Generációs különbségek a motiváció vonatkozásában az igazságügyi szektorban

Szabó Renátó (2020) Generációs különbségek a motiváció vonatkozásában az igazságügyi szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szabó_Renátó_CD2V2F_GM_szakdolgozat.pdf] PDF
Szabó_Renátó_CD2V2F_GM_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (730kB)
[thumbnail of BA_TO_Szabó_Renátó_CD2V2F.pdf] PDF
BA_TO_Szabó_Renátó_CD2V2F.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (265kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája egy igazságszolgáltatási szervezetben dolgozó munkavállalók motivációjának feltárása és az esetleges különbségek elemzése volt. Azért tartottam fontosnak, hogy ezt vizsgáljam a munkahelyemen, hiszen jelenleg négy generáció dolgozik egyszerre a munkaerőpiacon, amelyeknek az egységes motiválása komoly kihívások elé állítja a munkáltatót. A dolgozatom fő kérdése, hogy az általam vizsgált igazságügyi szervezetben hogyan jelenik meg a motiváció a munkavállalók oldaláról, tapasztalhatóak-e az elméletben olvasható különbözőségek és ha igen akkor melyek azok a tényezők, amelyekkel a szervezet tovább növelhetné a dolgozók motivációját. Melyek azok a legfőbb tényezők, amelyek a leginkább motiválják a munkavállalókat generációk szerint és amelyekre érdemes a munkáltatónak nagyobb figyelmet fordítania, ahhoz, hogy a maximálisan motivált dolgozókat alkalmazzon. Szakdolgozatomat először olyan szakirodalmakkal és elméleti hátterekkel alapoztam meg, amelyek részletesen bemutatják a generációkat. Ismertetem magát a generáció fogalmát, a különböző generációkra jellemző tulajdonságokat, eltérő viselkedési formákat, amelyek meghatározzák a generációk különböző dolgokhoz való viszonyát. A tanulmányom második részében foglalkozom magával a motivációval. A motiváció alapfogalma mellett ismertetem az évek alatt kialakult és meghatározónak számító motivációs elméleteket, illetve bemutatok olyan kutatást is, ahol alkalmazni kívánják azokat. Emellett kitérek a motivációs folyamatokra, amely az elméleti háttér gyakorlatban történő alkalmazását mutatja be. Mindezek mellett kitérek egy külön fejezetben arra is, hogy a vállalatok képesek-e motiválni a munkavállalókat azonos szinten. A kutatásom során egy online kérdőívet alkalmaztam, hiszen így könnyen eljuttathattam a célcsoport, vagyis a szervezetben dolgozó munkavállalók számára a kérdőívemet. A kérdőívemre 106 válasz érkezett a közel 150 dolgozó közül. A vizsgálat fő célja az volt, hogy választ kapjak arra a kérdésre, hogy az általam vizsgált igazságügyi szervezetben melyek azok a motivációs tényezők, amelyek fontosak az alkalmazottak számára és milyen eltérések jelennek meg a generációk között ezen az adott munkahelyen. A szakirodalmak áttanulmányozását követően kialakult bennem egy elképzelés arra vonatkozóan, hogy a kérdőívem kiértékelése során milyen eredményeket fogok kapni. Mind a négy generációnál megjelennek a jól elkülöníthető sajátosságok, amelyek elsősorban az egyes motivációs tényezők különbözőségében rejlik. A fiatalabb Y és Z generációk számára a karrier és annak kiépítése sokkal fontosabb, mint az egyéb bármely más tényező megléte. A technológia és elsősorban a modern technológia használata egy adott munkahelyen fontos tényező főként a Z generáció számára. Az eredményeket több szempont alapján is elemeztem. Egyrészt összességében is vizsgáltam az eredményeket annak érdekében, hogy átfogó képet kapjak a szervezetnél dolgozó munkavállalók motivációjáról. Ezen kívül generációkra bontva is elemeztem a kapott eredményeket, hogy az eltérések, amelyek megjelennek jól kivehetőek legyenek. Emellett összefüggéseket is kerestem a különböző kérdésekre adott válaszok alapján, mint például a munkában töltött idő és a motiváció alakulása. Erre azért volt szükség, hogy feltárjam azt, hogy milyen eltérések vannak akár generáción belül egyes tényezőket figyelembe véve. A kutatásom kimondottam eredményesnek bizonyult, hiszen sikerült választ kapnom a fő kérdésemre, vagyis arra, hogy melyek azok a motivációs tényezők, amelyek fontosak az alkalmazottak számára és milyen eltérések jelennek meg a generációk között ezen az adott munkahelyen. A kutatásom eredményességét jelzi az is, hogy képes voltam javaslatokat tenni a szervezetnek annak érdekében, hogy tovább növeljék a munkavállalók motivációját, vagy az eddigi hiányosságokat pótolják.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Erdélyvári Beáta
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: igazságszolgáltatási szervek, motiváció, munkahely, munkamotiváció, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:55
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet