A tudatos vásárlás és a CSR fontossága a magyar vásárlók körében

Szakács Kinga (2020) A tudatos vásárlás és a CSR fontossága a magyar vásárlók körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat .pdf] PDF
Szakdolgozat .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglaló.pdf] PDF
Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (77kB)

Absztrakt (kivonat)

SZAKÁCS KINGA SZAKDOLGOZATÁNAK ÖSSZEFOGLALÓJA A TUDATOS VÁSÁRLÁS ÉS A CSR FONTOSSÁGA A MAGYAR VÁSÁRLÓK KÖRÉBEN A pénzügy mesterszakos szakdolgozatomban egy olyan témakört veszek górcső alá, amelyre a figyelmemet a Dr. Szegedi Krisztina által oktatott Felelős menedzsment kurzus hívta fel. Lehetőségem nyílt a tárgy keretében betekintést nyerni a vállalati működés különböző társadalmat- és környezetet érintő aspektusába és a felelős szemlélet vállalati politikába való beépítésének módjaiba. A diplomadolgozat célja az volt, hogy felmérjem azt, hogy napjainkban mennyire tartják fontosnak a vásárlók a vállalatok környezetre- és társadalomra irányuló etikus viselkedését és milyen mértékben jellemzi a megkérdezett vásárlókat a vásárlási szokásokra jellemző tudatosság 12 pontjának követése. Ezek kutatása mellett párhuzamba állítottam az életszínvonalat a tudatossággal és a kutatásomban résztvevő egyének vásárlási szokásait vizsgáltam meg az anyagi helyzetük és életminőségük függvényében.  A szakirodalmi háttér megismerése elengedhetetlen volt a primer kutatása megkezdése előtt. A felhasznált szakirodalmi források nagyrészben nyomtatott anyagok voltak, azonban sok esetben gondos szelektálás után az interneten elérhető információkat is beépítettem a diplomadolgozatomba. Az elméleti kutatás során a CSR (társadalmi felelősségvállalás) fogalmát többféle megközelítésből is megvizsgáltam, amelyek közös pontja az, hogy a közjó hosszútávú fenntartását kívánja e felelős magatartásforma támogatni és a jövő generációinak élhető körülményeket teremteni a Földön. A CSR rengeteg előnnyel jár a vállalatoknak és az érinttetek számára egyaránt, viszont emellett nagy kihívások elé állítja az e szemléletet követőket. A fenntartható fejlődés vizsgálata során bemutatásra kerültek az ENSZ Fenntartható fejlődési céljai, amelyek 2030-ra egyértelmű irányvonalat és célokat jelölnek ki a tagállamok számára. A fenntarthatósághoz szorosan kapcsolódik az ökológiai lábnyom fogalma, amelyet szintén ismertetek a szakdolgozatomban. A Föld lakosságának és országainak ökológiai lábnyomának vizsgálata során kiderült, hogy főleg a fejlődő és a fejlett országok terhelik meg a legjobban a természeti környezetünket és a jelenlegi állapot hosszú távon nem fenntartható vagy a jövő generációinak élhetetlen körülményeket teremt.  Mivel a tudatos vásárlók 12 pontjának követését vizsgáltam a hazai vásárlók körében, így elengedhetetlen volt a fogalom megismertetése az olvasókkal. A vásárlói tudatosság olyan szokások kialakítását jelöl, amelyek támogatják a hazai gazdaságot, szolgálják az egyén és a társadalom egészségét, csökkentik a hulladék mennyiségét és a szelektív hulladékgyűjtésre ösztönöznek. Ide sorolható az impulzusvásárlások és a túlfogyasztás elkerülése, a tervezett költés bevezetése és a racionális nyaralási- és fogyasztási szokások kialakítása. A tudatos vásárlás 12 pontja összefügg néhány esetben a pénzügyi tudatossággal, viszont a két viselkedési forma nem összekeverendő, a különbségeket szintén tartalmazza a diplomadolgozatom.  Az elméleti háttér felvázolása után sikerült megfogalmaznom a kutatási kérdéseimet és a hipotéziseimet felállítani. Az alábbi kutatási kérdésekre igyekeztem választ adni a szakdolgozat elemzési részében:  • Mennyire tartják fontosnak a megkérdezettek a CSR elveket követő vállalatpolitikát és érdekli-e őket a jövő generációinak jóléte? • Milyen mértékben jellemző a tudatos vásárlás Magyarországon (a tudatos vásárlók 12 pontját alapul véve)? Továbbá megfogalmaztam két hipotézist is a szakirodalmak megismerése után: • H1 - A hazai vásárlók nem a tudatosság szempontjai alapján választanak terméket vagy szolgáltatást, hanem inkább az alacsonyabb fogyasztói árak és akciók befolyásolják a vásárlási döntéseket. • H2 - Függ a vásárlói tudatosság az egyén életszínvonalától és jobban jellemzi a tudatos fogyasztás a biztos anyagi háttérrel rendelkező egyéneket. A primer kutatási módszerem az internetes kérdőívezés volt. A kérdőívemre választ adó alanyok többsége szerint nagyon fontos az, hogy a vállalatok kövessék a CSR szemléletmódot és aggódnak a jövő generációk jólétéért. Kiderült továbbá, hogy a válaszadók csak kismértékben követik a tudatos vásárlók 12 pontját és e tekintetben van még hova fejlődniük. Az első hipotézisemet el tudtam utasítani, azaz a hazai vásárlók az Európai Unió többi tagállamához képest viszonyított alacsony nettó átlagkeresetek ellenére sem a fogyasztói árak alapján döntenek elsődlegesen. Sokkal inkább jellemző a minőségi termékek választása és az ár-érték arány mérlegelése. A második hipotézis vizsgálatánál az életszínvonalat állítottam párhuzamba a patrióta vásárlással, az üdülési szokásokkal és az élelmiszerbeszerzés helyével. Elvégeztem a Khi négyzet próbát minden esetben és kiszámoltam a Cramer mutatókat. A második hipotézisemre adott reakcióm a hipotézis elfogadása volt, azaz a magasabb életszínvonalon élők általánosságban tudatosabban döntenek a vásárlásaik során.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntartható fejlődés, társadalmi felelősségvállalás, tudatos vásárlás, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 13:00
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 13:00

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet