X és Z generáció motivációjának vizsgálata a munkaerőpiacon

Görömbei Lúcia (2020) X és Z generáció motivációjának vizsgálata a munkaerőpiacon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_végleges.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_GOROMBEI_LUCIA_FW1ZV8.pdf] PDF
BA_TO_GOROMBEI_LUCIA_FW1ZV8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (307kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom az X és Z generációs munkavállalókról és a motivációról szól. A generációs különbségek jelen vannak a mindennapi életben, valamint a munka világában. Napjainkban egyre több generációnak kell egymás mellett dolgoznia, amely motivációs szempontból hatalmas kihívást jelent a munkáltatónak. Az X és Z generáció szocializációja között számos eltérés van, ezért munkavállalói szempontból is több tulajdonságban különböznek. A munkavállalók akkor nyújtanak kiemelkedő teljesítményt, ha megfelelően motiváltak. Arra kerestem a választ, hogy milyen tényezők motiválják a két generációt és milyen elvárásaik vannak egy munkahellyel szemben. A kutatásom az X és Z generáció motivációs összefüggéseit és különbségeit térképezi fel a munkahelyen. Egy olyan szakirodalmi szintézis megalkotása volt a célom, amelyben ismertettem a munkaerőpiacon aktívan tevékenykedő generációkat; összehasonlítottam az X és Z generációt munkavállalói szempontok szerint, majd a motiváció fogalmát és tartalomelméletet. Végül a motivációs eszközöket határozom meg és kitérek a két generáció motiválására, amely a munkahelyi teljesítményt fokozza. A primer kutatás során kvantitatív módszert alkalmaztam, egy online kérdőíves megkérdezés segítségével vizsgáltam az X és Z generációs munkavállalók véleményét. Öt kutatási célt fogalmaztam meg a szakdolgozatomhoz, amelyek a csoportos munkavégzésre; bérezési szokásokra; széleskörű fejlődési lehetőségekre; „munka-magánélet” egyensúlyára és a munkahely keresés esetén motiváló tényezőkre irányulnak. A céljaim által számos érdekes eredményhez jutottam a vizsgált generációk motivációjával kapcsolatban. Összességében az X és Z generáció munkahelyi motivációja között felmerülnek hasonlóságok, de a nem pénzbeli juttatások szempontjából eltérőek. Ezen eltéréseket befolyásolják a folyamatos társadalmi; gazdasági; politikai és technológiai változások. A kérdőívemben egyértelműen kiemelik az alapbért, mint pénzbeli ösztönző eszközt. A nem pénzbeli ösztönzők közül az X generációnál a legkiemelkedőbb az elismerés és megbecsülés a végzett munkáért. A Z generációs munkavállalóknak a nem pénzbeli javadalmazás szempontjából a munkahelyi biztonság meghatározó. 

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generáció, motiváció, munkaerőpiac, munkahely, X generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 14:07
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 14:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet