A Nike Inc. fundamentális vállalatértékelése

Birkás Gréta (2020) A Nike Inc. fundamentális vállalatértékelése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A NIKE INC. FUNDAMENTÁLIS VÁLLALATÉRTÉKELÉSE - HEA67F - BIRKÁS GRÉTA.pdf] PDF
A NIKE INC. FUNDAMENTÁLIS VÁLLALATÉRTÉKELÉSE - HEA67F - BIRKÁS GRÉTA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of ÖSSZEFOGLALÓ - A NIKE INC. FUNDAMENTÁLIS VÁLLALATÉRTÉKELÉSE - HEA67F - BIRKÁS GRÉTA.pdf] PDF
ÖSSZEFOGLALÓ - A NIKE INC. FUNDAMENTÁLIS VÁLLALATÉRTÉKELÉSE - HEA67F - BIRKÁS GRÉTA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (181kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témájának a Nike Inc. amerikai sportszergyártó cég fundamentális vállalatértékelését választottam. Egy vállalat értékének a meghatározása nem egyszerű feladat és a végeredmény több tényezőtől is függhet. Befolyással lehet rá például a rendelkezésre álló információk mennyisége és minősége, a felhasznált módszerek és modellek, az elemzés mélysége és célja, továbbá az elemző jártassága és saját meglátásai is a témában. A Nike Inc. elemzésével a pénzügyi elemzés és a vállalati érték meghatározásának különböző lehetőségeit szerettem volna bemutatni a fundamentális értékelésre fókuszálva. Elemzésem során a múltbéli gazdálkodás elemzésére irányuló statikus pénzügyi mutatókat használtam fel, valamint a vállalat jelenlegi értékének becslésére irányuló eljárások közül a piaci érték alapú és hozamérték eljárásokat. A vállalatértékeléssel kapcsolatos főbb elméleti ismeretek áttekintése alapján kutatási célként egyrészt azt fogalmaztam meg, hogy a vállalat elemzésének végigvezetése folyamán a fundamentális elemzés segítségével átlátható képet kaphatunk az értékelt cég pénzügyi helyzetéről és arról, hogy ajánlott-e hitelezési, illetve befektetési szempontból. Másrészt azt az állítást is vizsgáltam, hogy az elemzés során megállapítható a vállalat stabilitása, illetve előre jelezhető, hogy rendelkezik-e növekedési potenciállal. Legutoljára pedig azt, hogy a vállalat piaci térhódítása tükröződik a pénzügyi helyzetében. A gyakorlati rész során a Nike főbb adatainak bemutatása és történeti áttekintése után rátértem a pénzügyi elemzésére, kezdve legutolsó üzleti évének legfontosabb eredményeivel, elért sikereivel és piaci helyzetének részletezésével. Ezt követően a statikus pénzügyi mutatók bemutatásával és számításával vizsgáltam a Nike elmúlt három évi gazdálkodásának alakulását és eredményét, a vagyoni és pénzügyi helyzetét, valamint jövedelmezőségi és hatékonysági mutatóit. Összességében arra a megállapításra jutottam, hogy annak ellenére, hogy a koronavírus hatása meglátszódik az eredményein, a vállalat még mindig megfelelő mutatókkal rendelkezik és stabil helyzetűnek tekinthető.  A mutatószámos értékelés lezárásaképpen néhány piaci alapú összehasonlító mutató alapján is értékeltem a vállalatot. Ezek alapján érzékelhetővé vált, hogy a vállalat piaci megítélése rendkívül kedvező, a befektetők számottevő növekedési lehetőséget látnak a vállalatban, más megközelítés alapján azonban túlértékeltnek is tekinthető. Ezt követően a vállalat öt éves DCF értékelését vezettem végig a szorzószámos és az örökjáradékos modell alapján, mely során szintén megmutatkozott túlértékeltsége a bemutatott két modell igen eltérő eredményében. Ezen eredmények további vizsgálatára és alátámasztására a versenytársak adatai alapján is vizsgáltam az eredményeimet, mely alapján szintén az rajzolódott ki, hogy a Nike túlértékelt a belső értékéhez képest. A kutatásom meghatározott céljait tekintve úgy gondolom, hogy a felállított hipotéziseim helytállóak és bizonyításra kerültek az elemzés során. A fundamentális elemzés segítségével átlátható képet kaptunk az értékelt cég pénzügyi helyzetéről, tőkestruktúrájáról és eladósodottságának mértékéről is, melyek mind szerepet játszanak egy-egy hitelezési, illetve befektetési döntés meghozatala során. Ezentúl az elemzéssel megállapíthatóvá vált a vállalat stabilitása és növekedési kilátásai egyaránt, valamint segített megítélni a társaság piaci helyzetét és versenytársaihoz viszonyított elhelyezkedését is. A piaci térhódításra vonatkozó hipotézisem, mely szerint a fölénye tükröződik pénzügyi helyzetében, a részvényárfolyama és a különböző márkaértékre, innovációra stb. vonatkozó listákon való szereplése révén vált láthatóvá. Úgy gondolom, hogy a DCF értékelés során megfigyelt növekedési várakozások a vállalattal szemben, hosszú távon beépülnek eredményeibe is, ezzel hozzájárulva a vállalati érték növekedéséhez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Csoma Róbert
Belső
Adj.dr-i fok, Pénzügy Tanszék, PSZK
Dr. Gyulai László
Külső
óraadó tanár, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befektetési döntések, diszkontálás, hitelelemzés, pénzügyi mutatók, vállalatértékelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:53
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet