Az elektronikus kereskedelem és a koronavírus, online fizetési megoldások

Csák Péter Bence (2020) Az elektronikus kereskedelem és a koronavírus, online fizetési megoldások. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Csák_Péter_Bence_AEB9EK_-_Szakdolgozat.pdf] PDF
Csák_Péter_Bence_AEB9EK_-_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Csák_Péter_AEB9EK.pdf] PDF
BA_TO_Csák_Péter_AEB9EK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (310kB)

Absztrakt (kivonat)

Az értékesítés az online környezetben merően eltér a hagyományos kereskedelmi formákban megszokottaktól. A fogyasztókat teljesen más ingerek érik az interneten való vásárláskor, mint egy üzletbe betérve. Tanulmányomban részben erre szeretnék rámutatni, hogy egy vállalkozásnak milyen online lehetőségei vannak, valamint milyen nehézségekkel kell szembenéznie online értékesítéskor, hogy versenyképes maradhasson a piacon. A bevezetést követően az internet kialakulását és felhasználóbázisát elemeztem. Manapság már több mint 4,8 milliárd felhasználója van az internetnek, és ez a szám egyre csak növekszik, ami hatalmas lehetőségeket nyújt a kereskedelemben tevékenykedőknek. Fontosnak tartottam tisztázni az elektronikus kereskedelem fogalmát, ugyanis sokan összetévesztik az elektronikus gazdasággal, ami egy jóval tágabb fogalom. Ezenfelül kitértem a technológiai jellegzetességeire, bemutatásra kerültek a B2B valamint a B2C szegmensek, valamint a különböző előnyök és hátrányok, vállalkozói és fogyasztói szemszögből egyaránt. Az elektronikus kereskedelemben nagy jelentőséggel bír a webáruházak megfelelő kialakítása és megtervezése. Webáruházakkal kapcsolatosan említésre került azok létrehozása, a népszerűsítésüket elősegítő marketingtevékenységek, valamint néhány általános tudnivaló, amik megkönnyítik a vállalkozás webáruházának megfelelő működtetését. Amit viszont szakdolgozatomban elsősorban szemügyre vettem, az a koronavírus hatása az e-kereskedelemre. Bár a vírushelyzet dolgozatom megírásakor még javában tart, bizonyos szektorokban már érzékelhető változásokat hozott. A COVID-19 általános jellemzése után elemzésre került a magyarországi e-kereskedelemre gyakorolt hatása. Ezzel kapcsolatosan szemügyre vettem az első hullám alatt megfigyelhető – 2020. március-június – öt szakaszt, valamint a jellegzetes – nem trendszerű –, elváltozásokat az FMCG szektorban, a kiskereskedelmeknél, és a logisztikai cégek esetében. A pandémiával kapcsolatosan részletes elemzésre került a világ legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cége, az Amazon.com. Emellett primer kutatást végeztem szakmai gyakorlati helyemen, az Iscar Hungary Kft.-nél, ahol egy rövid cégbemutató után a vírussal kapcsolatos intézkedéseket, valamint a forgalomban keletkezett elváltozásokat vetettem össze az előző évek azonos időszakaival. Az elektronikus kereskedelemhez szorosan köthetők a különböző online fizetési megoldások. A pénzeszközök kialakulásának bemutatása után elemeztem a különböző elektronikus fizetési megoldások, mint például a Google Pay, a Simple, illetve a Magyar Nemzeti Bank által 2020-ban bevezetett azonnali fizetés. Dolgozatom végén pedig a fogyasztók szemszögéből közelítem meg a helyzetet egy kérdőíves kutatás segítségével. A kérdőíves felmérésre 340 válasz érkezett, melyben nők és férfiak egyaránt részt vehettek. A kérdőívvel főként olyan dolgokra szerettem volna választ kapni, hogy vajon többet költöttek-e a fogyasztók elektronikus vásárlásokra a pandémia ideje alatt, vettek-e igénybe olyan szolgáltatást, vagy vásároltak-e olyan terméket, melyet egyébként nem online környezetben tettek volna, illetve mégis mi befolyásolja őket a végső döntés meghozatalában. A kutatásom elsősorban az internetes vásárlási szokásokat és a koronavírus hatásait hivatott elemezni, azonban a kérdőív lehetőséget nyújtott válaszok fogadására olyan személyektől is, akik sosem vásároltak még interneten keresztül. Azért ezt a primer kutatási módszert alkalmaztam, mert úgy gondoltam sokkal értékesebb empirikus adatokhoz juthatok, ha egy minél nagyobb adatbázis áll rendelkezésemre. Ehhez pedig egy kvantitatív kutatás ad jó lehetőséget. Az online környezet egyértelműen remek lehetőségeket nyújt a vállalkozásoknak a tevékenységi körük megismertetésében és elterjesztésében. Sok szempontból költséghatékonyabb, mint a hagyományos kereskedelmi formák, ráadásul sokkal szélesebb ügyfélkört lehet kiépíteni, mivel nincsen annyi fizikai korlát. A legtöbb vásárló manapság már az interneten keresztül informálódik egy-egy termékről, így azok a vállalkozások, melyek nem rendelkeznek valamilyen online felülettel, hatalmas hátrányban vannak. Ez ügyben célravezető egy webáruház kiépítése, s annak az adott ügyfélkörre való testreszabása. Azonban minden területen adódnak nehézségek, ez alól az elektronikus kereskedelem sem kivétel. 2020 egyik legnagyobb sújtása az iparágakra a COVID-19 által okozott pandémia. A kialakult helyzet segíthet az elektronikus kereskedelmet még inkább forradalmasítani. Különböző újítások várhatóak az elektronikus felületeken, a készpénzhasználat csökken, új célcsoportok érhetőek el. A digitális pénztárcák használata egyre népszerűbbé válik, mely elősegíti a gazdaság fehérítését, ugyanis sokkal nyomon-követhetőbb, mint a készpénzforgalom. Továbbra is a biztonság megteremtése az egyik fő szempont, ezt pedig a különböző vívmányokkal – pl.: fizetési token – egyre inkább sikerül elérni. A vírushelyzet sokak vásárlási szokásait megváltoztatta. Igaz, egyesek csak a kényszer miatt tértek át online bevásárlásra, akadnak olyanok is, akik önszántukból vásárolnak rendszeresen elektronikusan. Bár továbbra is vannak olyan vásárlók, akik nem bíznak az online ügyletekben, a többség igenis nyit az elektronikus kereskedelem felé. Jelenleg (2020 november) a második hullám még javában tart, így nehezen behatárolható hogyan is alakul az e-kereskedelem helyzete a pandémia megszűnése után. Ami biztos, a koronavírus egyfajta fellendülést hozott az elektronikus kereskedelemben. A kérdés az, vajon a pandémia végeztével mennyire marad fenn ez az állapot?

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Eckert Bálint
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Molnár Katalin
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, internet története, internetes kereskedelem, internethasználat, koronavírus, online fizetési megoldások, webáruház
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:55
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet