Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra

Mikó Levente Szabolcs (2020) Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra_Mikó Levente Szabolcs_NNWXKS.pdf] PDF
Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra_Mikó Levente Szabolcs_NNWXKS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_MIKÓ_LEVENTE_NNWXKS.pdf] PDF
BA_TO_MIKÓ_LEVENTE_NNWXKS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (652kB)

Absztrakt (kivonat)

A bevezetés során ismertettem, hogy a folyamatmenedzsmentet milyen szemszögből és milyen kutatással kiegészítve mutatom be. A célom az volt, hogy a folyamatmenedzsmentről, a módszertanokról és a leggyakrabban alkalmazott eszközeiről egy általános betekintést adjak. Wil Van der Aalst egy 2012-es felmérésében azt a megállapítást tette, hogy a folyamatmenedzsment a jövőben egyre nagyobb szerepet fog kapni az üzleti világban. A megállapítás óta eltelt 8 év, vajon valóban nagyobb figyelem övezte ezt a területet napjainkra, ahogy ezt 2012-ben sejtették? Ezt a kérdést a kutatásomban igyekeztem megvizsgálni, ahol a hazai multinacionális cégek oldaláról közelítettem meg a kérdést. A dolgozatomban azt gondolom erre sikerült is választ találnom, de még mielőtt ezt leírnám, előbb bemutatnám, hogy a folyamatmenedzsmentet miből áll.   A szakirodalmakat tanulmányozva 6 főbb tevékenységi kört lehet tulajdonítani a folyamatmenedzsmentének, (1.) az üzleti folyamatok bevezetését, (2.) Folyamatdokumentálását, (3-4.) Üzleti folyamatok kontrolálását, folyamatok elemzését és kiértékelését, (5.) üzleti folyamatok optimalizálását, újjászervezését és végül (6.) változásmenedzsment elősegítését. Ezeket a feladatokat az üzleti folyamatmenedzsment módszertanok segítségével képes ellátni, amelyből a BPM ház épül fel. A ház alkotó elemei: -      Continuous Process Improvements (CPI): A folyamatos fejlesztés módszertana, a hatékonyságra lassan, de biztosan fejti ki pozitív hatását. -      Business Process Reengineering (BPR): A CPI ellentéte, a változást radikálisan és nagymértékben fejti ki. A bukási ráta viszont nagyon magas, Raffai Mária vizsgálatai alapján 70% is lehet. -      Folyamatbenchmarking: A mérés és a kiértékelés módszertana, a mérések segítségével a szervezet értékes információhoz juthat a saját teljesítményéről, összevetve más szervezetekkel, területekkel. Az egyik leghatékonyabb és legismertebb eljárás a Xeros féle 10 lépéses módszertan. Az alkalmazása gyakran párosul BPR módszerekkel is. -      Folyamat-tervezés/szabályozás (dokumentáció): Az input és az output közötti tevékenység megszervezése dokumentálás fontos alapjait, módszereit tartalmazza. -      Folyamatköltésg számítás (ABC): A folyamatköltségek megállapításának módszertanát tartalmazza. Az egyik legnélkülözöttebb része a folyamatmenedzsmentnek, mivel az alkalmazásához megbízható adatokra van szükség az egyes folyamatokról. A fenti elemek alkotják a BPM házat, ami le is fedi a folyamatmenedzsment alkotó elemeit. Ezen felül még megtalálhatóak különböző szemléletek és módszerek, amelyek segítségével a hatékonyság javítható. Ilyen például a lean szemlélet, ami hosszú évek óta bizonyítottan képes növelni a fogyasztó elégedettségét és csökkenteni a szervezet veszteségét. A módszer egyszerű elvekre épül, de a gyakorlati megvalósítása során még sem tudja minden vállalat hatékonyan alkalmazni. A Lean mellett a six sigma, a TQM és az A3 is gyakran megtalálható a folyamatmenedzsment területek repertoárjában. A folyamatmenedzsment alapjai az ipari forradalomtól, Henry Ford-on, a Toyota-án keresztül és az informatika fejlődésének köszönhetően folyamatos fejlődésen ment keresztül, amíg elnyerte a mai formáját.   Térjünk vissza az összefoglalás elején felvetett gondolatra. A multinacionális szervezeteknél ma milyen helyzetben van a folyamatmenedzsment és a hatékonyság kapcsolata és képesek e megfelelni a kor elvárásainak? A korona vírus, hogyan hatott a hatékonyságra és a folyamatmenedzsment területére?  A kutatásomban ezt igyekeztem felderíteni és ezek a megállapítások születtek: (mélyinterjúk alapján) -      Hatékonyság és a szervezetek kapcsolata: A szervezeteknél a hatékonyság témaköre előkerül, de többségében akkor, ha valami olyan probléma jelentkezett, ami a korábbi hatékonyságot jelentősen rontotta. A vezetők gyakran terjesztenek elő olyan hatékonyságjavító témaköröket, amelyek többségében kudarccal végződnek, mivel nem kellően szakmai a probléma felvetés. Kevésbé fajsúlyosan, de előfordulnak olyan kezdeményezések, ami kifejezetten újító szándékkal a hatékonyság javítására irányul. Ezekben az esetekben, az esetekben a jó vezetőknek köszönhetően többnyire sikeres projektek mennek végbe. -      A vezető szakmaisága és hozzáállása a kutatásból egyértelműen összefüggést mutatnak a sikeres hatékonyságjavító projektekkel. A jó vezetők jelentősen képesek hozzájárulni a projekt sikerességéhez. -      A vezető szakmaisága mellett sajnos kiderült az is, hogy a folyamatmenedzsment területek sem rendelkeznek mindig megfelelő minőségű folyamatmenedzsment ismerettel. -      szervezeti kultúrában hiányzik a mérés és változásmenedzsment kultúrája, valamint többségében elavultak vagy hiányosak a folyamatdokumentációk. -      A multinacionális szervezetekben jellemző a bürokratikus és hierarchikus működés, ami felesleges átfutási időket, kommunikációs nehézséget teremt -      A koronavírus a szervezeteket kizökkentette a megszokott üzletmenetből, ami a hatékonyságon jelentősen meglátszott. A kutatásból kiderült, hogy a szervezetek többségében képesek voltak olyan megoldásokat kialakítani, amelyre korábban azt hitték számukra lehetetlen. A koronavírus egy remek lehetőséget biztosíthat arra, hogy a szervezetek a folyamataikat újragondolják és ezáltal is javítsák a folyamataikat. -      A korábban sikertelen BPR projekteket folytatott szervezetekben alacsony a módszer újbóli alkalmazására való hajlandóság.   A javaslataimat a fenti megállapítások szerinte tettem meg a dolgozatomban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Fülöp Sándor
Belső
óraadó tanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Veszely Viktória
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: business process reengineering, folyamatbenchmarking, folyamatmenedzsment, lean alapelvek, üzleti folyamatok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:56
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet