Az elektronikus kereskedelem fejlődésének hazai trendjei és magyar perspektívái a fogyasztók körében

Csukás Milán (2020) Az elektronikus kereskedelem fejlődésének hazai trendjei és magyar perspektívái a fogyasztók körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Csukás_Milán_MKAU52_Szakdolgozat.pdf] PDF
Csukás_Milán_MKAU52_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Csukás_Milán_MKAU52.pdf] PDF
BA_TO_Csukás_Milán_MKAU52.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (363kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja az elektronikus kereskedelem fogalmainak ismertetése, a globális környezetének vizsgálata, az e-business történetének, megjelenési formáinak és online fizetési rendszereinek áttekintése, valamint a gazdaságra gyakorolt hatások részletes vizsgálata volt. Mára kijelenthető, hogy az elektronikus kereskedelem trendjei és az üzleti folyamatok átalakulása között szoros összefüggés van. A napjainkban is zajló globalizációs folyamatok következményeképp meglehetősen átalakult a kereskedelem, új formaként megjelent az elektronikus kereskedelem és dinamikus fejlődést mutat. Ebből kifolyólag megjelentek különböző online fizetési rendszerek és nagy szerepet kapott a világban az online marketing, ami dinamikusan fejlődik. A téma azért releváns, mert az átalakulás hatása világméretekben érezhető, aktualitása vitathatatlan, hiszen következményei kihatnak mindennapjainkra. Az internetes kereskedelem fejlődése már nagymértében előrehaladt, mivel e nélkül ma már egy cég nem lehet versenyképes az üzleti életben. Gondoljunk csak arra, ha valamit vásárolni szeretnénk, legyen az akár egy termék vagy szolgáltatás, az internet adta lehetőségeken keresztül tesszük meg ezt vásárlási vagy információszerzés formájában. Miután a vevők egyre jobban informáltabbak, így a cégek számára csökken a védettség az iparágon belül és a saját piacukon, hiszen kis túlzással minden megtudható róluk az internetről. Az online jelenlét már nem kiegészítő, hanem sokszor fő tevékenysége a vállalkozásnak, az árbevétel egyre nagyobb hányada származik az e-kereskedelemből, illetve a marketing fő eszközévé is az internet kezd válni. Munkám első felében megvizsgáltam a magyarországi helyzetet, az e-kereskedelmet mozgató IKT ellátottság alakulását, valamit az online kereskedelem elméleti, szakirodalmi hátterét. A következő elméleti fejezetben kitértem az e-kereskedelem főbb fogalmaira, tényezőire, történetére, az e-piac jellemzésére. Az e-piacon –akárcsak a hagyományos piacon- akkor adható el jól a termék, ha a vállalat képes megfelelni a fogyasztók tényleges és rejtett igényeinek, melyhez elengedhetetlen a cégek hatékony, az online és offline eszközöket integráló marketingkommunikációja. Részletesen vizsgáltam az e-kereskedelem legfőbb területeit, amelynek tendenciái meghatározóak a vállalkozások számára.  Írtam arról, hogy az elektronikus technológiák fejlődése már az elmúlt másfél évtizedben is számos új lehetőséget adott a kereskedelem számára, mivel a vállalakozások közelebb kerülnek fogyasztóikhoz, üzleti partnereikhez a térbeli korlátok eltűnésével. Hihetetlen fejlődést mutattak az online kereskedelmi technológiák mind a B2C (Business to Costumer), azaz a vállalatok és a fogyasztók közötti kereskedelemben, mind a B2B (Business to Business), azaz vállalatok közötti kereskedelemben. Kitértem arra, hogy milyen megjelenési formái vannak, továbbá milyen elektronikus fizetési rendszerek léteznek jelenleg, majd megvizsgáltam az e-kereskedelem előnyös és hátrányos oldalait keresleti és kínálati oldalról egyaránt. Emellett fontos területnek tartottam a téma szempontjából az online marketing eszközrendszerének áttekintését is. A továbbiakban primer kutatásom keretében saját felmérést végeztem az e-kereskedelmi témában, konkrétabban a lakosság online vásárlási szokásait vizsgáltam 20 kérdés segítségével és a kapott válaszok elemzésével. Végül röviden elemeztem a különböző lehetőségeket, és az elektronikus kereskedelem jövőjét, problémáit és nehézségeit. Az online kereskedelem a fentiekből adódóan dinamikus növekedési potenciállal rendelkezik, és azon kell munkálkodni, hogy ezt ki lehessen használni. A vállalkozások jövője szempontjából nélkülözhetetlen az előnyök kihasználása a versenyképesség megtartásához és további növeléséhez. Így azok a cégek, akik követni tudják a piac fejlődését, nagy előnyre tesznek szert. Épp ezért azt gondolom, hogy igen érdekes témát választottam, mivel a cégek piacképessége és jövője is nagymértékben attól fog függeni, hogy hogyan fognak tudni alkalmazkodni az ,,e-korszak” fogyasztói igényeinek, amelyben az dominál, hogy egyre kevesebb időnk van és szeretjük a kényelmet. Úgy gondolom, hogy az elektronikus kereskedelem előtt minden téren hatalmas jövő áll az elkövetkezendő időkben, amire ma még szinte gondolni sem tudunk.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Akháb Krisztina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Eckert Bálint
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, internetes kereskedelem, online értékesítés, online marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 14:03
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 14:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet