Pásztor Zsófia Anna (2020) Többet érzelemmel, mint ésszel? Érzelmi intelligencia hatása a vezetői teljesítményre. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Többet érzelemmel, mint ésszel? Érzelmi intelligencia hatása a vezetői teljesítményre Pásztor Zsófia Anna GOU3RO .pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10.. Download (1MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem Nappali EE Pásztor Zsófia Anna GOU3RO.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (437kB) |
|
PDF
BA_TO_Pásztor_Zsófia Anna_GOU3RO .pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 10.. Download (237kB) |
Absztrakt (kivonat)
A vezetői teljesítmény a vállalati teljesítménynek, így a vállalati sikernek is kulcsfontosságú szereplője, tehát ennek mérése kiemelkedően fontos. Számos kutatás alapját és részét is képezi ennek vizsgálata, azonban az érzelmi intelligencia és ezen belül a személyiségvonás alapú érzelmi intelligencia vezetői teljesítményre gyakorolt hatásáról igen kevés elemzés szól. Meglátásom szerint az úgy nevezett puha tényezőknek és az érzelmeknek igenis nagy szerepe van ebben és ilyen faktorként tekintek természetesen az érzelmi intelligenciára is. Ez a feltevésem pedig arra ösztönzött, hogy megkezdjem vizsgálódásaimat ezen témakörben. Tehát kutatásom fő célja, a vezetői teljesítmény és az érzelmi intelligencia kapcsolatának vizsgálata. Vizsgálódásaimhoz Petrides és Furnham TEIQue személyiségvonás alapú érzelmi intelligencia kérdőívét és a Göndör András által kifejlesztett CLEM három irányú teljesítményértékelő tesztet alkalmaztam, a kutatásra kialakított saját weboldal segítségével. A TEIQue tesztet a vizsgálati mintámat alkotó 10 divízió vezető, a CLEM tesztet, pedig beosztottjaik, feletteseik és vezető munkatársaik töltötték ki. A dolgozat végén fontos és érdekes megállapítások olvashatók az érzelmi intelligencia és a teljesítmény kapcsolatáról. Mi több, ezek mellett mellékhipotézisem kapcsán vizsgálatra kerül a nem és érzelmi intelligencia szint, illetve a végzettség és érzelmi intelligencia szint alakulásának a vizsgálata. Az érzelmi intelligencia globális szintjének és a vezetői teljesítmény egyes értékelő irányokkal való kapcsolatának elemzése mellett, összefüggések olvashatók az egyes személyiségvonások és a vezetői teljesítmény között is. Ehhez kapcsolódott egy harmadik mellékhipotézisem, mi szerint a személyiségvonások különbözőképpen befolyásolják a vezetők teljesítményét. Az előbbiek mind további érdekes következtetésre juttattak, a dolgozat fő vizsgálódási témája mellett. A kutatásom beszámol a fő és mellék feltevéseim kívül arról is, hogy globálisan hogyan alakultak az eredmények a TEIQue 5 fő tényezője kapcsán, amelyek során a 15 személyiségvonás értékeiről is információt kapunk. A továbbiakban, pedig érdekes eredményeket olvashatunk a CLEM kérdőív értékeinek alakulásáról is, amely során fény derül arra, hogy egyes irányok értkelései kapcsán, hogyan alakulnak a teljesítmények és ezek között milyen mértékű eltérések lelhetők fel. Illetve arra is, hogy a kérdőív alapját képező egyes vezetési funkciók kapcsán átlagosan, hogyan formálódtak az eredmények. A főbb következtetésekre és megállapításokra vonatkozóan a dolgozat megfogalmaz esetleges megoldásokat és javaslatokat is, ezzel is gazdagítva saját primer kutatásomat. Természetesen ezek mellett a szakirodalmi feldolgozásom sorra veszi mind azon elméleti megközelítéseket, modelleket és definíciókat is, amelyek a kutatási témám alapját képezik és jól kiegészítik azt. Összességében kutatásomat eredményesnek tartom, mivel hazai és külföldi szinten is ritkábban elemzett témakörben sikerült vizsgálatot végeznem és ebből, pedig érdekes következtetésekre jutnom. Amelyeket a szervezeti teljesítménymenedzsment, ezen belül is a teljesítményértékelés és a 360 fokos értékelés, továbbá a vezetők fejlesztése területén is, - akár a vezetői teljesítmény, akár az érzelmi intelligencia vagy személyiségjellemzők kapcsánhasznosítani lehet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | CLEM, érzelmi intelligencia, személyiségvonások, TEIQue, teljesítményértékelés, vezetői teljesítmény |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 12:50 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 16. 12:50 |
Actions (login required)
Tétel nézet |