Smart szolgáltatások bevezetése kis- és középvállalkozásokba

Eltigani Amir Abdelmagid (2020) Smart szolgáltatások bevezetése kis- és középvállalkozásokba. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of avdhA4-218742aa-871c-4a57-aae3-93d0d22d0645.pdf] PDF
avdhA4-218742aa-871c-4a57-aae3-93d0d22d0645.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Eltigani_Amir_abstract.pdf] PDF
Eltigani_Amir_abstract.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (313kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a digitális ökoszisztéma kiépítését és hatékonyságát vizsgáltam kis- és középvállalkozások vonatkozásában, nagy hangsúlyt fektetve a szolgáltató iparra. A digitális világ rohamos fejlődésének következtében az okos eszközök napjaink részévé váltak, nincs ez másképp a vállalkozások esetében sem. A tudatos vezetők fokozatosan próbálják digitalizálni a vállalat folyamatait, ezzel csökkentve a költségeket és hibalehetőségeket, illetve növelve a hatékonyságot.   Dolgozatomban célom volt vizsgálni, hogy az egyes iparágakban milyen mértékű és hatású a digitális ökoszisztéma használata. A hatékonyság mérésére különböző teljesítménymutatókat állítottam fel, kontrollcsoportként olyan vállalkozásokat vettem alapul, ahol még nem indult el a digitalizáció folyamata. Így átfogó képet kaphattam, hogyan befolyásolja az egyes piaci szegmenseket az okos eszközök és szolgáltatások használata. Szakirodalmi kutatás keretében elemeztem a tudomány jelen állását a témával kapcsolatban, bár mivel új kutatási területről van szó, még nem áll rendelkezésre sok publikáció.   Saját kutatásom keretében kérdőíves felmérést és mélyinterjúkat készítettem. A kérdőíves felmérés eredményének elemzésével a fő statisztikai számításokat végeztem, melyek alapján általános következtetéseket vonhatunk le. A vizsgált adatok és a tapasztalt összefüggések alapján tehát elmondható, hogy a vállalatok számára jobban növelte a profitot, az ügyfelek számát és csökkentette az átfutási időt a digitális ökoszisztémába való belépés, mint az innovációból történő kimaradás. Azonban bevezetés során figyelni kell arra, hogy a szervezet minden tagja megfelelő tájékoztatást kapjon az újításokról és motiválva legyenek a fejlesztések bekapcsolódásába.   A mélyinterjúk készítésénél célzottan választottam ki a kis- és középvállalkozások vezetőit. Fő szempontom a szolgáltatási egységek vizsgálata volt. Tevékenységüket más szolgáltatói szervezetekkel hasonlítottam össze, melyeknél minél szélesebb skálát határoztam meg, hogy különféle kisvállalatok gyakorlatát és megoldásait ismerhessem meg, mint például kereskedelem, egészségügy, vendéglátás, információkommunikáció, kultúra, oktatás és szállítás.         A kérdések első része a vállalat tevékenységével kapcsolatosak, a második pedig a hatékonyságra irányul. Főleg az elmúlt évek tapasztalataira voltam kíváncsi. A harmadik kérdéscsoportban a digitális ökoszisztéma jelenlegi helyzetére, illetve annak hatásaira vonatkozik, hogy milyen változásokat tapasztaltak a vezetők az okos termékek és szolgáltatások bevezetése óta. Viszonyítási alapnak ebben az esetben is olyan vállalkozásokat választottam, akiknél még nem kezdték el kiépíteni a digitális ökoszisztémát vállalkozásukban.   A kérdőíves felmérés eredményéhez hasonlóan az interjúk alapján is elmondható, hogy a vállalat hatékonyságának növeléséhez elengedhetetlen a vezető szerepe. Ahol a vállalkozás vezetője elkötelezett a digitális ökoszisztéma kiépítésében és használatában, ott jelentős hatékonyságnövekedés tapasztalható a kontrollcsoport vállalkozásaihoz képest, akik vezetőinek meggyőződésük, hogy az okos szolgáltatások bevezetése felesleges időt és költséget jelent.   Globálisan tapasztalható hatékonyságnövekedés mind a profit, mind a folyamatok, mind az ügyfelek számában. Itt azonban ki kell jelenteni, hogy a gazdaság élénkülése, a vállalatoknak nyújtott támogatások és hitellehetőségek is befolyásolták az elmúlt évek vállalkozásait, így a gazdasági szervezetek növekedése a gazdasági hangulat természetes hozadéka. A vizsgálat alapján a digitális ökoszisztéma alkalmazása erősen korrelál a hatékonysági mutatókkal. Pozitív kapcsolat van a profitnövekedéssel és az ügyfelek számával és erős, de negatív korreláció a folyamatok átfutási idejével.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, empirikus elemzés, innovációs ökoszisztéma, kis- és középvállalkozás - KKV, profitmaximalizálás, teljesítmény optimalizálása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 14:01
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 14:01

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet