Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra

Mikó Levente Szabolcs (2020) Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra_Mikó Levente Szabolcs_NNWXKS.pdf] PDF
Folyamatmenedzsment módszerek bemutatása, alkalmazásának feltételei, és hatása a hatékonyságra_Mikó Levente Szabolcs_NNWXKS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_MIKÓ_LEVENTE_NNWXKS.pdf] PDF
BA_TO_MIKÓ_LEVENTE_NNWXKS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (652kB)

Absztrakt (kivonat)

A bevezetés során ismertettem, hogy a folyamatmenedzsmentet milyen szemszögből és milyen kutatással kiegészítve mutatom be. A célom az volt, hogy a folyamatmenedzsmentről, a módszertanokról és a leggyakrabban alkalmazott eszközeiről egy általános betekintést adjak. Wil Van der Aalst egy 2012-es felmérésében azt a megállapítást tette, hogy a folyamatmenedzsment a jövőben egyre nagyobb szerepet fog kapni az üzleti világban. A megállapítás óta eltelt 8 év, vajon valóban nagyobb figyelem övezte ezt a területet napjainkra, ahogy ezt 2012-ben sejtették? Ezt a kérdést a kutatásomban igyekeztem megvizsgálni, ahol a hazai multinacionális cégek oldaláról közelítettem meg a kérdést. A dolgozatomban azt gondolom erre sikerült is választ találnom, de még mielőtt ezt leírnám, előbb bemutatnám, hogy a folyamatmenedzsmentet miből áll.   A szakirodalmakat tanulmányozva 6 főbb tevékenységi kört lehet tulajdonítani a folyamatmenedzsmentének, (1.) az üzleti folyamatok bevezetését, (2.) Folyamatdokumentálását, (3-4.) Üzleti folyamatok kontrolálását, folyamatok elemzését és kiértékelését, (5.) üzleti folyamatok optimalizálását, újjászervezését és végül (6.) változásmenedzsment elősegítését. Ezeket a feladatokat az üzleti folyamatmenedzsment módszertanok segítségével képes ellátni, amelyből a BPM ház épül fel. A ház alkotó elemei: -      Continuous Process Improvements (CPI): A folyamatos fejlesztés módszertana, a hatékonyságra lassan, de biztosan fejti ki pozitív hatását. -      Business Process Reengineering (BPR): A CPI ellentéte, a változást radikálisan és nagymértékben fejti ki. A bukási ráta viszont nagyon magas, Raffai Mária vizsgálatai alapján 70% is lehet. -      Folyamatbenchmarking: A mérés és a kiértékelés módszertana, a mérések segítségével a szervezet értékes információhoz juthat a saját teljesítményéről, összevetve más szervezetekkel, területekkel. Az egyik leghatékonyabb és legismertebb eljárás a Xeros féle 10 lépéses módszertan. Az alkalmazása gyakran párosul BPR módszerekkel is. -      Folyamat-tervezés/szabályozás (dokumentáció): Az input és az output közötti tevékenység megszervezése dokumentálás fontos alapjait, módszereit tartalmazza. -      Folyamatköltésg számítás (ABC): A folyamatköltségek megállapításának módszertanát tartalmazza. Az egyik legnélkülözöttebb része a folyamatmenedzsmentnek, mivel az alkalmazásához megbízható adatokra van szükség az egyes folyamatokról. A fenti elemek alkotják a BPM házat, ami le is fedi a folyamatmenedzsment alkotó elemeit. Ezen felül még megtalálhatóak különböző szemléletek és módszerek, amelyek segítségével a hatékonyság javítható. Ilyen például a lean szemlélet, ami hosszú évek óta bizonyítottan képes növelni a fogyasztó elégedettségét és csökkenteni a szervezet veszteségét. A módszer egyszerű elvekre épül, de a gyakorlati megvalósítása során még sem tudja minden vállalat hatékonyan alkalmazni. A Lean mellett a six sigma, a TQM és az A3 is gyakran megtalálható a folyamatmenedzsment területek repertoárjában. A folyamatmenedzsment alapjai az ipari forradalomtól, Henry Ford-on, a Toyota-án keresztül és az informatika fejlődésének köszönhetően folyamatos fejlődésen ment keresztül, amíg elnyerte a mai formáját.   Térjünk vissza az összefoglalás elején felvetett gondolatra. A multinacionális szervezeteknél ma milyen helyzetben van a folyamatmenedzsment és a hatékonyság kapcsolata és képesek e megfelelni a kor elvárásainak? A korona vírus, hogyan hatott a hatékonyságra és a folyamatmenedzsment területére?  A kutatásomban ezt igyekeztem felderíteni és ezek a megállapítások születtek: (mélyinterjúk alapján) -      Hatékonyság és a szervezetek kapcsolata: A szervezeteknél a hatékonyság témaköre előkerül, de többségében akkor, ha valami olyan probléma jelentkezett, ami a korábbi hatékonyságot jelentősen rontotta. A vezetők gyakran terjesztenek elő olyan hatékonyságjavító témaköröket, amelyek többségében kudarccal végződnek, mivel nem kellően szakmai a probléma felvetés. Kevésbé fajsúlyosan, de előfordulnak olyan kezdeményezések, ami kifejezetten újító szándékkal a hatékonyság javítására irányul. Ezekben az esetekben, az esetekben a jó vezetőknek köszönhetően többnyire sikeres projektek mennek végbe. -      A vezető szakmaisága és hozzáállása a kutatásból egyértelműen összefüggést mutatnak a sikeres hatékonyságjavító projektekkel. A jó vezetők jelentősen képesek hozzájárulni a projekt sikerességéhez. -      A vezető szakmaisága mellett sajnos kiderült az is, hogy a folyamatmenedzsment területek sem rendelkeznek mindig megfelelő minőségű folyamatmenedzsment ismerettel. -      szervezeti kultúrában hiányzik a mérés és változásmenedzsment kultúrája, valamint többségében elavultak vagy hiányosak a folyamatdokumentációk. -      A multinacionális szervezetekben jellemző a bürokratikus és hierarchikus működés, ami felesleges átfutási időket, kommunikációs nehézséget teremt -      A koronavírus a szervezeteket kizökkentette a megszokott üzletmenetből, ami a hatékonyságon jelentősen meglátszott. A kutatásból kiderült, hogy a szervezetek többségében képesek voltak olyan megoldásokat kialakítani, amelyre korábban azt hitték számukra lehetetlen. A koronavírus egy remek lehetőséget biztosíthat arra, hogy a szervezetek a folyamataikat újragondolják és ezáltal is javítsák a folyamataikat. -      A korábban sikertelen BPR projekteket folytatott szervezetekben alacsony a módszer újbóli alkalmazására való hajlandóság.   A javaslataimat a fenti megállapítások szerinte tettem meg a dolgozatomban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: business process reengineering, folyamatbenchmarking, folyamatmenedzsment, lean alapelvek, üzleti folyamatok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:56
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet