A szervezeti kultúra értelmezése és értékelése egy Magyarországon működő multinacionális vállalatnál

Balázs Dóra (2020) A szervezeti kultúra értelmezése és értékelése egy Magyarországon működő multinacionális vállalatnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Balázs_Dóra_A5CNRE_GM_VSZ_Szakdolgozat.pdf] PDF
Balázs_Dóra_A5CNRE_GM_VSZ_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Balázs_Dóra_A5CNRE.pdf] PDF
BA_TO_Balázs_Dóra_A5CNRE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (205kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a multinacionális vállalatok szerepe elég jelentős, hiszen magas befolyással bírnak mind gazdasági, társadalmi és politikai szempontból egyaránt. Mivel más országokba való terjeszkedés során ezek a vállalatok külföldi tőkét helyeznek el egy adott országban. Leányvállalatok megállapításával jelentős beruházásokat hajtanak végre a fogadó országban, ahol ezen tevékenység számos pozitív hozadékkal jár. Ilyen az ország munkaerejének alkalmazása, tehát a munkanélküliséget tudja lecsökkenteni a fogadó országban. Továbbá az ország adóbevétele is megnövekszik. Azonban egy multinacionális vállalat a terjeszkedés során az adott ország gazdaságpolitikáját figyelembe véve válassza ki a beruházás végleges helyét. Emiatt számos országban kedvező feltételeket biztosítanak a multinacionális vállalatok számára, hogy a tőkéjüket a saját országuknál fektesse be. Ezért is tekinthetők a globális cégek befolyásosnak.Minden vállalatnak meg van a saját szervezeti kultúrája, amelyeket a szervezet tagjai által közösen elfogadott értékek, hiedelmek és szokások építenek fel. Az a szervezet lesz hosszútávon sikeres, ahol egy erős szervezeti kultúrát sikerült kiépíteni a vállalatnak. A kultúra segít egy irányvonalat mutatni a szervezet tagjai számára, vagyis egy átfogó képet ad a munkavállalók számára arról, hogy mi az elfogadott és mi nem a szervezeten belül. A szervezeti kultúra hatással van a munkavállalók teljesítményére is. Ugyanis minél jobban tud azonosulni a szervezet értékeivel az egyén, annál magasabb elkötelezettséget tud nyújtani a vállalat felé mind lojalitás és jobb teljesítmény tekintetében. Ezért jelentős egy szervezet életében a folyamatos visszajelzés a munkavállalók részéről, hogy hogyan észlelik a jelenlegi szervezeti kultúrát, illetve miben változtatnának, vagyis milyennek képzelik el az ideális szervezeti kultúrát. Ehhez elengedhetetlen egy hatékonyan működő emberi erőforrás menedzsment, mely fel tudja mérni és tovább fejleszteni a szervezeti kultúrát.A szervezeti kultúra felmérésére és értékelésre különböző modelleket találunk a szakirodalomban. Cameron és Quinn alkották meg azt az eszközt, aminek segítségével tudjuk vizsgálni a vállalati kultúrát. Ezt Organizational Culture Assessment Instrumentnek (OCAI) nevezik. Ezen kérdőív alapján betudjuk sorolni a vállalati kultúrát a versengő értékek modell valamelyik 4 kultúratípusa közé. Hat dimenzió mentén négy-négy állítás között kellett szétosztaniuk 100 pontot a válaszadóknak. Minden állítás egy-egy kultúratípussal volt megfeleltethető. A kitöltőknek az általuk észlelt jelenlegi és ideálisnak vélt szervezeti kultúrát kellett a fentiek alapján értékelni. Ezáltal fel tudjuk mérni, hogy észlelhető-e jelentős eltérés a jelenlegi és az ideálisnak vélt szervezeti kultúra között.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: globalizáció, kultúraelmélet, multinacionális vállalatok, organizational culture, szervezeti kultúra
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:52
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet