nők és férfiak tájékozódási mintáiban különbség van, a hagyományos formákat (újság, televízió, barátok és ismerősök) a férfiak, míg a közösségi médiát a nők preferálják inkább. Ilyen különbséget a nemek között nem sikerült kimutatni, így ezt a hipotézist elvetettem.3) A fiatalabb válaszadók esetében feltételeztem, hogy inkább tájékozódnak a város ügyeiről, a sporteseményekről a közösségi médiából, míg az idősebb korcsoportok a hagyományos (televízió és újság) forrásokat preferálják. A hipotézis igazolódott.4) Hipotézisem szerint a sportkomplexum jelentős szerepet játszik a gyáli tömegsport életében, így a sportkoncepció által célként kitűzött, kiemelt fejlesztése jelentősen hozzájárul a városi sportélet fejlesztéséhez, a Z generáció sportolásának támogatásához. Az eredmények alapján a hipotézist elvetettem.5) A sportkoncepció középpontjában áll és kiemelt fontosságú az ifjúsági és gyermeksport szerepe. Feltételeztem, hogy a fiatalabb válaszadók (10-16 évesek) intenzívebben sportolnak, ezáltal nagyobb az igényük a fejlett létesítményekre, lehetőségekre, a koncepció tehát helyesen priorálja ezt a korcsoportot. Az utolsó hipotézisem igazolódott.A Gyál városban megkérdezett, Z generációhoz tartozó fiatalok körében a nem, életkor és gazdasági-társadalmi helyzet egyaránt differenciálja mind a sportolási szokásokat, mind a sportrendezvényekről való információszerzés forrásait. Ezeket a mintázatokat fontos a városnak figyelembe vennie, ha a sportélet hatékony fejlesztését, a sport népszerűsítését célozza meg. A városi sportkoncepció fontos eleme az ifjúsági és gyermek sport támogatása, kiemelt fejlesztése.A kutatás alátámasztja, hogy a koncepció ezen része megalapozott, a 10-20 éves korosztály az, amely a legaktívabb sportéletet éli, ezáltal jó alanya a fejlesztéseknek. A másik fontos prioritás a sportkomplexum kiemelt szerepe, ez a lehetőség azonban jelenleg még nem eléggé kihasznált.A Z generáció körében még lenne lehetőség a sportkomplexum, mint sportolási lehetőségek propagálására. Speciális, célzott rendezvényekkel, a fiatalok által kedvelt csatornákon keresztüli kommunikációval még növelhető volna a népszerűsége ebben a korosztályban.A városi sportkoncepciót a kutatási eredmények figyelembe vételével a 2K marketing-mix modellje alapján elemeztem, és fogalmaztam meg vele kapcsolatban javaslatokat.A kutatás eredményeivel igyekeztem differenciáltan bemutatni Gyál városban a Z generáció sportolási és a sporttal kapcsolatos tájékozódási szokásait, mintázatait, valamint ezek alapján bemutatni Gyál város településmarketing tevékenységének kínálati és kommunikációs kompetenciáit. Mindezt figyelembe véve a lehetséges fejlesztések irányait vázolni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | hipotézis vizsgálat, marketingstratégiák, statisztikai elemzés, településfejlesztés, településmarketing |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 13:02 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 16. 13:02 |
Actions (login required)
Tétel nézet |