X és Z generáció motivációjának vizsgálata a munkaerőpiacon

Görömbei Lúcia (2020) X és Z generáció motivációjának vizsgálata a munkaerőpiacon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_végleges.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_GOROMBEI_LUCIA_FW1ZV8.pdf] PDF
BA_TO_GOROMBEI_LUCIA_FW1ZV8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (307kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom az X és Z generációs munkavállalókról és a motivációról szól. A generációs különbségek jelen vannak a mindennapi életben, valamint a munka világában. Napjainkban egyre több generációnak kell egymás mellett dolgoznia, amely motivációs szempontból hatalmas kihívást jelent a munkáltatónak. Az X és Z generáció szocializációja között számos eltérés van, ezért munkavállalói szempontból is több tulajdonságban különböznek. A munkavállalók akkor nyújtanak kiemelkedő teljesítményt, ha megfelelően motiváltak. Arra kerestem a választ, hogy milyen tényezők motiválják a két generációt és milyen elvárásaik vannak egy munkahellyel szemben. A kutatásom az X és Z generáció motivációs összefüggéseit és különbségeit térképezi fel a munkahelyen. Egy olyan szakirodalmi szintézis megalkotása volt a célom, amelyben ismertettem a munkaerőpiacon aktívan tevékenykedő generációkat; összehasonlítottam az X és Z generációt munkavállalói szempontok szerint, majd a motiváció fogalmát és tartalomelméletet. Végül a motivációs eszközöket határozom meg és kitérek a két generáció motiválására, amely a munkahelyi teljesítményt fokozza. A primer kutatás során kvantitatív módszert alkalmaztam, egy online kérdőíves megkérdezés segítségével vizsgáltam az X és Z generációs munkavállalók véleményét. Öt kutatási célt fogalmaztam meg a szakdolgozatomhoz, amelyek a csoportos munkavégzésre; bérezési szokásokra; széleskörű fejlődési lehetőségekre; „munka-magánélet” egyensúlyára és a munkahely keresés esetén motiváló tényezőkre irányulnak. A céljaim által számos érdekes eredményhez jutottam a vizsgált generációk motivációjával kapcsolatban. Összességében az X és Z generáció munkahelyi motivációja között felmerülnek hasonlóságok, de a nem pénzbeli juttatások szempontjából eltérőek. Ezen eltéréseket befolyásolják a folyamatos társadalmi; gazdasági; politikai és technológiai változások. A kérdőívemben egyértelműen kiemelik az alapbért, mint pénzbeli ösztönző eszközt. A nem pénzbeli ösztönzők közül az X generációnál a legkiemelkedőbb az elismerés és megbecsülés a végzett munkáért. A Z generációs munkavállalóknak a nem pénzbeli javadalmazás szempontjából a munkahelyi biztonság meghatározó. 

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Brávácz Ibolya
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Jámbor Erika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generáció, motiváció, munkaerőpiac, munkahely, X generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 14:07
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 14:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet