Ármai Anna Lili (2020) BI eszközök alkalmazási lehetőségei banki környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
BA_Szakdolgozat_Ármai_Anna_LCRPMB.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 11.. Download (1MB) |
|
PDF
Tiktositas.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (33kB) |
|
PDF
BA_TO_Ármai_Anna_LCRPMB.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 11.. Download (723kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban megpróbáltam bemutatni az üzleti intelligencia eszközök alkalmazásának lehetőségeit banki környezetben. Azért erre a téma esett a választásom, mert én magam is az OTP bankban dolgozom, valamint munkám során gyakran alkalmazom az üzleti intelligencia eszközeit. Az szerettem volna megmutatni, hogy mely területeken alkalmazzák, illetve milyen megoldásokat, módszereket használnak, milyen feladatok elvégzésére, illetve, hol sikeres, hol sikertelen a BI eszközök, megoldások alkalmazása. Éppen ezért kutatómunkát végeztem, annak érdekében, hogy a következő kérdésekre választ kapjak: Melyik a leggyakrabban használt üzleti intelligencia eszköz? Mennyire tartják hatékonynak a BI eszközöket az OTP Bank alkalmazottai? Mennyire könnyen jutnak a kívánt információkhoz a vezetők a BI segítségével? Dolgozatom első részében a BI szakirodalmát írtam le. Ennél a résznél kifejtettem az üzleti intelligencia fogalmát, valamint kialakulásának történetét. Itt tehát leírtam, hogy az üzleti intelligencia tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom, amely magában foglalja azokat a módszereket, megoldásokat, eszközöket és folyamatokat, amelyek elősegítik egy vállalat vezetőinek döntéshozatalát és stratégiai célkitűzéseit. Ezután bemutattam a vállaltirányítási, döntéstámogató rendszerek fejlődési szakaszait. Bemutattam az üzleti intelligencia architektúráját, az adattárházakat, az OLAP technológiát, a vállalati teljesítmény menedzsmentet, a felhasználói felületet. Ezzel megalapoztam dolgozatom további részét. A dolgozatom szakirodalmi részénél továbbá leírtam a bankok és a BI helyzetét. Először nemzetközi szinten írtam róla, majd áttértem a hazai bankokra is. Itt kiderült melyek azok területek, folyamatok, ahol a bankok sikereket értek el, és melyek azok ahol még fejlesztésre van szükség. Bankokról áttértem a HR Kontrolling területre ahol, bemutattam, milyen munkák, folyamatok elvégzésére alkalmas az üzleti intelligencia. Kiderült, hogy a HR területen különösen nagy jelentősége van az üzleti intelligenciának, mivel egy olyan központi területről van szó, ami nagyon sok más üzleti egységgel, munkavállalóval áll összeköttetésben, ezáltal hatalmas adatmennyiségekkel kell dolgoznia és a banki folyamatok nagy részét át kell tudni látnia. Azért is fontos a HR terület támogatása különböző eszközökkel, mert alapvetően egy HR munkavállaló feladata nem az adminisztrálás, hanem a bank céljainak támogatása. A kutatások képzik a szakdolgozatom másik nagy részét. Itt szerettem volna választ kapni kérdéseimre. Kétféle kutatásmódszertant alkalmaztam: kérdőívet és mélyinterjút. A kérdőívet a HR Kontrolling területen dolgozó alkalmazottak körében készítettem. A mélyinterjú során pedig a területen dolgozó négy vezető beosztású embert kérdeztem meg. Ezáltal kvantitatív és kvalitatív módszertant alkalmaztam. A kérdőíves kutatás során kiderült, hogy a bank dolgozói alapvetően hasznosnak tartják az üzleti intelligenciát és az adatvizualizációs eszközöket, de vannak területek ahol fejlesztésekre van szükség. Az interjú során kiderült, hogy a vezetők hogyan viszonyulnak az üzleti intelligenciához. Mennyire tartják hasznoknak, miben látják a sikereit, gyengeségeit. Alapvetően a vezetők hatékonynak tartják ezeket a technológiákat, vannak területek ahol kifejezetten jól működnek. Segítik az adatok átláthatóságát, a gyors döntések meghozatalát, a hatékony stratégiák kialakítását. A BI implementáció a bank területén abban az esetben lehet sikeres szerintük, ha kisebb szervezeti egységekben kezdik el az újítások bevezetését, külső cégek bevonásával. A bank és a vezetőség nagy hangsúlyt fektet a képzett szakemberek bevonzására, megtartására. Tanfolyamokkal, képzéssekkel biztosítják a szakemberek meglétét. Dolgozatom végén leírtam javaslataimat és észrevételeimet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bank, business intelligence computer programs, HR, OTP Bank, üzleti intelligencia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:53 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:53 |
Actions (login required)
Tétel nézet |