Magyar családi vállalkozások asszertív generációváltása Avagy a családon belüli generációváltást befolyásoló tényezők felkutatása a hosszútávú eredményesség érdekében

Nagyváradi Norbert Szilveszter (2020) Magyar családi vállalkozások asszertív generációváltása Avagy a családon belüli generációváltást befolyásoló tényezők felkutatása a hosszútávú eredményesség érdekében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-Kész-2020-NN.pdf] PDF
Szakdolgozat-Kész-2020-NN.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Nagyváradi_Norbert_i8je58.pdf] PDF
BA_TO_Nagyváradi_Norbert_i8je58.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (483kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom fő témája a családi vállalkozások és azok generációváltása. A választásom azért esett a családi vállalkozásokra, mert ezek a szervezetek már évszázadok, ha nem évezredek óta, részt vesznek a világ gazdaságában. A globalizáció és a multinacionális cégek elterjedése ellenére is a legjelentősebb munkaerőt foglalkoztatják és a gazdaság gerincét adják. Minden családi vállalkozás életébe felmerül a generációváltás, amely sikeres kimenetele elengedhetetlen, hiszen többségében ezek a vállalkozások szolgálják ki a lokális igényeket. A statisztikák alapján a családi vállalkozások csupán közel tíz százaléka éli meg a harmadik generáció csatlakozását. Magyarországon ma is tömeges generációváltás zajlik, mert a ma is működő vállalkozások jelentős része a rendszerváltás után jött létre és az alapítók most érik el a nyugdíjkorhatárt. A fent említett statisztikákból arra lehet következtetni, hogy a generációváltás egy nagy esemény minden családi cég életében, amely közben sokuk elvérzik. Személyes érintettségem is van a témában, ugyanis terveim között szerepel édesanyám vállalkozásának átvétele. A szakdolgozatommal az volta a célom, hogy a generációváltással kapcsolatos kompetenciáimat bővítsem és felkutassam azokat az általános tényezőket, amelyek jelentősen befolyásolják a generációváltást és annak sikeres kimenetelét. Ezen tényezők felkutatása érdekében egy kutatást végeztem, amelyben öt családi vállalkozás elődje és potenciális utódja vett részt. Szerettem volna, ha az ország különböző területéről találok családi vállalkozásokat, azonban a jelenlegi pandémiás időszakra hivatkozva több vállalkozás is visszautasított. Ezért a lakhelyemhez közeli vállalkozásokat kértem fel, amelyek a minimális ismeretség végett készségesen rendelkezésemre álltak. Szeretném kiemelni, hogy rendkívül változatos családi vállalkozásokat találtam, mind méretben, mind tevékenységben. A kutatásom alapjai interjúk voltak, amelyet egy előre összeállított kérdésvázlat alapján vezettem. Az öt vállalkozásból háromban egyértelmű az utódlás, az egyik vállalkozásban az utód egy új cég alapításán gondolkozik, amely tevékenységében ugyan az lenne, mint édesapjáé, itt a generációváltás hasonlóan zajlik, mint a másik három vállalkozásnál. Az ötödik vállalkozásban az utód nem szeretné átvenni a céget, tanulmányait teljesen más irányban folytatta. A kutatásom alapján a legfőbb problémát a generációs szakadék jelenti, ezt mind az öt vállalkozásban az elődök és az utódok is felhozták, mint probléma. Sok mindenről teljesen máshogy vélekednek, mint szüleik. Amellett, hogy az utódok hasonló jellemek voltak, mint szüleik, teljesen kirajzolódott a két generáció közötti különbség. A kutatásom alapján mindkét generációnak vannak erősségei és gyengeségei, az új generáció csatlakozása nem csak veszély, de számos új lehetőséget is hozhat egy vállalkozás életébe. Erős befolyással lehet az utódra a munka és magánélet kapcsolata, illetve a vállalkozás és a vállalkozói karizma. A kutatásomból az derült ki, hogy a munka és magánélet összemosódása jó hatással van az utódra egy bizonyos szintig. Az összemosódás mértéke persze relatív, azonban, ha az utódra láthatólag nincs jó hatással a túlzott munkaidőn kívüli munkavégzés vagy az erről való kommunikáció, akkor mindenképpen változtatni kell, hiszen jó eséllyel más pálya felé fog orientálódni, hogy a kapcsolata szüleivel ne csapjon át szakmaiba. Egyik vállalkozás sem rendelkezett konkrét, feljegyzett utódlási stratégiával, illetve egyik sem szándékozik utódlási tanácsadó segítségét igénybe venni. Ezen kívül a dolgozók és partnerek elfogadásának hiánya is felmerült a legnagyobb vállalkozásnál, mint befolyásoló faktor.  Mindemellett számos apró és jelentős tényezőt sikerült felkutatnom, véleményem szerint az átlagos mérettel rendelkező családi vállalkozások elődjei, ha figyelembe veszik a felmerült szempontokat és korrigálnak rajtuk, akkor az utód nagyobb valószínűséggel veszi át sikeresen vállalkozásukat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mosolygó-Kiss Ágnes
Belső
egyetemi tanársegéd, Menedzsment Tanszék, PSZK
Szentendrei Szonja
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: család, családi vállalkozás, degeneráció, generációváltás, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:54
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet