A középvállalkozások toborzási, kiválasztási és munkaerő-megtartási gyakorlatai

Lichtenstein Gyöngyi (2020) A középvállalkozások toborzási, kiválasztási és munkaerő-megtartási gyakorlatai. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_TO_Lichtenstein_Gyöngyi_XJBTD4_szakdolgozat.pdf] PDF
BA_TO_Lichtenstein_Gyöngyi_XJBTD4_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Lichtenstein_Gyöngyi_XJBTD4.pdf] PDF
BA_TO_Lichtenstein_Gyöngyi_XJBTD4.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (743kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy hogyan alakul a HR a kis- és közép vállalkozásokban, milyen eszközök és szempontok alapján történik a dolgozók toborzása, kiválasztás, és milyen eszközöket, módszereket alkalmaznak a kkv-k a munkaerő-megtartás érdekében. Szakdolgozatom első fejezetében bemutatom az emberi erőforrás menedzsment fogalmát, funkcióit, céljait, illetve az emberi erőforrás menedzsment fejlődésének főbb szakaszait. A következő fejezetben ismertetem a hazai kis- és középvállalkozások jellemzőit. Hazánkban a vállalkozások közel 99%-a a kkv szektorban található, mindemellett a munkavállalók közel 70%-át ők foglalkoztatják. Ezért a jelenlétük, szerepe a hazai gazdaságban igen jelentős. Ennek ellenére a vállalkozások megközelítőleg 95%-nál nem csak HR részleg nincs kialakítva, de még olyan munkavállalót sem alkalmaz a cég, aki teljes munkaidőben látná el az ezzel kapcsolatos feladatokat, teendőket. Így ennek az erőforrásnak a hiányában ezek a teendők a tulajdonosra, vagy az első számú vezetőre hárulnak. A következő fejezetekben bemutatom a családi vállalkozások jellemzőit, ugyanis a kkv szektorban megtalálható vállalkozások közel 70%-a családi vállalkozásnak minősíthető, illetve a dolgozatomhoz szükséges vizsgálatot egy hazai családi középvállalkozással készítettem el. Ezután ismertetem a munkáltatói márka szerepét, mert ezzel a vállalat képes egyszerre két munkavállalói réteg felé is kommunikál: egyrészről a leendő munkavállalók felé, akiket szeretnénk bevonzani, másrészről pedig a jelenlegi munkavállalók felé, akik a cégek foglalkoztatásában állnak. Így tehát nem csak a toborzásban nyújthat támogatást a munkáltatói márka, hanem a munkaerő-megtartásban is. A szekunder kutatás utolsó fejezetében a kkv-k toborzási, kiválasztási és munkaerői-megtartási gyakorlatának témakörével foglalkoztam. Ezek a tevékenységek a vállalat életében kritikus pontok lehetnek, hisz megfelelő létszámú és minőségű munkaerő biztosítja a vállalatot arról, hogy az általuk kialakított stratégia mentén a vállalati célok maradéktalanul megvalósuljanak.A primer kutatás során célom volt felmérni a középvállalkozások toborzási szokásait és csatornáit, azokat a szempontok, ami alapján a kiválasztási folyamat történik és hogy milyen eszközöket alkalmaznak annak érdekében, hogy megtartsák a munkavállalóikat. A kutatási eredmények alapján kiderült, hogy a középvállalkozásoknál a szervezet méretéből adódóan már megjelenik az önálló HR. Az informális toborzás helyett, leginkább a formális toborzást részesítik előnyben és erre leggyakrabban a helyi médiát használják, az online hirdetési felületekkel ötvözve. A kiválasztási folyamatnál a tulajdonos helyett az önéletrajzok szűrését a HR munkatárs végzi, elsődlegesen szakmai szempontok alapján. Az interjú készítésnél a vezető helyett, a HR munkatárs és a szakterület vezetője van jelen. A szakirodalmak feldolgozása során kiderült, hogy a kiválasztási folyamat során a középvállalkozásoknál a tulajdonos szerepe elhanyagolható. A munkaerő-megtartás érdekében pedig a pénzbeli juttatás mellett, nagy hangsúlyt fektetnek a nem anyagi juttatásokra is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Csillag Sára
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Malik Lászlóné
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozások, emberi erőforrás - munkaerő, emberi erőforrás menedzsment, humánstratégia, középvállalkozások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:58
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet