Elektronikus piacterek megvalósítása

Mecséri András Zsolt (2020) Elektronikus piacterek megvalósítása. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of GI_Mecséri_András_Zsolt_DLZ7GJ_Szakdolgozat.pdf] PDF
GI_Mecséri_András_Zsolt_DLZ7GJ_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of GI_TO_Mecséri_András_Zsolt_DLZ7GJ.pdf] PDF
GI_TO_Mecséri_András_Zsolt_DLZ7GJ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (453kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájából adódóan az elektronikus piacterek megvalósítását tűztem ki célul, mely során az egyik legfontosabb folyamatra koncentráltam, a tervezésre. Azokra a kérdésekre kerestem a választ, melyek segítségével az e-kereskedelmi vállalkozás új belépőként sikeresen tudja megkezdeni működését a piacon. Kutatásaim során már évek óta működő és sikeresnek nevezhető online piacterek vizsgálatát, és egy-egy kisebb piactér elemzését, hiányosságok feltárását és optimalizálását céloztam meg. Továbbá a fogyasztók online vásárlási szokásait akartam megvizsgálni egy összetett kérdőív kitöltésén keresztül, melynek eredményeképpen tisztában lehetünk a vásárlók igényeivel és elvárásaival. A szakirodalmi keretemet időrendben építettem fel, melynek segítségével átfogó képet kaptunk az elektronikus piacterekről. A történelmi áttekintéstől kezdve az online vásárlás utolsó lépéséig a fizetésig és szállításig bezárólag a fontosabb szempontok figyelembevételével haladtam. Többek között megtárgyaltam azokat az üzleti és marketing modelleket, melyek fontos szerepet játszanak az elektronikus piactér működésében, valamint hogy mi alapján érdemes választani közülük. Nem mehettünk el szó nélkül azon kérdés mellett sem, hogy miért éri meg egy elektronikus piactérhez csatlakozni? Összefoglaltam azokat az előnyöket és hátrányokat az eladók és vevők szemszögéből egyaránt, amelyek segítségével magyarázatot kaphatunk az internetes vásárlás népszerűségére. Kutatásom során először az e-piactér tervezési folyamatára fektettem nagyobb hangsúlyt, ahol összefoglaló jelleggel olyan kérdésekre kerestem a választ, melyek fontos szerepet játszanak a megvalósításban. Ehhez már működő, sikeres piacterek után vizsgálódtam és másoknál már bevált módszereket is feltártam. Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások saját országukban kezdik meg működésüket, majd ha sikereket érnek el és van lehetőségük, akkor kezdenek el terjeszkedni más országokba vagy globális szinten. Éppen ezért, fontosnak véltem a hazai és a nemzetközi piac vizsgálatát. Először a magyarországi piacterek helyzetét mértem fel és a fontosabb típusainál kitértem a sajátosságokra. Ezután adatokat gyűjtöttem a nemzetközi szinten működő online piacterekről és megnéztem, hogy honnan indultak, milyen szintre jutottak el napjainkig. A megvalósítás sikerességének érdekében elemeztem egy-egy hazai és nemzetközi piacteret és a hiányosságok feltárása után javaslatokat tettem ezek optimalizálására. Úgy gondoltam az is segítség lehet az elektronikus piactér indítása előtt állóknak, ha mások hibáira, hiányosságaira hívom fel a figyelmüket, és ezekre szolgáló megoldási javaslattal állók elő. Javítás során olyan hibákra bukkantam, mint például az SSL tanúsítvány és blog oldal hiánya, oldal betöltési sebességének lassúsága, marketing stratégia alkalmazásának elmaradása, illetve kevés fizetési mód alkalmazása. Ezek fejlesztésére megtettem a javaslataimat. A piackutatás egy új vállalkozás tervezésénél csak előnyünkre válhat, ezért egy kérdőív segítségével felmérést végeztem a fogyasztók online vásárlási szokásairól és az abban szerzett tapasztalataikról. Ennek eredményeképpen megtudhattuk, hogy a felmérést végzők körében már mindenki használta vásárlásra az internetet, melynek fő oka a kényelemben, gyorsaságban és egyszerűségben rejlik. A legtöbben havonta minimum 5000 Ft értékben vásárolnak és a legnépszerűbbek a ruhák, cipők, műszaki cikkek, jegyek, számítástechnikai eszközök könyvek. Magyarországon a legnépszerűbb fizetési forma az utánvétel, amit a felmérésem is alátámasztott, azonban meglepően a kérdezettek majdnem felénél volt már probléma az online vásárlásnál. Ennek oka a kézbesítésből eredt, mivel vagy nem érkezett meg a termék vagy mást küldtek ki, mint amit rendelt a vásárló. Ezért fontos a vásárlás utolsó lépésére a szállításra is jelentős figyelmet fordítani, mert nagy szerepet játszik az online piactér megítélésében. Összességében elmondhatom, hogy szakdolgozatom során ismertettem az elektronikus piacterek tervezési fázisában felmerülő főbb kérdéseket, valamint hogy mire érdemes odafigyelni a sikeres megvalósítás érdekében. Ezeket kutatásaim során konkrét példákkal alátámasztottam. Mivel egyre nagyobb népszerűségnek örvend az e-kereskedelem és egyre többen kezdenek az online értékesítésbe, ezért úgy gondolom, hogy az éppen indulás előtt álló vállalkozásoknak is hasznos lehet a szakdolgozatom.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Avornicului Mihály Szilárd
Belső
egyetemi docens, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK
Lakatos Csaba
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: csomagküldő kereskedelem, e-marketing - elektronikus marketing, elektronikus fizetés, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus piactér(ek), elektronikus üzlet, ellátási lánc - ellátó hálózat, fogyasztói szokások, stratégiatervezés, üzleti modellek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:53
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet