Vállalatok társadalmi felelősségvállalása, a H&M esettanulmánya

Mészáros Dóra (2020) Vállalatok társadalmi felelősségvállalása, a H&M esettanulmánya. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of MÉSZÁROS DÓRA_FTB9QT_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
MÉSZÁROS DÓRA_FTB9QT_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Mészáros_Dóra_FTB9QT.pdf] PDF
BA_TO_Mészáros_Dóra_FTB9QT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (231kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Egyetem során találkoztam előszőr ezzel a témával, bár már évek óta érdekel a környezetvédelem. Ezért is döntöttem úgy, hogy szeretnék egy mélyebb kutatást végezni ebben a témában. A szekunder kutatásomban bemutatom a CSR definícióját, kialakulását az 1950-es évektől napjainkig. Egyes alterületeit is bemutatom, amelyek az én témámhoz kötődnek, és én fontosnak találom a megértés szempontjából. Ilyen a moral case és business case különbsége, a tudatos fogyasztás, annak 12 pontja és a greenwashing. Ezek definiálása után térek rá a fenntarthatóság leszűkítésére, vagyis a divatra. Ennek két kategóriáját különítettem el: fast fashion és slow fashion. Ezek főbb különbségeit írtam le, körülmények és minőségi szempontok alapján, emellett mindkét fogalmat definiáltam. Itt használtam ábrákat, melyeken szemléletes módon ábrázolják a fast fashion ciklusainak alakulását, valamint egy másik ábrán a slow fashion lehetséges módjait láthatjuk. Ezután egy dokumentumfilmet mutattam be, melynek címe: The true cost (magyarul: Valós ár). A filmet két szempont alapján írtam le: a ruhagyárak és azoknak körülményei és a gyapotföld és az ahhoz használt kemikáliák. Ebből a filmből látható a fast fashion által okozott környezeti károk, valamint a veszély, amellyel a dolgozók szembesülnek a gyárakban. A primer kutatásom bemutatása előtt két szakdolgozat primer kutatását írtam le. Láng Dorina és Mészáros Bianka szakdolgozata is vállalati fenntarthatóságról szól, valamint ezen belül ők is a divatiparra szűkítették le. Fontosnak tartottam az eredményeik bemutatását, hiszen ez egy jó összehasonlító pont lett az én kérdőívem kielemzésekor. A kérdőívem előkészítéséhez szükségem volt a H&M honlapelemzésére. Ezen a honlapon található meg a vállalat CSR programja, így mindenekelőtt ezt a kilenc fenntarthatósági programot mutattam be. A pontokat két csoportra osztottam, melyet egy ábrán is szemléltettem: környezetvédelmi, valamint emberiség jogaiért létrehozott program. Módszertanomat bemutattam, vagyis, hogy internetes kérdőívet alkalmaztam, amelyet a honlapelemzésem segítségével alakítottam ki. Kérdőívem célja, hogy megvizsgálhassam mennyire ismerik az emberek a H&M CSR programját, valamint az is, hogy ha valaki tud erről, de nem vásárol ilyen terméket, annak mi az oka. A kérdőívemet olyan zárt Facebook csoportokban osztottam meg, melyek H&M-es vásárlóknak lett létrehozva, ezzel emelve az eredményem relevanciáját. A kérdőívemben három szakaszt különböztettem meg: általános kérdések, emberek tudása a fast és a slow fashion-ről, valamint a H&M fenntarthatósági programja. Ezen három szakasz alapján értékeltem ki a 101 kitöltést kapott kérdőívemet. Az eredmények alapján azt láttam, hogy az emberek nagy része tisztában van azzal, hogy a divatipar mennyire káros a környezetünkre, azonban érdekes módon a slow fashion fogalmát igen kevesen ismerik. Véleményem szerint azért vásárolnak továbbra is nem fenntartható darabokat az emberek, mivel nincsenek tisztában az alternatíváikkal (emellett sokan magas árnak tartják a fenntartható darabokat). H&M-ről általános vélemény, hogy olcsó, divatos, azonban nem igazán minőségi. Dolgozatom összefoglaló fejezetében térek ki a fontosabb szakirodalmi ismeretekre, kutatásom eredménye. Javaslatok alfejezetben leírtam az általam tett javaslatokat, amelyet két szempont alapján mutattam be: H&M felé tett, valamint a fogyasztók felé tett javaslataim.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntartható fogyasztás, fenntarthatóság, greenwashing, vállalatok társadalmi felelősségvállalása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:53
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet