A tudatos vásárlás és a CSR fontossága a magyar vásárlók körében

Szakács Kinga (2020) A tudatos vásárlás és a CSR fontossága a magyar vásárlók körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat .pdf] PDF
Szakdolgozat .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglaló.pdf] PDF
Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (77kB)

Absztrakt (kivonat)

SZAKÁCS KINGA SZAKDOLGOZATÁNAK ÖSSZEFOGLALÓJA A TUDATOS VÁSÁRLÁS ÉS A CSR FONTOSSÁGA A MAGYAR VÁSÁRLÓK KÖRÉBEN A pénzügy mesterszakos szakdolgozatomban egy olyan témakört veszek górcső alá, amelyre a figyelmemet a Dr. Szegedi Krisztina által oktatott Felelős menedzsment kurzus hívta fel. Lehetőségem nyílt a tárgy keretében betekintést nyerni a vállalati működés különböző társadalmat- és környezetet érintő aspektusába és a felelős szemlélet vállalati politikába való beépítésének módjaiba. A diplomadolgozat célja az volt, hogy felmérjem azt, hogy napjainkban mennyire tartják fontosnak a vásárlók a vállalatok környezetre- és társadalomra irányuló etikus viselkedését és milyen mértékben jellemzi a megkérdezett vásárlókat a vásárlási szokásokra jellemző tudatosság 12 pontjának követése. Ezek kutatása mellett párhuzamba állítottam az életszínvonalat a tudatossággal és a kutatásomban résztvevő egyének vásárlási szokásait vizsgáltam meg az anyagi helyzetük és életminőségük függvényében.  A szakirodalmi háttér megismerése elengedhetetlen volt a primer kutatása megkezdése előtt. A felhasznált szakirodalmi források nagyrészben nyomtatott anyagok voltak, azonban sok esetben gondos szelektálás után az interneten elérhető információkat is beépítettem a diplomadolgozatomba. Az elméleti kutatás során a CSR (társadalmi felelősségvállalás) fogalmát többféle megközelítésből is megvizsgáltam, amelyek közös pontja az, hogy a közjó hosszútávú fenntartását kívánja e felelős magatartásforma támogatni és a jövő generációinak élhető körülményeket teremteni a Földön. A CSR rengeteg előnnyel jár a vállalatoknak és az érinttetek számára egyaránt, viszont emellett nagy kihívások elé állítja az e szemléletet követőket. A fenntartható fejlődés vizsgálata során bemutatásra kerültek az ENSZ Fenntartható fejlődési céljai, amelyek 2030-ra egyértelmű irányvonalat és célokat jelölnek ki a tagállamok számára. A fenntarthatósághoz szorosan kapcsolódik az ökológiai lábnyom fogalma, amelyet szintén ismertetek a szakdolgozatomban. A Föld lakosságának és országainak ökológiai lábnyomának vizsgálata során kiderült, hogy főleg a fejlődő és a fejlett országok terhelik meg a legjobban a természeti környezetünket és a jelenlegi állapot hosszú távon nem fenntartható vagy a jövő generációinak élhetetlen körülményeket teremt.  Mivel a tudatos vásárlók 12 pontjának követését vizsgáltam a hazai vásárlók körében, így elengedhetetlen volt a fogalom megismertetése az olvasókkal. A vásárlói tudatosság olyan szokások kialakítását jelöl, amelyek támogatják a hazai gazdaságot, szolgálják az egyén és a társadalom egészségét, csökkentik a hulladék mennyiségét és a szelektív hulladékgyűjtésre ösztönöznek. Ide sorolható az impulzusvásárlások és a túlfogyasztás elkerülése, a tervezett költés bevezetése és a racionális nyaralási- és fogyasztási szokások kialakítása. A tudatos vásárlás 12 pontja összefügg néhány esetben a pénzügyi tudatossággal, viszont a két viselkedési forma nem összekeverendő, a különbségeket szintén tartalmazza a diplomadolgozatom.  Az elméleti háttér felvázolása után sikerült megfogalmaznom a kutatási kérdéseimet és a hipotéziseimet felállítani. Az alábbi kutatási kérdésekre igyekeztem választ adni a szakdolgozat elemzési részében:  • Mennyire tartják fontosnak a megkérdezettek a CSR elveket követő vállalatpolitikát és érdekli-e őket a jövő generációinak jóléte? • Milyen mértékben jellemző a tudatos vásárlás Magyarországon (a tudatos vásárlók 12 pontját alapul véve)? Továbbá megfogalmaztam két hipotézist is a szakirodalmak megismerése után: • H1 - A hazai vásárlók nem a tudatosság szempontjai alapján választanak terméket vagy szolgáltatást, hanem inkább az alacsonyabb fogyasztói árak és akciók befolyásolják a vásárlási döntéseket. • H2 - Függ a vásárlói tudatosság az egyén életszínvonalától és jobban jellemzi a tudatos fogyasztás a biztos anyagi háttérrel rendelkező egyéneket. A primer kutatási módszerem az internetes kérdőívezés volt. A kérdőívemre választ adó alanyok többsége szerint nagyon fontos az, hogy a vállalatok kövessék a CSR szemléletmódot és aggódnak a jövő generációk jólétéért. Kiderült továbbá, hogy a válaszadók csak kismértékben követik a tudatos vásárlók 12 pontját és e tekintetben van még hova fejlődniük. Az első hipotézisemet el tudtam utasítani, azaz a hazai vásárlók az Európai Unió többi tagállamához képest viszonyított alacsony nettó átlagkeresetek ellenére sem a fogyasztói árak alapján döntenek elsődlegesen. Sokkal inkább jellemző a minőségi termékek választása és az ár-érték arány mérlegelése. A második hipotézis vizsgálatánál az életszínvonalat állítottam párhuzamba a patrióta vásárlással, az üdülési szokásokkal és az élelmiszerbeszerzés helyével. Elvégeztem a Khi négyzet próbát minden esetben és kiszámoltam a Cramer mutatókat. A második hipotézisemre adott reakcióm a hipotézis elfogadása volt, azaz a magasabb életszínvonalon élők általánosságban tudatosabban döntenek a vásárlásaik során.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr.habil. Losoncz Miklós
Külső
egyetemi tanár, Pénzügy Tanszék, PSZK
Dr. Szegedi Krisztina
Belső
egyetemi docens, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntartható fejlődés, társadalmi felelősségvállalás, tudatos vásárlás, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:00
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:00

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet