Vállalatok társadalmi felelősségvállalása a légiközlekedési szektorban

Szőke Botond (2021) Vállalatok társadalmi felelősségvállalása a légiközlekedési szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglaló.pdf] PDF
Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (103kB)
[thumbnail of Témavázlat.pdf] PDF
Témavázlat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (402kB)

Absztrakt (kivonat)

Összefoglaló A szakdolgozatomban a légitársaságok vállalati társadalmi felelősségvállalásához való hozzáállását vizsgáltam. Először a globális környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatos áttekintést végeztem el.. A globális felmelegedés hatása az egész bolygón érezteti hatását és ennek lassítása, megállítása érdekében minél hamarabb, minél szigorúbb intézkedéseket szükséges tenni. Fontos és időszerű lenne minél többet tennie minden vállalatnak és minden egyénnek a környezetéért. A globális társadalomban is egyre több kihívással kell szembenézi. A pénz és hatalom koncentrációja egyre jelentősebb, a társadalmi olló nyílik a gazdagabb és szegényebb rétegek között. A társadalmi különbségek földrajzilag is jelentkeznek. Ezután a vállalati társadalmi felelősségvállalást mutattam be szakirodalmak alapján. Ismertettem a CSR jelenlegi fogalmát és ennek kialakulását. A vállalati felelősség céljának elemzése alapján a vállalatok etikai vagy gazdasági okokból végeznek CSR tevékenységet. Dolgozatomban megvizsgáltam a légiközlekedési szektor szereplőinek CSR tevékenységeit. A legtöbb légitársaság a honlapján komoly figyelmet szentel a fenntarthatóságnak. A legtöbb légitársaság évente részletes jelentőt tesz közzé, amiben közli a jövőbeli céljait, bemutatja a főbb programjait és részletezi az előző évben elért eredményeit. Egyes kutatásokban ezen kívül megtalálhatóak a légitársaságok által fontosnak gondolt ügyek és a motivációik is. A légitársaságok CSR programjaiba jobban belemélyedve azonban az figyelhető meg, hogy a legtöbb cég esetében a fenntarthatósági tevékenységek olyan cselekedetekben mutatkozik meg, amelyek közvetlenül hasznot jelentenek a vállalatnak. Ide tartozik például a kevesebb üzemanyag elégetése okozta kevesebb károsanyag kibocsátás. Könnyen belátható, hogy a légitársaságnak a környezetvédelmi tevékenység nélkül is érdeke, hogy minél kevesebb üzemanyagot használjon. A légitársaságok felelősségvállalási motivációi között a legtöbbször felbukkanó elem a vállalat ismertségének és megítélésének javítása. Véleményem szerint a légitársaságoknak a legtöbb esetben nem az a fontos, hogy minél fenntarthatóbbak legyenek, hanem minél kisebb ráfordítással minél jobban kommunikálható, eladható fenntarthatósági tevékenységet végezzenek. A kérdőívben az utazási szokásokkal kapcsolatos kutatási kérdésekre kerestem a választ. A kitöltőknek utazás szervezésekor a környezettudatosság és a fenntarthatóság az egyik legkevésbé fontos döntési szempont. Sokkal fontosabb számukra az utazás ára és ideje. Így volt ez akkor is, ha vásárlónak az élet más területein fontos a környezetvédelem. A kérdőívemmel célom volt megállapítani, hogy a pandémiás helyzet utáni visszarendeződést befolyásolhatja-e a légitársaságok CSR tevékenysége. Mivel a fogyasztók számára a fenntarthatóság sokadlagos szempont, így adná magát, hogy a válasz nem. Azonban a kutatásom alapján a fogyasztóknak fontos döntési szempont a légitársaságok ismertsége, amelyet egy sikeres CSR programmal nagyban növelhet a légitársaság. Ez alapján a vállalat felelősségvállalási törekvései versenyelőnyt jelenthetnek a piacon, ha azzal a vállalat ismertségét kívánják növelni.  Ez jól harmonizál a légitársaságok viselkedésével. Ők valószínűleg ezt a döntési mechanizmust ismerték fel, amikor kialakították a CSR tevékenységeiket. Jelen helyzetben a legtöbb légitársaság leginkább marketingtevékenységként tekint a fenntarthatóságra. A vállalati társadalmi felelősségvállalás eredeti elgondolásával - hogy a vállalatok fenntarthatóan működjenek, és minél inkább csökkentsék a környezetre és társadalomra rótt terheket - ez a működési modell nem egyezik. A gyakorlat javulásának lehetséges módjai, ha a fogyasztói szokások megváltoznak, szabályzói ösztönzővel érik el a szigorúbb fenntarthatósági intézkedéseket vagy a légitársaságok egységesen elkezdenek többet foglalkozni a CSR kérdésével és nem legfőképpen marketinglehetőséget látnának benne.  

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Géring Zsuzsanna Margit
Külső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK
Dr. Győri Zsuzsanna
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntartható fejlődés, fenntarthatóság, környezetbarát vállalat, légiközlekedés, vállalati felelősség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:54
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet