A képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrások biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében a Pannonia Bio Zrt. példáján keresztül

Pavlicsek Pálma Margaréta (2020) A képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrások biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében a Pannonia Bio Zrt. példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of PavlicsekPálma_RXSQQ5_GM_szakdolgozat.pdf] PDF
PavlicsekPálma_RXSQQ5_GM_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Pavlicsek_Pálma_Margaréta_RXSQQ5.pdf] PDF
BA_TO_Pavlicsek_Pálma_Margaréta_RXSQQ5.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (813kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a képzés-fejlesztés jelentőségét és szerepét vizsgáltam az emberi erőforrások biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében a Pannonia Bio Zrt. példáján keresztül. A képzés-fejlesztés, mint az emberi erőforrások menedzsment részterülete, egyre nagyobb szerepet kap a vállalatok stratégiájának részeként. Az emberi tényező fejlesztésének aktualitása, valamint a HR gyakornoki feladataim a szakmai gyakorlat keretein belül felkeltették az érdeklődésemet a téma iránt, így esett a választásom a téma kutatására. A dolgozat szakirodalmi feldolgozása kitér a képzés-fejlesztés fogalmi meghatározására és értelmezésére, jelentőségére és céljára, szereplőire, valamint arra, hogy milyen módszereket és eszközöket használhatunk a munkaerő fejlesztésére. Ezen felül megvizsgáltam a képzés-fejlesztés kapcsolatát az emberi erőforrások menedzsment más részterületeivel. Kiemelt szerepet kapott a kompetenciamenedzsment is, fogalmi meghatározását követően bemutattam összetevőit a jéghegy-modell segítségével, majd jellemeztem a kompetencia-mátrixot és a tréninget, mit hatékony kompetenciafejlesztési eszközt. A kutatásom bevezetéséhez bemutattam a Pannonia Bio Zrt. általános és HR tevékenységeit, illetőleg részletekbe menően tárgyaltam a vizsgálatom tárgyaként kitűzött termelési operátorok és menedzserek kompetenciafejlesztési előzményeit és megtervezését. A primer kutatásom elvégzésével három fő kérdésre szerettem volna választ kapni: 1. A vállalat által elkészített kompetenciafejlesztési program a munkavállalók valós hiányainak megszüntetésére szolgál. 2. A munkavállalókat az extra jövedelmezőségi lehetőség jobban motiválja a kompetenciafejlesztési programban való részvételre, mint a szakmai fejlődés. 3. A vállalat alkalmazza a szakirodalmi feldolgozásom képzés-fejlesztési módszereit a gyakorlatban. A kutatáshoz két féle módszert alkalmaztam, annak érdekében, hogy több szemszögből is megvizsgálhassam a felvetett hipotéziseimet, illetve így növeltem az adatok megbízhatóságának esélyét. A kvalitatív adatok begyűjtéséhez a strukturált interjúkat készítettem a kompetenciafejlesztési projekt szervezőivel pontosabban azokkal a személyekkel, akik megtervezték, végrehajtották és értékelik ezt. Az interjúk elvégzése által nem a számszerűsíthető adatok begyűjtésére törekedtem, sokkal inkább az interjúalanyok egyéni értékeléseire, elképzeléseire a képzés-fejlesztéssel kapcsolatban. Az interjúkon részt vett a vállalat HR igazgatója, gyárigazgatója, a képzés-fejlesztésért felelős specialistája, a kompetenciafejlesztési vezető és egy külsős tanácsadó, aki a gyártás és üzleti kiválóság fejlesztéssel foglalkozik, nemüket tekintve mind férfiak.  Az interjúkat egyenként, személyesen végeztem el a dunaföldvári üzemben, a kezdés előtt minden résztvevővel tudattam, hogy a válaszaikat digitálisan, írásban rögzítem, mindenekfelett bizalmasan kezelem, és név nélkül kerülnek feldolgozásra. A beszélgetések körülbelül egy-egy órán át tartottak, lépésről-lépésre haladtunk végig a kérdéseken, esetenként kitértünk néhány részletre a tárgy kapcsán. A kvantitatív adatgyűjtésemhez pedig, az online kérdőív eszközét választottam, mely értékes empirikus adatokat szolgáltathat.  A választásom azért esett rá, mert a számszerűsíthető válaszok gyors begyűjtéséhez az egyik legeffektívebb módszer, feldolgozása is időtakarékosabb. A névtelen online felmérést a Google űrlapok segítségével készítettem el. A kérdőív által a termelési operátorok és menedzserek nézőpontját szerettem volna megismerni, ezért a kérdéssort számukra állítottam össze, ügyeltem rá, hogy maximum 5-10 percnél ne vegyen több időt igénybe a kitöltés. A potenciális kitöltők száma 39 fő volt, melyből végül 36 kitöltés valósult meg, a kérdőív linkjét a célcsoporthoz feletteseik segítségével juttattam el, a kitöltésre egy hét állt rendelkezésükre, számukra is biztosítottam a teljes anonimitást. A kérdőívet a kérdés típusa alapján 3 részre osztottam fel: munkavállalóra vonatkozó (2db), munkahelyre vonatkozó (2 db) és a képzés-fejlesztésre vonatkozó (15 db) kérdések. A kérdések formátuma közül többfélét is alkalmaztam, attól függően, hogy az adott kérdésre mely lehetőséggel lehet a legjobb eredményt felmérni. A vélemények rögzítésére lehetőségük volt például a felsorolások közül csak egy állítás megjelölésére, több állítás megjelölésére, 1-5 terjedő skálán való azonosításra illetve szöveges válaszra is. Az eredményeket végül Excel diagramok segítségével ábrázoltam. Az interjúk és kérdőív eredményeinek értékelését követően kijelenthettem, hogy felállított hipotéziseim igazolást nyertek. A kompetenciafejlesztés gyakorlati megvalósítása során több, a szakirodalomban feldolgozásra került módszer használatát azonosítottam. A szervezet kompetenciafejlesztésért felelős team rendkívüli szaktudása által a megtervezett program, számomra egyértelműen azt tükrözte, hogy ezúttal a valós hiányosságok megszüntetése a cél. A megkérdezettek által gyűjtött adatok a képzéseken való részvételük motivációira vonatkozóan azt is igazolták, hogy többségük a szakmai fejlődéssel szemben, inkább jövedelmezőség növelését tartja szem előtt. Javaslatot tettem a Pannonia Bio számára, hogy az általam elkészített felmérés által kapott aktuális állapotot vizsgálják felül 6 hónapon belül, valamint általánosságban a képzés-fejlesztésre vonatkozóan, az eredmények azt mutatják, hogy az elmúlt évekhez képest jelentős javulási tendenciát mutat az általános elégedettség a képzéseket illetően, de még mindig van hova fejlődni a valós szükségekhez igazított fejlesztési tervek megvalósításához. A nagyobb költségkontroll és az utókövetés gyakorlatban való tényleges megvalósítása pedig kiszűrhetné azokat a képzéseket, amelyek nem szolgálják az alkalmazottakat szakmai fejlődését és feladataik produktívabb ellátását.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Duna András
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: competency, HR, human resource management, human resources, training and development
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 12:52
Utolsó módosítás: 2021. Már. 16. 12:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet