Teljesítménymenedzsment az államigazgatás szempontjából nézve

Sztrunga Krisztina (2021) Teljesítménymenedzsment az államigazgatás szempontjából nézve. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Sztrunga_Krisztina_EVDIBD_Teljesítménymenedzsment az államigazgatás szempontjából nézve.pdf] PDF
Sztrunga_Krisztina_EVDIBD_Teljesítménymenedzsment az államigazgatás szempontjából nézve.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (1MB)
[thumbnail of BGE Titkosítási kérlem_SztrungaK (EVDIBD)_alairt.pdf] PDF
BGE Titkosítási kérlem_SztrungaK (EVDIBD)_alairt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (793kB)
[thumbnail of SZTK_TO_Sztrunga_Krisztina_EVDIBD.pdf] PDF
SZTK_TO_Sztrunga_Krisztina_EVDIBD.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (429kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a teljesítményértékelés és teljesítménymenedzsment köré épül: kutatásomban arra kerestem a választ, hogy az államigazgatás egy szereplőjénél hogyan működik a teljesítménymenedzsment, egyáltalán beszélhetünk-e annak konkrét megvalósulásáról, továbbá miként és hogyan lehetne fejleszteni a szervezetet ezen a területen. Dolgozatom elején a két alapfogalom – teljesítménymenedzsment és teljesítményértékelés – tisztázása érdekében szakirodalmi szempontból körbejártam, hogy hogyan értelmezik egyes szakemberek e két fogalmat. Arra a megállapításra jutottam, hogy sokak számára nem különül el e két fogalom, sőt, bizonyos értelemben egymás szinonimájaként is használják e megnevezéseket - helytelenül. Dolgozatom írása során szembetűnővé vált számomra, hogy ahogyan a legtöbben mást értenek e definíciók alatt, úgy az is igaz, hogy a megvalósítás terén sincs egységesség, igaz tehát a mondás: mindenki másképp csinálja. Ezt követően bemutatom, hogy a 2000-es évektől kezdődően milyen jogszabályi keretek mentén jött létre és gyökeresedett meg a teljesítményértékelés rendszere a hazai államigazgatásban. A jelenleg hatályos jogszabályokon keresztül (A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény, valamint annak ide vonatkozó végrehajtási kormányrendelete, A kormányzati igazgatási szerveknél foglalkoztatott kormánytisztviselők teljesítményértékeléséről szóló a 89/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet) láthatjuk azt is, hogy az államigazgatásban napjainkban nincs általánosan kötelező teljesítményértékelés valamennyi munkavállalóra és tisztviselőre nézve, mint korábban. Emellett Kit. a központi kormányzati szervek tekintetében megszüntette a minősítést - szemben a területi kormányzati igazgatási szervekkel, ahol nem. A munkáltatói jogkör gyakorlójának mérlegelési jogkörébe tartozik, hogy szükség esetén mikor kerül sor a teljesítményértékelésre. Ha a kormánytisztviselő kifejezetten kérelmezi, akkor írásban értékelik a teljesítményét – kérelmezésre azonban évente csak egyszer nyílik lehetősége. Teljesítményértékelés alapján ugyanakkor – a korábbiakhoz képest tágabb - lehetőség van a bérsávon belüli mozgásra a teljesítmény színvonalának függvényében: -20%, illetve +30%-ban van lehetősége a vezetően befolyásolni a beosztott bérét. Szakdolgozatom második felében az államigazgatás egyik szervezeténél vizsgáltam meg, hogy hogyan alkalmazzák a teljesítményértékelést, és annak eredményeit a teljesítménymenedzsmenttel mennyire kötik össze. Kutatási kérdésem fókuszában az áll, hogy hogyan lehetne fejleszteni a vizsgált szervezetnél a teljesítményértékelés rendszerét. A motivációt az adta, hogy én magam is e vizsgált szervezetnél állok alkalmazásban, és meglátásom szerint ez a terület jelentős fejlesztést igényelne a szervezetnél. Kutatási koncepcióm arra irányult, hogy megvizsgáljam közelebbről is a munkatársak (vezetők és beosztottak) tapasztalatait, nézeteit, véleményét a szervezetnél alkalmazott teljesítményértékelő rendszerről, és ez alapján javaslatot fogalmazhassak meg – a dolgozat keretein belül – egy esetleges fejlesztésre ezen a területen. Dolgozatomhoz kapcsolódóan kvalitatív kutatási módszert választottam, ez belül személyes interjúkat készítettem a vizsgált intézménynél. Ennek oka, hogy szabadabb információgyűjtést tesz lehetővé, így az interjú alanyok is irányíthatják a beszélgetés medrét, ezáltal több és mélyebb információhoz lehet jutni, melyet a kutatási téma jellege meg is enged. Tíz munkatársat kértem fel interjúra, akik közül nyolcan el is fogadták felkérésemet. Az interjú során négy kérdéskör mentén kerestem a válaszokat, melyek a következők: „1. Mit gondol a teljesítményértékelésről, számára ez mit jelent? Milyen a teljesítményértékelésről alkotott képe?”, „2. Mik a tapasztalatai a jelenleg alkalmazott teljesítményértékelési eljárásról, folyamatról?”, „3. Az alkalmazott eljárásrend javítására, fejlesztésére van-e javaslata?”, valamint „4. A teljesítményértékelés megfelelő kivitelezéséhez vannak-e önmagához kapcsolódóan fejlesztési, képzési igényei?” Az interjúk által transzparenssé vált számomra a teljesítményértékelés jelenleg elfoglalt helye a szervezetben, valamint az is, hogy hol lenne érdemes változást generálni. A beszélgetések alapján a munkatársak nem tesznek különbséget fejlesztő és értékelő megbeszélés között, a kettő teljesen összemosódik, de a fejlesztés mintha inkább háttérbe is szorulna emiatt. Tekintettel a jogszabály alkotta keretekre, a vezetők csak akkor értékelnek, ha kapcsolódó munkáltatói intézkedést kívánnak kezdeményezni. A teljesítményértékelés fő fókuszában a kijelölt feladatok elvégzése áll, valamint hogy azt hogyan, milyen színvonalon, milyen határidőre sikerült elvégezni. Ugyanakkor a kompetenciák fontosságát, és azok fejlesztésének igényét is kiemelték az értékelést végző vezetők. A teljesítményértékelés menete a hierarchiát követve kizárólag felülről lefelé haladó, 180◦-os értékelés: nincs 360◦-os értékelés, és így a munkatársak nem értékelik sem egymást, sem vezetőjüket. Így tehát mindenki értékelésre kerül(het), de a vezető nem látja magát a munkatársai szemével, mert erre semmilyen jellegű platform nincs. Pozitív jelenség ugyanakkor, hogy teljesítményértékelés eredményeinek felhasználása most igen jelentős mértékben nőtt, hiszen jogszabály szerint csak akkor kötelező a TÉR értékelése a munkavállalónak, ha humánpolitikai intézkedést kíván vele kapcsolatban kezdeményezni vezetője. A szervezetben alkalmazott teljesítményértékelési rendszer kereteit mindenki egyöntetűen a jogszabályoknak tulajdonítja. A legtöbb vezetőt nagyban leköti a napi feladatok végrehajtása (mely a leterheltség okán érthető is). A megkérdezettek alkalmazkodnak ahhoz, hogy a teljesítményértékelés saját szervezetükben nem kötelező, kizárólag akkor szükséges, ha pl. béremelést, vagy -csökkentést akarnak kezdeményezni egy adott munkatársánál. Többségük számára emiatt nem is hiányzik a folyamatos és állandó teljesítményértékelés, elfogadják a jelenlegi szabályokat és azokat jól és következetesen alkalmazzák. A teljesítményértékelés – a szervezet szakmaiságánál fogva - nem foglal el központi szerepet a vizsgált szervezetnél, valamint a ráfordítható költségek is korlátozottak. Ennek okán – és a realitás talaján maradva – meg kell ragadni az alacsony költségigényű, vagy főként ingyenes lehetőségeket, megoldási alternatívákat. A szervezetben van igény a fejlődésre, a versenyszféra által diktált kihívásoknak igyekeznek megfelelni, azonban a jogszabályi keretek behatárolják a lehetőségeket. A teljesítményértékelés eredményeit legfőképpen a javadalmazás terén igyekeznek érvényesíteni. A változáshoz ismételten szükséges lenne bevezetni az általánosan mindenkire nézve kötelező, rendszeres időnként megvalósuló teljesítményértékelést, és a vezetők tematikus képzésével új alapokra lehetne helyezni a teljesítményértékelés alapköveit. Az új ismeretek elsajátítása és a HR terület proaktív szakmai támogatása által e fejlődés később hozzájárulna egyrészt a teljesítményértékelés eredményeinek a teljesítménymenedzsment eszközeivel történő hatékony összekötésére, másrészt a szervezeti kultúrába is sikeresen beépíthetővé válna.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti és HR menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Dr. Krajcsák Zoltán
Külső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: értékelés, hatékonyság, jogszabály, motiváció, teljesítmény
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:56
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet