Külső szakértelem bevonása a családi vállalkozásokba

Fülöp Zsófia (2020) Külső szakértelem bevonása a családi vállalkozásokba. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Fülöp Zsófia_X16X02.pdf] PDF
Szakdolgozat_Fülöp Zsófia_X16X02.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Fülöp_Zsófia_X16X02.pdf] PDF
BA_TO_Fülöp_Zsófia_X16X02.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (291kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a családi vállalkozásokat vizsgálom, azt, hogy hogyan lehet külsős szakértőket (tanácsadóként, vezetőként, igazgatóként) bevonni minél hatékonyabban a vállalkozás életébe. Azt vizsgálom, hogy ez megéri-e a családi vállalkozásoknak, milyen előnyökkel és veszélyekkel jár. Magyarországon a legtöbb családi vállalkozás kis-illetve középvállalkozás. Jelenleg kifejezetten aktuális ez a téma, hiszen a legtöbb kis- és közepes méretű családi vállalkozást Magyarországon a rendszerváltás után alapították. Ezek a vállalkozások mára sokat fejlődtek, növekedtek, az alapítók, tulajdonosok pedig lassan elérik azt a kort, amikor felmerül az utódlás kérdése. Az elmúlt évtizedben egyre több szakirodalom jelenik meg, mely a családi vállalkozásokkal foglalkozik, azonban arról bővebb magyar nyelvű értekezést, hogy a külsősök bevonása, vagy épp az ettől való elzárkózás milyen hatással lehet rájuk nem találunk, említés szintjén is csak ritkán találkozhatunk vele.  A generációváltás közeledtével kérdéses az utód szakmai, vezetői képességeinek megléte, ha van egyáltalán utód, és az tovább szeretné vinni a családi vállalkozást. Ezeket a hiányosságokat orvosolni lehet a megfelelő szakemberek bevonásával. Emellett abban az esetben is felmerülhet ez lehetőségként amikor egy vállalkozás fejlődni, professzionalizálódni szeretne, és a belső erőforrásainak korlátja gátolja meg ebben. A dolgozat célja, vizsgálni, hogyan vonható be hatékonyan és zökkenőmentesen külső emberi erőforrás a családi vállalkozásokba. Mivel a vállalkozó családok jellemzően ódzkodnak attól, hogy bevonjanak külsősöket a cégükbe, arra kerestem a választ, hogy hogyan lehet a leghatékonyabban bevonni ezeket az külsős szakértőket, anélkül, hogy a családi vállalkozás elveszítené alapértékeit, kultúráját és hogy konfliktusok alakulnának ki. A családtagok gyakran nem értenek egyet abban, vagy nem vallják be azt, hogy szükség lenne külső szakértők bevonására, akik új, objektív megközelítésekkel, véleményekkel rengeteget tudnának hozzá tenni a vállalkozás életéhez, fejlődéséhez.Ami a primer kutatást illeti, a kvalitatív és kvantitatív kutatási módszertant is alkalmaztam. Az adatgyűjtéshez egyrészt az interjúztatás módszerét alkalmaztam. Ennek során családi vállalkozásokban tevékenykedő külsős vezetőket, igazgatókat és szakértőket, tanácsadókat-akiknek van tapasztalatuk családi vállalkozásokkal-kérdezek meg a témáról, hogy ők hogyan vélekednek a külső erőforrás bevonásról családi vállalkozások esetében. Ez egy kisebb mintából vett információ halmaz, mely azért alkalmas ehhez a feladathoz, mert ily módon közvetlenül olyan embereket érhettem el, akik jártasok a témában, hisz nem mindenki tud nyilatkozni a családi vállalkozásokról. Ezáltal lehet feltáró jellegű, így kaphattam válaszokat a hogyan, illetve miért kérdéseinkre a tapasztalatok tükrében, a kulcsemberek, véleményvezérek gondolataival. Emellett családi vállalkozások tulajdonosait kértem fel, hogy válaszoljanak néhány nyílt kérdésre írásban. A feldolgozott szakirodalom, és a válaszok, interjúk elemzését követően, a szakdolgozat végére remélem választ kaphatunk a kutatási kérdésre. Kutatásom eredményeként azt állapítottam meg, hogy azok a családi vállalkozások, melyek fejlődni, növekedni kívánnak, elérnek ahhoz a ponthoz, amikor elkerülhetetlen a külsősök bevonásának szükségessége. Az alapítónak/tulajdonosoknak be kell vallaniuk, hogy belső tudásbázisuk, kapacitásuk véges. Amennyiben ezt nem ismerik fel, nem vallják be, saját maguk válhatnak a vállalkozás növekedésének a korlátjává. Külsős szakértőket úgy lehet a leghatékonyabban bevonni családi vállalkozásokba, ha időben felismeri és felvállalja a tulajdonos a létjogosultságát, majd a közös munka során segíti a szakértőt, bizalmat, önállóságot biztosít számára. Emellett azonban érdemes a családi jelleg fennmaradását támogatni, hiszen ez értéknek számít a piacon.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozás, külső szakértelem, menedzsment, tanácsadó, vezetők
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:54
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet