Vállalati társadalmi felelősségvállalás hatása a fogyasztókra az IKEA példáján keresztül

Takács Diána (2020) Vállalati társadalmi felelősségvállalás hatása a fogyasztókra az IKEA példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Takács_Diána_BA_GM_VSZ.pdf] PDF
Takács_Diána_BA_GM_VSZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Takács_Diána_JIJ0OE.pdf] PDF
BA_TO_Takács_Diána_JIJ0OE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (218kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban egyre fenyegetőbbé válik a globális felmelegedés, emellett súlyos társadalmi problémák is jelen vannak szerte a világon. Mindig foglalkoztatott a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás, környezetünk élhetőbbé tétele. Véleményem szerint egyéni szinten is rengeteget tehetünk a bolygóért, de emellett elengedhetetlen, hogy mind a multinacionális, mind a kisebb vállalatok példamutatásukkal még több embert sarkalljanak változtatásra.  A XX. században a vállalatok felelőssége egyre inkább beépült a köztudatba, a cégek felismerték, hogy ha jót cselekednek környezetükben, akkor érintettjeik szemében pozitív képet alakítanak ki saját magukról, ezáltal amellett, hogy profitmaximalizálásra tehetnek szert, a helyi közösségre és a természetre is hasznos benyomást gyakorolhatnak. Dolgozatomban a vállalati társadalmi felelősségvállalás fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgáltam az IKEA példáján keresztül. Elsőként tisztáztam az olyan alapfogalmakat, mint a vállalati társadalmi felelősségvállalás, annak dimenziói, alkalmazásának motivációi és lehetséges kommunikációja. Az elméleti áttekintés után a vállalat CSR tevékenységeinek, valamint azok kommunikációjának részletes bemutatásával folytattam. Az IKEA a társadalmilag felelős vállalatok egyik meghatározó alakja, kezdeményezéseinek alapja a három pillér, tevékenységével pedig főként a nem fenntartható fogyasztásra, az éghajlat változására és a társadalmi egyenlőtlenségekre szeretne hatást gyakorolni. CSR kommunikációja sokrétű, a legtöbb csatornára kiterjed, a közösségi oldalaktól kezdve a saját applikációig, melyeknek segítségével külső és belső érintettjeire is igyekszik hatást gyakorolni. Primer kutatásom során kérdőív segítségével kvantitatív kutatást végeztem, mellyel célom volt feltérképezni a magyar fogyasztók attitűdjét a vállalati társadalmi felelősségvállalással kapcsolatban. Szerettem volna megtudni, hogy ismerik-e az IKEA ilyen jellegű törekvéseit, szimpatizálnak-e vele, a véleményüket, valamint, mennyire befolyásolja őket ez vásárlásaik során. A kutatás első lépéseként az IKEA CSR kommunikációjára és korábbi kutatások eredményeire alapozva hipotéziseket alakítottam ki, melyekre kutatásom során választ kaptam. Az első részében a fogyasztók CSR-hez való általános hozzáállását vizsgáltam, majd a második részben arra kerestem választ, hogy az IKEA tevékenységeiről hogyan vélekednek, honnan értesülnek róluk. A kapott eredmények alapján kijelenthető, hogy a vizsgált fogyasztók szimpatizálnak azzal, ha egy vállalat gazdasági érdekein túl gondoskodik mind lokális, mind globális környezetéről, és pozitív benyomásaik vannak az IKEA vállalásairól is, különösen a környezeti pillér elemei nyerték el rokonszenvüket. Kiderült, hogy a fogyasztók egy része még nem találkozott az IKEA vállalati társadalmi felelősségvállalásra irányuló törekvéseivel, amely annak tudható be, hogy a terjesztési csatornából kifolyólag a minta nagy hányada vidékről származó egyén volt, akiknek hatékony informálási lehetőségei véleményem szerint további kutatásokat igényelnének. Úgy gondolom, hogy az IKEA megfelelően kommunikálja társadalmi felelősségvállalását mind világszerte, mind Magyarországon, de nem mindig a megfelelő platformon teszi ezt. Kommunikációja során ugyanakkor nem esik túlzásba, nem akarja mindenáron ráerőltetni fogyasztóira eszméit, csupán hatást szeretne gyakorolni környezetére, de épp emiatt nem mindig jut el a vásárlókhoz tevékenységeinek jelentősége, ennek megoldási lehetőségeire világítottam rá javaslataimban. Összességében elmondhatom, hogy átfogó képet kaptam a vállalati társadalmi felelősségvállalásról. Úgy gondolom, hogy a vállalatoknak szükséges megtalálniuk a megfelelő egyensúlyt ezen a téren, aktívan bevonni érintettjeiket a folyamatokba és kommunikációjukban felhívni tevékenységeik fontosságára a figyelmet, úgy, hogy a szavakat tettekkel is alátámasztják. Véleményem szerint az IKEA példaértékű multinacionális vállalat a világon és hazánkban egyaránt, amely jó hatást gyakorol környezetére és lassan, de biztosan jó irányba tereli fogyasztóit is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Géring Zsuzsanna Margit
Belső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK
Kiss Norbert
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, CSR kommunikáció, felelős fogyasztás, IKEA, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:57
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:57

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet