Vállalatok társadalmi felelősségvállalása, a H&M esettanulmánya

Mészáros Dóra (2020) Vállalatok társadalmi felelősségvállalása, a H&M esettanulmánya. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of MÉSZÁROS DÓRA_FTB9QT_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
MÉSZÁROS DÓRA_FTB9QT_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Mészáros_Dóra_FTB9QT.pdf] PDF
BA_TO_Mészáros_Dóra_FTB9QT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (231kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Egyetem során találkoztam előszőr ezzel a témával, bár már évek óta érdekel a környezetvédelem. Ezért is döntöttem úgy, hogy szeretnék egy mélyebb kutatást végezni ebben a témában. A szekunder kutatásomban bemutatom a CSR definícióját, kialakulását az 1950-es évektől napjainkig. Egyes alterületeit is bemutatom, amelyek az én témámhoz kötődnek, és én fontosnak találom a megértés szempontjából. Ilyen a moral case és business case különbsége, a tudatos fogyasztás, annak 12 pontja és a greenwashing. Ezek definiálása után térek rá a fenntarthatóság leszűkítésére, vagyis a divatra. Ennek két kategóriáját különítettem el: fast fashion és slow fashion. Ezek főbb különbségeit írtam le, körülmények és minőségi szempontok alapján, emellett mindkét fogalmat definiáltam. Itt használtam ábrákat, melyeken szemléletes módon ábrázolják a fast fashion ciklusainak alakulását, valamint egy másik ábrán a slow fashion lehetséges módjait láthatjuk. Ezután egy dokumentumfilmet mutattam be, melynek címe: The true cost (magyarul: Valós ár). A filmet két szempont alapján írtam le: a ruhagyárak és azoknak körülményei és a gyapotföld és az ahhoz használt kemikáliák. Ebből a filmből látható a fast fashion által okozott környezeti károk, valamint a veszély, amellyel a dolgozók szembesülnek a gyárakban. A primer kutatásom bemutatása előtt két szakdolgozat primer kutatását írtam le. Láng Dorina és Mészáros Bianka szakdolgozata is vállalati fenntarthatóságról szól, valamint ezen belül ők is a divatiparra szűkítették le. Fontosnak tartottam az eredményeik bemutatását, hiszen ez egy jó összehasonlító pont lett az én kérdőívem kielemzésekor. A kérdőívem előkészítéséhez szükségem volt a H&M honlapelemzésére. Ezen a honlapon található meg a vállalat CSR programja, így mindenekelőtt ezt a kilenc fenntarthatósági programot mutattam be. A pontokat két csoportra osztottam, melyet egy ábrán is szemléltettem: környezetvédelmi, valamint emberiség jogaiért létrehozott program. Módszertanomat bemutattam, vagyis, hogy internetes kérdőívet alkalmaztam, amelyet a honlapelemzésem segítségével alakítottam ki. Kérdőívem célja, hogy megvizsgálhassam mennyire ismerik az emberek a H&M CSR programját, valamint az is, hogy ha valaki tud erről, de nem vásárol ilyen terméket, annak mi az oka. A kérdőívemet olyan zárt Facebook csoportokban osztottam meg, melyek H&M-es vásárlóknak lett létrehozva, ezzel emelve az eredményem relevanciáját. A kérdőívemben három szakaszt különböztettem meg: általános kérdések, emberek tudása a fast és a slow fashion-ről, valamint a H&M fenntarthatósági programja. Ezen három szakasz alapján értékeltem ki a 101 kitöltést kapott kérdőívemet. Az eredmények alapján azt láttam, hogy az emberek nagy része tisztában van azzal, hogy a divatipar mennyire káros a környezetünkre, azonban érdekes módon a slow fashion fogalmát igen kevesen ismerik. Véleményem szerint azért vásárolnak továbbra is nem fenntartható darabokat az emberek, mivel nincsenek tisztában az alternatíváikkal (emellett sokan magas árnak tartják a fenntartható darabokat). H&M-ről általános vélemény, hogy olcsó, divatos, azonban nem igazán minőségi. Dolgozatom összefoglaló fejezetében térek ki a fontosabb szakirodalmi ismeretekre, kutatásom eredménye. Javaslatok alfejezetben leírtam az általam tett javaslatokat, amelyet két szempont alapján mutattam be: H&M felé tett, valamint a fogyasztók felé tett javaslataim.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Géring Zsuzsanna Margit
Belső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK
Varga István László
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntartható fogyasztás, fenntarthatóság, greenwashing, vállalatok társadalmi felelősségvállalása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:53
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet