Generációs különbségek a munkaerőpiacon, az X, Y és Z generáció vizsgálata vállalati környezetben

Korán Laura (2020) Generációs különbségek a munkaerőpiacon, az X, Y és Z generáció vizsgálata vállalati környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Korán_Laura_YZSAM9_Szakdolgozat.pdf] PDF
Korán_Laura_YZSAM9_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Korán_Laura_YZSAM9.pdf] PDF
BA_TO_Korán_Laura_YZSAM9.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (382kB)

Absztrakt (kivonat)

Generációk munkához való viszonya: A veteránok napjainkban már nyugdíjasok, de nagyon tisztelik és becsülik a kétkezi munkát. Az állami gazdaságok és a termelőszövetkezetek biztosítottak nekik elhelyezkedési lehetőséget. Őket követik a baby boomerek. A tisztelet, a tekintély a munkahelyen és a családban is ismerős számukra. Nagyon merev szabályrendszerhez és kemény munkához szoktak. A tőlük eggyel fiatalabb X generáció többsége már irodai munkát végez, nagy teher nehezedik rájuk. Fontos számukra a stabil háttér és az anyagi biztonság. Az utánuk következő Y generáció a munkahelyén szereti kiélni kreativitását, kapcsolatokat teremt. Könnyen váltanak munkahelyet. A Z generáció tagjai rendkívül otthonosan mozognak a technika világában. Munkahelyükön fontos számukra a gyakori visszajelzés, elismerés és a rugalmasság. Kutatás: Megfogalmazott kutatási kérdés: Mely tényezők váltanak ki leginkább konfliktusokat a generációk között? Felállított hipotézisek: o   A generációk együttműködésének legfőbb előnye a kapcsolatszerzési lehetőség o   A munkahelyen nagy százalékban kerülnek konfliktusba egymással a különböző generációk tagjai. o   A konfliktusok legfőbb kiváltó oka a nem megfelelő kommunikáció. o   A munkahelyen leggyakrabban előforduló konfliktusforrás a generációk között a túlzott telefonhasználat munkaidőben Kutatási módszerként a kvantitatív kutatást választottam, eszközként pedig a kérdőívet. A kérdőívben a következőket vizsgáltam: a kitöltő mely generációnak a tagja, dolgozik-e együtt munkahelyén más generációkkal, tapasztal-e a közös munka során előnyöket és ha igen melyek azok, volt-e már konfliktusa más generációba tartozó kollégájával és amennyiben igen mi volt a konfliktus kialakulásának oka, valamint a kitöltők szerint a felsorolt konfliktusforrások milyen gyakorisággal történnek meg a munkahelyükön. Vizsgálati eredmények bemutatása: A válaszadók 94,6%-ának van más generációba tartozó kollégája. A válaszadók 43%-át képezi az X generáció, 33%-át az Y generáció, 16%-át az Z, és 8%-át a baby boomer generáció. A válaszadók 70%-a gondolta úgy, hogy számos előnye van annak, hogyha különböző generációk működhetnek együtt a szervezeten belül. Ezek közül a legfőbbek a tapasztalatszerzési lehetőségek az idősebbektől, egymás nézeteinek megismerése és a fiatalok technikai tudásának átadása az idősebbeknek. A kitöltők 31,6%-ának volt már konfliktusa más generációba tartozó kollégájával, melyek leginkább a kompromisszumkészség hiányából, a véleménykülönbségekből és a nem megfelelő kommunikációs stílusból adódtak. Ezen eredmények adták a kutatási kérdésemre is a válaszokat. A válaszokból az is kiderült, hogy vannak olyan konfliktusforrások melyek bár gyakran előfordulnak a szervezeten belül mégsem generálnak összetűzéseket, nem annyira zavaróak. Ilyen például a gyakori telefonhasználat munkaidőben. Ezzel szemben amikor az egyes források előfordulásának gyakoriságára voltam kíváncsi, a kompromisszumkészség hiánya kapta az egyik legkevesebb szavazatot mégis mikor a személyes konfliktusaikról kérdeztem a kitöltőket a legtöbbjüknél ez volt a kiváltó ok. Tehát bár nem fordul elő olyan gyakran, mégis ez a legzavaróbb és ebből születik a legtöbb ellentét a generációk között. A hipotéziseim közül az első három nem került alátámasztásra, ugyanis a kapcsolatszerzési lehetőség helyett a tapasztalatszerzés bizonyult legfőbb előnynek, a kitöltők kis százalékban kerültek konfliktusba a munkahelyükön melyek nem a munkahelyi telefonhasználatból adódtak, hanem leginkább a kompromisszumkészség hiányából. A negyedik hipotézisem alátámasztásra került. Leggyakoribb esetként megjelent a gyakori telefonhasználat bár nagy százalékának ellenére nem generál konfliktusokat. A konfliktusok valós fenyegetést jelentenek a munkahelyi hatékonyságra. A munkahelyi csapatépítő programok és tréningek lehetővé tennék véleményem szerint azt, hogy a generációk megismerjék és megértsék egymást ezáltal elfogadóbbak is lesznek egymás iránt. Ezzel csökkenthető a konfliktusok gyakorisága és növelhető a hatékonyság mely gördülékenyebbé teszi a vállalatok működését.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Laczkó Mónika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: együttműködés, generációk, konfliktusok, munkaerőpiac, vállalati környezet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:47
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet