A zöld iroda koncepció gyakorlati megvalósulási lehetőségei, gazdasági hatékonysága és hatása a szervezeti kultúrára

Kecskés Adrienn Beáta (2020) A zöld iroda koncepció gyakorlati megvalósulási lehetőségei, gazdasági hatékonysága és hatása a szervezeti kultúrára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU_szakdolgozat.pdf] PDF
BA_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (1MB)
[thumbnail of BA_Titkosítási_Kérelem_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU.pdf] PDF
BA_Titkosítási_Kérelem_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (198kB)
[thumbnail of BA_TO_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU.pdf] PDF
BA_TO_Kecskés_Adrienn_Beáta_MS3TBU.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (239kB)

Absztrakt (kivonat)

A globális felmelegedés, az élővilág rohamos pusztulása és a világon mindenhol tapasztalható gazdasági problémák és munkanélküliség hatására egyre inkább elkezdtünk figyelni a környezetünkre, hogy mennyire sokat elveszünk a Földtől, de mennyire keveset adunk vissza, ezzel súlyos társadalmi problémákat is okozva. Napjainkban egyre fontosabb a vállalatok számára is, hogy kivegyék részüket a társadalmi felelősségvállalásban, hiszen ők azok a nagyobb egységek, akik egy kis változtatással is nagy mértékű hatást érhetnek el. Ennek okán velük szemben magas elvárásokat is támasztanak, többek között a CSR tevékenységeik kapcsán. Sok munkavállaló számára már elvárás, hogy egy vállalat minél több CSR eseményt rendezzen és ezzel támogasson, segítsen olyanokat, akiknek erre szüksége van. A munkavállalók ezen eseményekre a legtöbbször nagyon szívesen csatlakoznak is, hogy a csapatukkal egy újabb élményt tudjanak gyűjteni. A téma szakmai ismereteit tekintve a fenntarthatóság és a CSR fogalmának kialakulását érdemes vizsgálni. A fenntartható fejlődésnek három alappillére van, ezek a gazdaság, környezet és a társadalom. Mint, ahogy dolgozatom címe is mutatja, ezen fejezetekre lett osztva a kutatás felépítése is. Ám ahhoz, hogy ezek a fogalmak magyarázatra kerüljenek az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) már több évtizede dolgozik. A folyamat 1972-ben a Római Klub által publikált A növekedés határai című munkával kezdődött, majd 2015-re elkészült az Agenda 2030 elnevezésű célkitűzési keretrendszer. A Zöld Iroda program 2010-ben kezdődött, ám a Process Solutions Kft. esetében 2013-ban került indításra. Ekkor egy egyéves program keretein belül felmérték a vállalat állapotát és lehetőségiet, majd egy pár fejlesztést és átalakítást véghez is vittek. Ilyenek voltak pl.: a csapok felújítása vagy a ballonos vízautomata helyett egy a központi rendszerre rákötött víztisztító berendezés beszerzése. Ám ettől függetlenül, ekkor abbamaradt a program végrehajtása és feloszlott a csapat is. A különböző területek, mint az energiafelhasználás,     papírmentesség bevezetése, mind-mind más részlegekhez kerültek. Ezért szakdolgozatomban több személyt is megkerestem, hogy érdeklődjek a program részletei után. Első körben készítettem négy darab interjút egy HR és egy Marketing osztályon dolgozó munkatárssal, az egykori Zöld Iroda program vezetőjével, illetve az egyik Ügyfélen dolgozó munkatárssal is a „Paperless Office” koncepció kapcsán. A költségek alátámasztásának érdekében a pénzügyi osztály segítségével készítettem egy költségelemzést a bérleti díjról, a különböző energiadíjakról és az irodaszerek költségeiről. A munkavállalók szemléletmódját pedig egy kérdőíves kutatás eredményének köszönhetően tudtam elemezni, hiszen ötvenegy munkavállaló töltötte ki, amely a 15-20%-a a budapesti irodában dolgozó személyeknek. Ezek elvégzése után megfigyelhető volt, hogy a munkavállalókban megvan a nyitottság és a rugalmasság a program megvalósításához, hiszen minden új fejlesztést vagy átalakítást szívesen fogadnak, mivel ez egyben munkájuk megkönnyítését is eredményezi. Meg kell jegyezni, hogy a vezetőség oldaláról is érezhető a támogatás, hiszen már maga a vállalat CSR-stratégiája tartalmaz fenntarthatósággal kapcsolatos pontokat, ezzel elősegítve egy olyasfajta szemléletformálást a munkavállalóknál, melynek segítségével ők is a saját életükben be tudják vezetni a környezetvédelmi eljárásmódokat. Ezzel ellentétben azonban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatályos Általános Forgalmi Adóról szóló törvény több részének gyakorlati alkalmazhatósága nem egyértelműsített arra vonatkozóan, hogy a számlákat hogyan kell elektronikusan befogadni és tárolni, ez számottevő gátja a papírhasználat csökkentésének. Az interjúk alkalmával az is kiderült, hogy az újonnan jelentkező munkavállalók számára nem lényeges, hogy a vállalat, amelynél dolgozni fognak, rendelkezik-e Zöld Iroda Minősítéssel. Emiatt ez a marketing rendezvényeken sem kerül olyan hangsúlyosan kiemelésre. Összességében elmondható, hogy a vállalatnál a program nem szakadt meg, mindössze mivel a nagy költségek és a bérleti szerződés kötöttsége miatt nem valósítható meg a program teljes egészében, ezért erre nincsen állandó törekvés, ám kisebb felújítások folyamatosan történnek. Kutatásomat a munkavállalók nagyon jól fogadták és amennyiben el szeretnék kezdeni egy ilyen programot, örömmel segítenének is benne, akár csak kisebb dolgokban, akár nagyobbakban is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, környezetvédelem, ökológia, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 14:02
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 14:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet