A home office munkavégzés hatása a munkavállalók és munkáltatók attitűdjére

Kármán Krisztián (2020) A home office munkavégzés hatása a munkavállalók és munkáltatók attitűdjére. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kármán_Krisztián_MXFCZF_Szakdolgozat.pdf] PDF
Kármán_Krisztián_MXFCZF_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_TO_Kármán_Krisztián_MXFCZF.pdf] PDF
BA_TO_Kármán_Krisztián_MXFCZF.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (277kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja a home office bevezetésének vizsgálata, valamint a munkáltatók és munkavállalók attitűdjére gyakorolt hatásának bemutatása. Szeretnék külön kitérni arra, hogy a home office munkarend és az azzal járó megváltozott munkakörnyezet, eszközellátottság, személyes kapcsolatok dinamikája és munka-magánélet egyensúlya hogyan befolyásolták a vezetők és a munkavállalók érzelmeit, gondolatait és viselkedését. Kutatási kérdéseim, kvantitatív formában, hogy a home office milyen jelleggel került az adott munkavállalók cégénél bevezetésre, milyen változások történtek a munkavégzés mindennapjaiban. Milyen jövőképet mutat ez a foglalkoztatási irány a jelenlegi helyzetet beleértve és milyen tapasztalatokat nyújtott a dolgozóknak. Milyen hatékonyság változás történt munkavégzés terén. Illetve milyen pozitívumok keletkeztek az otthoni munkavégzés hatására, továbbá mivel lenne fejleszthető a munkahelyeken. Kutatási kérdéseim, kvalitatív formában, hogy milyen szervezési mód és technikai háttér volt szükséges a cégeknek a gyors átálláshoz. A teljesítmény és hatékonyság mivel eszközökkel és milyen irányban mozdult el. Vezetőknek milyen kompetenciákkal ellátva és milyen munkavégzés módosításokkal kellett alkalmazkodnia a helyzethez. Kvantitatív kutatási módszer kérdőív formájában történt, ahol a home office munkavégzésben dolgozókat szólítottam meg és ennek célja a munkavállalók otthoni környezetben lévő attitűdjét vizsgáltam. Kvalitatív kutatási módszerem interjú formájában történt, ahol több vezető beosztásban lévő dolgozót kérdeztem, akik szintén home office munkavégzést folytattak. A kutatás eredményeképp elmondható, hogy a munkavállalók nagy többségben pozitívan élték meg a home office munkavégzést, és több előnyről számoltak be, mint hátrányról. A home office bevezetése általában gyorsan és komolyabb probléma nélkül ment végbe. Kommunikáció terén elégséges volt, tehát általánosan fejlesztésre szorul.  A dolgozóknak nyújtott munkaadói támogatás mértéke eszköz szinten megfelelő volt. Jövőkép terén sokaknak szimpatikus és későbbiekben is élnének a munkavégzési formával, bár nem folyamatosan. A válaszadók csak egy része értékelte komolyabb problémának a kontaktus hiányát, információáramlást. Azonban sokaknak teljesítményt tekintve eredményesebb volt az otthoni munka, feladatmennyiség terén és bejárási idő megspórolása miatt is. Egyértelmű igény van rugalmas munkavégzésre, illetve online fejlődés elősegítésére a továbbiakban. Cégek terén, vezetők nyilatkozatai alapján általában szervezési problémákat okozott a tapasztalat hiánya, mind eszköz, szoftver és átállási idő terén. Egyik napról a másikra szinte sehol nem volt lehetséges, de akár több hét is kellett hozzá. Kommunikáció terén kevésbé volt problémájuk, megoldották általában általánosan is vagy korábban használt szoftverek segítségével. Eredményesség szempontjából hatékony munkának tudták megítélni az otthoni munkavégzést azok, akik tudták megfelelően mérni is a teljesítményt.  Sajnos volt olyan munkavállaló, aki ezt félvállról vette így több vezetőnek is akadtak negatív tapasztalatai kifejezetten ebben a helyzetben. Bizalom hiány a klasszikus vezetőii magatartás miatt jelen van, így a vezetőknek ilyen helyzetben meg kell újulniuk, új feladatok mellett új skill-eket elsajátítaniuk. Bizalom, empátia, türelem, digitális ismeret, jó szervezőkészség, stratégiai szemlélet, jó kommunikáció. Egyes cégeknél szimpatikusnak ítélték és a jövőben is alkalmazni fogják nem folyamato,s de részleges munkavégzési formaként.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Héger Csaba
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szászvári Karina Ágnes
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), HR, munkaértékelés, munkahely, munkapszichológia, otthon, távmunka, viselkedés, viselkedéskutatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:49
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet