Zsiga István (2020) A szervezeti növekedés dilemmái a versengő értékek modellje tükrében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Zsiga István - OJZE5R - Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (6MB) |
|
PDF
Zsiga István - OJZE5R - Absztrakt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (47kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szervezeti kultúra, mint témakör, rendkívül népszerű kutatási területté vált az elmúlt négy évtizedben. Rengeteg tanulmány, könyv, cikk és egyéb szakirodalom foglalkozik és foglalkozott a témakörrel. Így az sem meglepő, hogy a mai napig a kultúra fogalmára hozzávetőlegesen csaknem 160 különböző definíció született. A dolgozat alapvető témája a kultúra, a szervezeti kultúra, továbbá célja egy vizsgált szervezet kulturális jellemzőinek feltérképezése, ezáltal képes egy átfogó képet nyújtani annak kultúrájáról. A szakdolgozat bemutatja, hogy a szervezetben munkálkodó tagok milyennek ítélik meg a jelenlegi kultúrát, illetve kitér arra is, hogy milyen kultúrát tartanak ideálisnak. Tekintve, hogy egy szervezet struktúrája, stratégiája, illetve ezek változása együtt járnak a szervezeti kultúra változásával, a feltérképezésből származó következtetések meglehetősen hasznos információkat és eszközöket tárnak fel a vállalkozás vezetése számára, hiszen ezek alapján lehetséges a szervezeti változtatások átgondolt megtervezése és véghezvitele. Az első fejezetekben elsősorban arra fókuszál a dolgozat, hogy megalapozza a további fejezetek elméleti hátterét. Ismerteti a kultúra általános és specifikus definícióit, valamint tisztázza a témához kapcsolódó alapfogalmakat. Ezt követően a szervezeti kultúra fogalmának ismertetésére kerül sor, amiben a szakirodalmi kutatás részletesen kitér az ismert szervezeti kultúra modellekre, valamint részletezésre kerülnek azok a pontok, melyek rávilágítanak arra, hogy mi alapján alakul ki a szervezeti kultúra, és hogy milyen típusai fedezhetők fel egyes szervezeteknél. Az alapok áttekintését követően a vizsgált szervezet bemutatásán és elemzésén keresztül vizsgálható, hogy egyes szituációk és feltételek milyen szervezeti kultúra változást idéznek elő a vállalkozás életében. A kutatás a dolgozat céljának megfelelően arra keresi a választ, hogy milyen jellemzőkkel bír a vizsgált szervezet jelenlegi kultúrája, illetve, hogy a szervezeti tagok milyen kultúrát vélnek ideálisnak. Ennek részeként kérdőíves felmérésre került sor, mely a Cameron és Quinn kutató páros által kidolgozott, a versengő értékek keretrendszere szervezeti kultúra modellre (CVF– Competing Values Framework) épülő, a szervezeti kultúra felmérésének eszköze (OCAI – Organizational Culture Assessment Instrument) elnevezésű kutatási módszertan segítségével valósult meg. A módszertan egyszerre alkalmas egy szervezet aktuális kultúra típusainak meghatározásához, és a szervezet által ideálisnak vélt kultúra típusok feltérképezéséhez. A felmérés eredményeként a dolgozat egy olyan kulturális dilemmát fogalmaz meg, mely rávilágít arra, miért viseli az alkalmazott szervezeti kultúra modell a versengő értékek modellje nevet. A modell négy kultúra típust határoz meg, melyek két dimenzió mentén alakulnak. A kutatás eredményeként érzékelhető, hogy az ideálisnak vélt szervezeti kultúra irányába történő változás – legyen az csak egy kultúra típust érintő változás – maga után von olyan változást is, melynek vagy a szervezet kultúrájának nézőpontjából, vagy a vállalkozás optimális működésének szempontjából hátrányos kihatása lehet a szervezetre.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | kérdőíves felmérés, kultúra, kultúra tanulmányok, kultúraelmélet, kultúrakutatás, kultúratípusok, szervezeti kultúra, vállalati kultúra |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:50 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:50 |
Actions (login required)
Tétel nézet |